Két nagyobb sztori határozta meg a napot Bahreinben: az egyik az, hogy végre hivatalosan is elindult a 2024-es F1-es szezon, a másik pedig az, hogy újabb fejlemények tűntek Christian Horner ügyében, amiről tegnap már azt gondolhattuk, hogy lezárult.
Kezdjük a pályán zajló eseményekkel, amely meglepetéseket hozott: az első gyakorlás végén Danial Ricciardo és a Visa Cash App RB volt a leggyorsabb, a második, mérvadóbbnak gondolt edzésen pedig Mercedes 1-2-t láthattunk. Az élen Lewis Hamilton zárt, a nyomában George Russell-lel, míg Max Verstappen csak a hatodik helyet szerezte meg, és a Ferrarik sem voltak igazán meggyőzőek. Azt azért sejthettük, hogy a motormódok nem voltak egyformák a csapatoknál, a Mercedes leginkább az erőérzékeny első szektorban nőtt a többiek fölé, de ettől függetlenül is jól mozogtak a W15-ösök.
Hamilton aztán a nap végén elmondta, hogy nem is érti, hogy honnan húzták ezt elő, de egyelőre elfogadják és kész. Azt viszont hozzátette, hogy a versenyetapjuk továbbra is messze van a Red Bulltól, úgyhogy reálisan kell látni a helyzetet, és Andrew Shovlin, a Mercedes vezető pályamérnöke is azt mondta, hogy Verstappen tempója egyértelműen jobb, a többiekkel viszont szerinte szoros csatában lehetnek.
Dr. Helmut Marko a Red Bull problémáit a szélnek tulajdonította: az osztrák szerint az új autójuk érzékenyebb erre, úgyhogy így nehéz volt összerakni a jó köröket, de továbbra sem aggódik, az adatok szerint a versenytempójuk továbbra is a legjobb, és ez az, ami igazán számít. Ő egyébként a Ferrarit várja fő riválisnak még a mai nap után is. Sergio Perez egyébként úgy látja, hogy jók az esélyeik, de sokkal szorosabb a helyzet annál, mint amit a teszt alapján a közvélemény várna, szerinte nincsenek messze a riválisok.
Fejlemények a Horner-ügyben
Ugyan szerdán azt hihettük, hogy már lezárult a Horner-ügy azzal, hogy a Red Bull közleményben tudatta a vizsgálat végét, vagyis hogy ejtették a felhozott vádakat a csapatfőnökkel szemben. Horner ma beszélt is a helyzetről, elmondta, hogy sosem volt még ilyen összetartó a csapat és minden a legnagyobb rendben van, a második edzés alatt azonban egy névtelen email-címről érkezett egy levél az F1 és az FIA vezetőségének, az összes csapatfőnöknek, valamint a permanens újságíróknak, így a Formula.hu helyszíni tudósítójának, Mészáros Sándornak is.
A levélben 79 dokumentum volt, amelyek állítólag bizonyítékok voltak a Horner ellen folyó vizsgálat során, ezeket most kiszivárogtatta valaki a Red Bull szerdai közleménye után. A mappában üzenetváltások és fényképek voltak, de ezek eredetisége nem igazolható minden kétséget kizáróan.
Horner aztán erre reagált, és elmondta, hogy nem kommentál névtelen spekulációkat, egyébként pedig mindig is tagadta a vádakat, most pedig már a szezonra szeretne koncentrálni.
A témában több kérdést is kapott Toto Wolff, a Mercedes csapatvezetője pedig azt mondta, hogy ő nagyobb átláthatóságot szeretett volna az ügy végén.
Egyéb hírek
Sprintszétlövés helyett sprintidőmérő, két parc fermé-időszak – véglegesek az F1-es sprintváltozások. A szabálymódosítások ezen a linken elolvashatók!
A rekordhosszúságú versenynaptárra panaszkodtak a Formula-1 pilótái, akik személyes, környezetvédelmi és szakmai indokokkal is megalapozták elégedetlenségüket a 24 futammal kapcsolatban. Részletek ebben a cikkben!
Új pole-pozíciós az F2-ben és az F3-ban is: a két utánpótlás-szériában már az időmérőket rendezték meg csütörtökön, ezek alakulásáról itt számoltunk be!
Jogi lépésekkel fenyeget a MotoGP-ből kirúgott csapat volt tulajdonosa: Bár a CryptoDATA vezére, Ovidiu Toma elsőre egy meglehetősen kemény hangvételű közleményben fenyegette a Dornát, utána úgy hírlett, hogy a felek rendezték a soraikat. A The Race szaklap viszont most úgy értesült, hogy ez mégsem történt meg, sőt a román kriptocég jogi eljárással fenyegeti a MotoGP kereskedelmi jogtulajdonosát.
A The Race által látott dokumentum szerint a CryptoDATA azzal vádolja a Dornát, hogy nem tett eleget az anyagi kötelezettségeiknek, valamint „olyan cselekményeker hajtott végre, amelyek hatalommal való visszaélésnek és a versenyjog megsértésének minősülnek”. A vállalat szerint ez nemcsak anyagi veszteséggel, hanem a hírnevük aláásásával is járt számukra, és mindezt bizonyítékokkal alátámasztva fogják felhívni az illetékes versenyhatóságok figyelmét a történtekre.
Végezetül pedig tereprali: éppen zajlik a világbajnokság második futama Abu Dhabiban, ahol egy egészen drámai szakasz végén az újonc Seth Quintero vette át a vezetést a címvédő Nasser Al-Attiyahtól, Lucas Moraes Toyotája pedig porig égett. A nap beszámolója itt olvasható!
*********************************
Zárszóként pedig ajánljuk nektek Mészáros Sándor kollégánk helyszíni videós bejelentkezését a bahreini F1-es paddockból, benne exkluzív információkkal és hangulatjelentéssel. A videó ide vagy a képre kattintva megtekinthető!