A nap legfontosabb híre természetesen az, hogy Max Verstappen indulhat a sprintfutam pole-pozíciójából szombaton: a holland Red Bull-pilóta maga sem akarta elhinni, hogy övé lett az első rajtkocka, mert nem érezte igazán jónak az autót. A szabadedzés első helye után nem viselkedett igazán jól az energiaitalosok versenyeszköze, és a kvalifikáció első két szakaszában Lando Norris, illetve a McLaren diktálta a tempót, de a brit a legfontosabb körében hibázott, így csak a kilencedik rajthelyet szerezte meg. Az időmérő sztárja a bravúros negyedik helyet szerző Daniel Ricciardo volt, a csalódást pedig talán a Mercedesek okozták azzal, hogy a 11-12. helyen értek csak célba.
A sprintkvalifikáció összefoglalója és végeredménye itt olvasható!
Verstappen tényleg nem érezte jónak a körét és a teljesítményét, az autóból kiszállva sem igazán értette, hogy hovan tűntek a többiek: „Igazán borzalmasnak éreztem, ebben az utolsó szakaszban hihetetlenül nehéz volt rávenni a gumikat, hogy működjenek. Már az SQ2-ben sem éreztem jónak, és az SQ3 is hasonló volt” – mondta a holland, majd így folytatta: „Nem igazán tudtam javulni a lágyakon, de valahogy mégis elsők lettünk. Természetesen boldogan elfogadom, de valamiért nem élveztem a vezetést, pedig az edzésen nagyon-nagyon jól éreztem magam, nagyon magabiztos voltam, de a kvalifikáción már nem annyira” – mondta Verstappen.
A második helyen végző Charles Leclerc megkönnyebbült: úgy érzi, végre beérett a kemény munkája gyümölcse, jól tudta előkészíteni az abroncsokat a gyorskörei előtt, így ezzel elhallgathatja a kritikusait.
A nap meglepetését mindenképp Ricciardo szolgáltatta azzal, hogy negyedik rajthelyet szerzett a Visa RB-vel a sprintre: „Tudom, hogy ez bennem van, de számítottam-e arra, hogy a második sorból rajtolhatok? Ennyire jóra azért nem gondoltam” – fogalmazott az ausztrál, aki reméli, épp most fordul majd a szerencséje a halovány évadkezdet után.
A McLarennél eközben Norris úgy érzi, túl keményen nyomta a mindent eldöntő SQ3-ban, ezért ostoba hibákat követett el: az ő és a csapattárs Oscar Piastri nyilatkozatai ide kattintva olvashatók.
A Mercedesnél a dupla SQ2-es kiesés után George Russell úgy fogalmazott, hogy a közepes gumik okozták a vesztüket, Lewis Hamilton viszont arról beszélt, hogy ezúttal szó sem volt kísérletezésről a beállításokkal, egyszerűen ennyire képes a W15-ös, hogy tempóból hét tizedmásodperc legyen a lemaradásuk.
A pályán zajló események mellett még egy fontos történetszál lengte körbe a napot, méghozzá Andrea Kimi Antonelli sztorija. A hírek szerint kérvény érkezett az FIA-hoz azzal kapcsolatban, hogy a még csak 17 esztendős olasz tehetség különengedéllyel a szövetség szabályait megkerülve szuperlicenszhez jusson, aminek csak akkor van értelme, ha még a 18. születésnapja, tehát az idei Olasz Nagydíj előtt kellene debütálnia az F1-ben. Az értesülések arról szólnak, hogy Logan Sargeant helyét vehetné át a Williamsnél, a helyszínen dolgozó kollégánk, Mészáros Sándor is erről számolt be saját információi alapján. James Vowles, a Williams csapatfőnöke ugyanakkor igyekezett kikerülni ezeket:
„Biztos vagyok benne, hogy van szándék erre, de jelenleg sokkal komolyabb problémákkal kell foglalkoznunk, mint a pilótakérdés” – mondta Vowles, majd hozzátette: „Ne feledjük, Kimi húsz hónapja még a Formula–4-ben versenyzett, és ilyen rövid idő alatt hatalmas lépés egy F1-es autóba kerülni.” Ami pedig a felvetések azon részét illeti, hogy Sargeantot cserélnék le Antonellire… Nos, Vowles erre adott válasza nem a legbiztatóbb az amerikai versenyző számára: „Mindig azt mondtam, hogy ez itt meritokrácia. Logannek ki kell érdemelnie az ülését, és e pillanatban van néhány kemény feladata, egyes területeken sokkal közelebb kell kerülnie Alexhez. De egyelőre nincs szó a leváltásáról.”
Ha már F1-be érkező újoncok, akkor folytassuk a Ferrarinál már debütáló Oliver Bearmannel, aki a hírek szerint jó eséllyel pályázik a Haas egyik 2025-ös ülésére. Ayao Komatsu csapatfőnök beszélt a témáról: „Teljesen nyitott minden. Hat szabadedzést tervezünk vele, Imolában láthatjuk majd az elsőt ebből. Nagyon várjuk, hogy lássuk, hogyan tudjuk őt fejleszteni és mennyire jól tudunk együtt dolgozni” – fogalmazott a Haas-vezér. „Sokkal inkább arról szól ez, hogy a versenyző érti-e a célokat, és erős szerepet tud-e játszani azok elérésében. Ha egy fiatal versenyzőt csak az érdekel, hogy mindenhol teli gázzal menjen, hogy megmutassa a világnak mennyire gyors… ez nem igazán érett hozzáállás.”
A Haas egyik ülését jelenleg elfoglaló Kevin Magnussen is jelezte, hogy szeretne maradni a csapatnál 2025-re, és nem úgy tűnik, hogy nagyon örülne Bearman érkezésének. „Nem igazán azért vagyok itt, hogy fiatal gyerekekkel törődjek. Ezt otthon csinálom. Szóval remélhetőleg a srác, aki az autóba ül, kompetens, profi és következetes lesz, ahogyan Nico is, és majd meglátjuk, hogy én leszek-e a másik autóban” – válaszolt Magnussen Miamiben a sajtó, köztük a Formula.hu képviselőjének.
Newey a Williamsnél?
Adrian Newey Red Bulltól való távozásáról is sokan beszéltek, ezekből emeljünk ki néhányat. A legfontosabb Christian Horneré, aki inkább arra tett utalást, hogy a szakember a visszavonulás felé kacsintgathat: Azt hiszem, először pihenni fog egy kicsit. Már 65 éves, és szerintem kiérdemelte a jogot, hogy pihenjen egy keveset, hogy a feleségével és a családjával töltsön némi időt. Hogy úgy dönt-e még egyszer, hogy megpróbálkozik az F1-gyel? Ki tudja? Az ironikus dolog az, hogy Adrian mindig is utált minden egyes szabályváltozást” – mutatott rá Horner. „A 2026-os ráadásul egy különleges változás, mert egyszerre érinti a karosszériát és motorokat. És ez már nagyon más a világ a költségplafon és a forrásokra vonatkozó korlátozások miatt.”
A potenciális Ferrarihoz igazolásról Charles Leclerc-t kérdezték, aki nem kertelt: szerinte Newey lehetne a hiányzó láncszem Maranellóban. „Természetesen nagyon boldog lennék. Úgy vélem, Adrian egyike azoknak a paddockban, akik kapcsán reméled, hogy a karriered során egyszer dolgozhatsz vele. Hihetetlen csapatunk van jelenleg a Ferrarinál. Az utóbbi hét-nyolc hónapban mi voltunk a legtöbbet fejlődő csapat. Ugyanakkor lenyűgöző lenne Adriant hozzáadni egy ilyen csapathoz” – mondta a monacói.
Max Verstappen szerint nem olyan drámai a sztártervező elvesztése a Red Bull számára: „Természetesen Adrian hihetetlenül fontos volt a Red Bull sikerei szempontjából, de az idők során változott kissé a szerepe. Szerintem sokan nem értik, valójában mit is csinált. Nem azt mondom, hogy nem csinált semmit, de a szerepe átalakult. Sok jó szakember érkezett a csapathoz, ami erősítette az egész részleget” – mondta a világbajnok. „Természetesen jobban örültem volna, ha marad, mert mindig lehetett számítani a tapasztalatára. Emberként pedig egy remek srác, akivel lehet beszélgetni. Ugyanakkor tényleg bízom a technikai csapatunkban, amely Adrianon kívül is nagyon-nagyon erős, és alapvetően megmutatták ezt az elmúlt néhány évben azzal, hogy mennyire versenyképes az autónk. Szóval kívülről ez roppant drámainak tűnhet, de ha valójában tudod, mi zajlik a csapaton belül, akkor igazából nem annyira drámai, mint amilyennek látszik.”
Fernando Alonso is kiemelte, hogy szeretne, mindig szeretett volna Newey-val dolgozni: „Valószínűleg az egyik legjobb, aki valaha az F1-ben dolgozott, a sport legendája. Bizonyos tekintetben megtiszteltetésnek érzem, hogy riválisként mellette versenyezhetek a paddockban, de szerencsésnek érzem magam, hogy az utazása része lehetek, ahogy ő is a része volt az enyémnek, mert mindig az ő autói ellen harcoltunk.”
Végezetül pedig egy sajtóértesülés a témában: A RacingNews365.com egy újabb csapatról szerzett tudomást, amely értesüléseik szerint bejelentkezett Newey szolgálataiért. Ez a csapat pedig nem más, mint a Williams: a lap úgy tudja, hogy James Vowles csapatvezető ugyancsak folytatott egyeztetéseket a tervezőlegendával.
Verstappent nem a pénz érdekli
Ha már szóba került Verstappen, akkor még egy hír vele kapcsolatban: azt mondta, hogy nem a pénz érdekli a jövőjét illetően, nem számít, hogy mennyit ajánl neki egy csapat – ezzel reagált arra, hogy a Mercedes gigafizetést adna neki, ha hozzájuk igazol. „Nagyon fontos a leggyorsabb autó, és persze a jó környezet. Jelenleg ez megvan, és ezt is kértem. Amíg a környezet megfelelő és miénk a leggyorsabb autó, addig ez elég egyértelmű. Mondjuk azt, hogy ez a 150 millió euró lenne a helyzet, de ez a pénz nem jelentene választó tényezőt abban, hova megyek. Még a 250 millió sem lenne elég, mert elégedett vagyok azzal, amennyit most keresek, és ez a teljesítményről szól. Tudom, hogy ha 5-6. helyekért harcolnék, morcossá válnék, úgyhogy ez mindig is a teljesítményről szól számomra. Mindenki tudja ezt, Toto is.”
George Russellt is megkérdezték erről, ő állna elébe annak, hogy a holland legyen a csapattársa: „Benne lennék” – idézi Russellt a RacingNews365.com portál. „2022-ben csatlakozni a Mercedeshez Lewis legendás évei és győzelmei után mindenkinek nagy feladat volt, beugrani egy olyan csapatba, ahol olyan régóta versenyez. Hiszek magamban és abban, hogy a legjobbak ellen kell versenyezned ugyanabban a versenygépben, és megmutatnod, mit tudsz. Úgy érzem, hogy miután Lewis volt a csapattársam az utóbbi három évben, aki egy pokoli csapattárs volt és minden egyes héten hajtottuk egymást, szerintem kimondhatjuk, hogy szívesen látnám Maxot is. A legjobbak ellen akarok versenyezni, szóval igen, valósítsuk meg ezt.”
Ha már pilótapiac, Carlos Sainz tagadja azokat az értesüléseket, hogy nemet mondott volna az Audi ajánlatára. „Nem, ez nem igaz, nincs igazság benne” – mondta el Sainz, akit a RacingNews365.com portál idéz. „Mint azt már korábban is elmondtam, vannak bizonyos dolgok, amelyek nem teljes mértékben tőlem függnek, és szükség lesz némi várakozásra. Ugyanakkor eközben nem arról van szó, hogy teljesen leálltunk volna. Továbbra is egyeztetünk emberekkel és haladunk abban, ahol haladni tudunk, de ebben mind benne van a szükséges várakozás is, hogy az emberek sok területen döntést hozzanak.”
Nem nyerte el az F1-es pilóták tetszését az új sprintformátum: szerintük furcsa, hogy nem a sprinttel zárul a szombat, ami mégis csak egy verseny – de még a parc fermé feloldása kapcsán is vegyesek az érzéseik. Nyilatkozataik ezen a linken olvashatók!
Sajtóhírek szerint egy forradalmian új ötlet került az F1 és az FIA asztalára: három új gárda is érkezhetne, de csak a negyedik évükben válhatnának teljes jogú konstruktőrré. Az őrült ötletet itt foglaltuk össze!
Csomós nagy balesete a Kanári-szigeteken
Zárásként egy F1-en kívüli hír: a Rali-Eb második futama zajlik a Kanári-szigeteken, ahova az esélyesek között érkezett meg Csomós Miklós és Nagy Attila. A magyar páros jól is kezdett, az abszolút harmadik helyen állt, ám a harmadik gyorsasági szakaszon egy defekt miatt irányíthatatlanná vált a Skoda, és nagy sebességgel nekicsapódtak egy házfalnak. A balesetben sajnos a pilóta és a navigátor is sérüléseket szenvedett, mindketten kórházba kerültek, és a veszprémi dobogó után ezúttal nem szereznek pontot.
A versenyen féltávnál egyébkétn 0,3 másodperc dönt az első két helyen Yoann Bonato és Mathieu Franceschi között, a legjobb magyar páros pedig jelenleg László Martin és Bán Viktor, akik a 17. helyen állnak.