DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
Formula-E

A Formula-E kukázhatja a szezont, az új autókat és a városi pályákat is

Az igaz, hogy a versenypályákon ugyanúgy tétlenkedik a Formula-E is, mint az összes többi sorozat, ám a háttérben több vészforgatókönyvet dolgoztak ki, mint bárki más. Előfordulhat, hogy éppen az emberközeli szemlélet miatt kell stratégiát váltaniuk.

Ha ki kell emelni kettőt a legnagyobb technikai szakágak közül, amelyeket a leginkább szorult helyzetbe hozott a koronavírus-járvány, akkor a szó szoros értelmében abba került MotoGP mellett a másik a Formula-E, amely novemberben megkezdett szezonjából öt futamot már teljesített, ám az egészségügyi helyzet miatt jelenleg egyetlen további versenye sincs már a 2019-2020-as naptárban, ami azt jelentené, hogy érvénytelenné kellene nyilvánítani az Antonio Felix da Costa vezette bajnokságot.

fe



Az elektromos széria helyzetét nehezíti, hogy amire eddig áldásként tekintettek, az most átokként üt vissza rájuk: mindenki másnál közelebb viszik a versenyeket a lakossághoz, ám a járvány miatt most éppen a nagyvárosok számára nemkívánatos az a tömörülés és felhajtás, amit a Formula-E párnapos látogatása okozna. Még akkor is, ha mindez alighanem nézők nélkül zajlana – ám ha nézők nélkül zajlana, akkor miért is kellene ragaszkodni a városi helyszínekhez? Innen jött a felvetés a Formula-E elnökétől, Alejandro Agagtól, miszerint a sorozat akár három évig is bevállalná, hogy elveitől eltérően épített pályákon versenyezzen, amíg a nagyvárosok és azok lakói minden fenntartás nélkül újra nyitottak nem lesznek egy ilyen nagyszabású tömegrendezvény fogadására.

„Az igazság az, hogy minden városban a lakosság egészségét kell elsődlegesen figyelembe vennünk. Így tehát amíg nem biztonságos a városokban versenyezni, addig nem versenyzünk a városokban. De amint lehet ott versenyezni, akkor ismét ott fogunk versenyezni” – magyarázta szájbarágósan Agag. „A Formula-E a városokért létezik, és ez az alapelvünk nem is fog változni, de mindenki meg fogja érteni, ha egészségügyi okokból most kivételt kell tennünk. Ez a kivételes időszak eltarthat két hónapig, hat hónapig, egy évig, két évig vagy akár három évig is. De a hároméves periódusnál nem tudok rosszabb forgatókönyvet elképzelni. Addigra mindenki megfertőződik, így mindenki immunissá válik!”

Még rejtély, hogy ennek a szemléletváltásnak már az idei szezonban is lesznek-e jelei: jelenleg nem tudni, hol lesznek még idén versenyek, ha egyáltalán, noha a sorozat realista forgatókönyve szerint a bajnokság teljesítéséhez szükséges két-három futamot még meg fogják tudni tartani talán Szöulban, Berlinben és valahol Angliában. Viszont arról is beszélnek már a vezetők, hogy nem hajlandóak erre a végtelenségig várni: november-december körül már a következő évadnak kellene elkezdődnie, így a jelenlegi, hatodik szezonnak legkésőbb szeptemberben mindenképp véget vetnek, jelentsen ez bármit is a bajnokság szempontjából.

da costa

„Ha még augusztusban és szeptemberben sem bírunk versenyezni, akkor szerintem utána már nem is fogunk. Inkább beáldozzuk a jelenlegi szezont annak érdekében, hogy decemberben megkezdhessük a következőt” – fogalmazott Agag. „De még ez a sok bizonytalanság mellett is valószínűtlennek tartom, hogy egyetlen további versenyt sem tudnánk megtartani. Ez egészen rendkívüli lenne. Persze most rendkívüli időket élünk, de akkor úgy fogalmaznék, hogy ez még a rendkívülinél is rendkívülibb lenne. Szerintem lesz még 2-4 versenyünk, talán duplafutamos hétvégékkel, ha pedig ez megvan, akkor rendben leszünk. De szeptember után már nem versenyzünk, onnantól a hetedik szezonra készülünk.”

És van még valami, amit jó eséllyel kénytelen lesz feladni a sorozat: az új, legalábbis félig új autók bevetését. Jelenleg a Gen2-es autók idejét éli az FE, amelyek a 2018-2019-es, vagyis az ötödik szezonban debütáltak, a Gen3-asok pedig a 2022-23-asban érkeznének. A bajnokság azonban ezen négyéves időszak áthidalására is készült újítással: a Gen2 EVO modellek a jelenlegi specifikáció továbbfejlesztett, modernizált változatai, amelyek a most télen startoló új szezonban érkeztek volna, ám már bejelentették egyéves halasztásukat. Ebben az esetben viszont már csak egy szezon erejéig lennének használatban a Gen3 érkezése előtt, ami szintén nem lenne túl kifizetődő a sorozat számára – hacsak nem halasztják el a Gen3-asok érkezését is! A Formula-E új ügyvezető igazgatója, Jamie Reigle elmondta, e tekintetben még számos forgatókönyv szóba jöhet, de valóban könnyen elképzelhető, hogy a már kidolgozott Gen2 EVO-k egyáltalán nem fognak versenyezni – a The Race értesülései szerint pedig ezt az ötletet favorizálják leginkább a csapatok is.

gen2evo

Ez a sok késlekedés és törlési bizonytalanság mellett már teljesen mellékes, hogy néhány versenyző szerint nem valami fair, hogy minden más sportággal ellentétben az autósportban a versenyzők nem kapnak gyakorlási napokat a futamok előtt, ami ennyi kihagyás után pedig észszerű lenne.

Erről a BMW szaúd-arábiai futamgyőztese, Alexander Sims beszélt: „Azért ha egy tenisz- vagy egy futballjátékost arra kérnének, hogy nulla edzés után azonnal induljon el a Roland Garroson, Wimbledonban, vagy kezdje meg a Premier League-et, akkor a legtöbben visszakérdeznének, hogy ’mi van?’” – vont párhuzamot Sims, aki azért hozzátette, neki személy szerint nincs teszthiánya, és pár kör alatt vissza tudna rázódni, különösen ha tényleg nem utcai, hanem épített pályákon térnek majd vissza, amelyek megengedőbbek az apró hibákkal szemben.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: