DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 19. csütörtök
Formula+

Az új aranykor hajnala

Igazi mérföldkövet jelent a 2023-as endurance-világbajnokság hétvégi prológja, hiszen mostantól újra együtt versenyezhet a világbajnokság és az észak-amerikai sorozat csúcskategóriája.

A cikk eredeti változata az Autósport és Formula Magazin legújabb számában jelent meg – előfizetési ajánlatunk itt található!

Bár a 2023-as endurance-világbajnokság csak ezen a hétvégén kezdődik a prológgal, a szezonnyitót pedig jövő pénteken, március 17-én rendezik, a szakág új érája, mely igazi aranykornak ígérkezik, már januárban megkezdődött a daytonai egynapossal, hiszen ekkor debütált az észak-amerikai sportautó-bajnokság új csúcskategóriájaként a GTP, mely a WEC Hypercar kategóriájához hasonlóan két géposztályt foglal magába: a Le Mans Daytona hibrideket és a Le Mans Hypercarokat, azaz az LMDh és az LMH egységeket.

ferrari-sebring



A két géposztály mindkét sorozatban egyazon kategórián osztozik, s közös bennük az is, hogy lényegesen olcsóbbak a korábbi LMP1-es prototípusoknál, de természetesen több lényegi különbség is van köztük. A legfontosabb, hogy az LMH-konstruktőrök maguk építik az egész autót, méghozzá meglehetősen nagy technikai szabadsággal, míg az LMDh-egységeket indító autógyárak négy karosszéria közül választhatnak: a Dallara, az Oreca, a Ligier és a Multimatic termékei közül – viszont mindkét esetben olyan erőforrást tehetnek bele, amilyet szeretnének, csakis bizonyos paramétereket határoznak meg a szabályok. Az LMDh-egységek standardizált hibridrendszert használnak, míg az LMH-gyártók maguknak építenek, ha egyáltalán akarnak, ugyanis nem kötelező a használata. A két kategórián belül és azok között az egyensúlyt teljesítménykiegyenlítő rendszer biztosítja.

Az LMH géposztály 2021-ben debütált az endurance-világbajnokságban két gyártóval, majd a Toyotához és a Glickenhaushoz tavaly csatlakozott a Peugeot. Szintén a Hypercar kategóriában futott eddig az Alpine, mely gyakorlatilag se hiperautó, se Alpine nem volt, hiszen a Signatech versenyeztette a Rebellion régi LMP1-esét a francia márka nevét és dizájnját viselve. A világ utolsó aktív LMP1-es autóját – mely búcsúfellépésén a vb-címtől se járt messze – aztán a tavalyi év végén nyugdíjazták, s az Alpine immár a saját LMDh-egységén dolgozik, mely a tervek szerint 2024-ben készül el. A franciák ekkor csatlakoznak ismét az endurance csúcskategóriájához, s az új beszálló Lamborghinivel (utóbbiak partnere az Iron Lynx, egyik pilótája pedig Romain Grosjean lesz) együtt Le Mans-ban is indulnak, akárcsak a BMW, egyelőre csak az Acura nem döntött a kérdésről, bár a daytonai győzelem valószínűleg őket is ebbe az irányba mozdíthatja.

alpine-lmp1

Az Alpine búcsúztatta el az LMP1-es géposztályt

Az LMH géposztály is bővül 2023-ban is, hiszen végre elérkezett a Ferrari rég várt visszatérése a csúcskategóriába: a nyáron a két AF Corse által üzemeltetett 499P célba veszi a gyár tizedik abszolút Le Mans-győzelmét – nem mellesleg az elsőt 1965 óta. Különösen az #51-es egység tűnik ütősnek előzetesen, melyet a GTE-ben három világbajnoki címet szerző James Calado, Alessandro Pier Guidi páros, valamint a korábbi F1-es pilóta, Antonio Giovinazzi vezet majd.

A hivatalos nevezési listán szerepel továbbá a Vanwall, melynek természetesen semmi köze az F1 első világbajnok csapatához, hiszen valójában nem más, mint a LMP1 géposztály történetének legsikertelenebb gyártója, a ByKolles – egészen pontosan nulla alkalommal értek célba Le Mans-ban. Ráadásul Colin Kolles máris névhasználati vitába keveredett, amiben már van tapasztalata, s a felállás is igen érdekes: a hosszú évek óta gyakorlatilag csak hobbiszinten versenyző F1-es világbajnok, Jacques Villeneuve mellett a korábbi WTCR-menő Esteban Guerrieri és az LMP3-ból a csapathoz visszatérő Tom Dillmann alkotja a Vanwall trióját. A ByKolles történetét áttekintve a legszerencsésebb, ha úgy fogalmazunk, hogy mindaddig kezeljük fenntartásokkal a történetet, amíg ténylegesen pályára nem gördülnek a szezonnyitón – és várjuk azt is kíváncsian, hogy pontosan milyen néven.

isotta

Az Isotta Fraschini egyelőre nem mutatkozhat be

A felsoroltakon kívül még egy LMH-autót bemutattak, ám ez az egység végül nem került fel a rajtlistára: az Isotta Fraschini nevű olasz mikrogyártó Tipo 6 LMH C kódjelű autója nem szerepel a teljes idényt futó nevezők között, s Le Mans-ra sem kaptak rajtengedélyt. A cég ügyvezetője, valamint az autót üzemeltető Vector Sport csapatfőnöke is csalódottságának adott hangot, de elmondásuk szerint megpróbálnak néhány futamra benevezni a szezon során. A Le Mans-i 24 óráson így is 7 különböző autó és összesen 16 egység alkotja majd a Hypercar kategóriát – a nevezési listán szerepel továbbá Jenson Buttonék különlegesen átalakított NASCAR-versenygépe, 24 LMP2-es autó, míg az utolsó évét teljesítő GTE-mezőny 21 autóból áll majd.

A jövő pedig még fényesebb: ha a felsoroltakhoz a tervek szerint 2024-től csatlakozó De Tomasót is idevesszük, az sem kizárt, hogy jövőre már 13 különböző autó küzdhet egymással a Le Mans-i csúcskategóriában – mindössze négy évvel azt követően, hogy ez a szám mindössze 3 volt. Egyelőre tehát igazi sikertörténetnek nevezhető az LMP1, illetve a tengerentúli DPi lecserélése az LMH/LMDh géposztályokra, s ha a várakozások beigazolódnak, a sportautó-versenyzés évtizedek óta nem látott magasságokba emelkedhet a közeljövőben.

Az LMH géposztály autói 

Autó

Üzemeltető

Debütálás

Toyota GR010

Toyota Gazoo Racing

2021

Glickenhaus SCG 007

Glickenhaus Racing

2021

Peugeot 9X8

Peugeot Sport

2022

Ferrari 499P

AF Corse

2023

Vanwall Vandervell 680

Floyd Vanwall Racing (ByKolles)

2023

Isotta Fraschini Tipo 6

Vector Sport

2023(?)

De Tomaso P900

?

2024(?)

 

Az LMDH géposztály autói

Autó

Karosszéria

Üzemeltető

Debütálás

Acura ARX-06

Oreca

Wayne Taylor; Meyer Shank

2023

BMW M Hybrid V8

Dallara

Rahal Letterman Lanigan

2023

Cadillac V-LMDh

Dallara

Ganassi; Action Express

2023

Porsche 963

Multimatic

Proton; Penske; JDC; Jota

2023

Alpine

Oreca

Signatech

2024

Lamborghini

Ligier

Iron Lynx

2024

cadillac-lmdh-2023

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: