Max Verstappen némileg váratlan és főleg meglepően domináns győzelme mellett a McLarenek közjátéka dominálta a beszédtémákat az F1-es Olasz Nagydíjat követően. Az egész hétvégén gyorsabb és a futamon is előrébb álló Lando Norris a lassú bokszkiállása után ugyanis Oscar Piastri mögé került a pályán, de aztán a wokingiak csapatutasítással visszaállították közöttük az eredeti sorrendet.

Az ügy pikantériája természetesen az, hogy Piastri és Norris nemcsak csapattársak, hanem egymás ellenfelei is az idei Formula-1-es világbajnoki címért zajló versenyfutásban. De hogyan került megint ilyen kellemetlen helyzetbe a McLaren, hogy az egyenlősdit vagy annak látszatát egy direkt beavatkozással tudták csak fenntartani?
Ezért vártak olyan sokáig a kerékcserékkel
Nulladik kérdésként felmerülhet, hogy egyáltalán miért alakult ki az alaphelyzet, amely aztán két tényező miatt a kavarodáshoz vezetett. A McLaren ugyanis feltűnően sokáig várt az egyetlen kerékcseréjével: menet közben mind Norristól, mind Piastritól érdeklődtek afelől, hogy mit gondolnak erről a stratégiáról, és mindkét pilóta egyetértett az iránnyal.
Andrea Stella, a McLaren F1-es csapatfőnöke pedig a leintés után adott magyarázatot a gondolkodásukra: „Nyilván az egyszerű megoldás az lett volna, hogy úgy állunk ki, hogy lefedjük Leclerc-t, de ez limitálta volna az eredményt. Úgyhogy szerettünk volna ma módot találni egy nagyobb eredmény elérésére. Piros zászló esetén például elég erősnek tűnt volna a két McLaren vezetése. Vagy akár egy biztonsági autó esetén is egy bizonyos pontig.”

„Plusz azt is szerettük volna, hogy elég későn álljunk ki ahhoz, hogy a lágy gumikat tehessük fel, hiszen akkor egy kései biztonsági autós fázist követően mi a lágyakon lettünk volna, Verstappen pedig a keményeken. Ezeket ösztönöztek minket arra, hogy kint maradjunk hosszan, de végül addig hagytuk kint az autókat, hogy fordított sorrendben kellett hívnunk őket.”
Magyarán: a McLaren annak reményében halogatta szinte a végtelenségig két bajnokaspiráns versenyzője bokszkiállását, hogy valami külső tényező esetleg a javukra billentheti a mérleg nyelvét az erőből egyébként foghatatlan Verstappennel szemben. Viszont ez odáig vezetett, hogy már a negyedik helyezett Charles Leclerc került fenyegető közelségbe Piastrihoz képest.
Két összetevő miatt érezték fairnek a visszacserét
A döntő pillanat a 45. körben jött el, amikor a hátrébb haladó Piastrit hívták előbb a bokszba – de csak azután, hogy erről Norrisszal is folytattak egy párbeszédet. A brit pilóta jelezte, hogy ha nem lesz ebből elévágás, akkor mehet ausztrál kollégája elsőként az új gumikért, mérnöke, Will Joseph pedig biztosította, hogy nem fog pozíciócsere történni kettejük között.

Aztán persze beütött a krach, hiszen Norris kerékcseréje lassúra sikerült, így Piastri mégis vb-ellenfele elé került a pályán. Viszont a fenti két tényező – a lassú kerékcsere és a megbeszélt taktika – okán Stelláék úgy érezték, az az igazságos, ha visszacserélik a sorrendet:
„A szándék egyértelműen az volt, hogy ez nem fog pozíciócserét eredményezni. Szóval a tény, hogy előbb Oscart hívtuk, majd Lando bokszkiállása lassú lett, ahhoz vezetett, hogy felcserélődtek a helyek, és azt gondoltuk, hogy abszolút helyes visszaállítanunk a bokszkiállások előtti helyzetet, és aztán hagyni a srácokat versenyezni. Ezt tettük, és szerintünk ez összhangban van az elveinkkel.”
Stella azért a sajtóbeszélgetése során megjegyezte, hogy felülvizsgálhatják ezeket a bizonyos elveket, természetesen a két versenyzőjük közreműködésével és egyetértésével. Piastri jelezte is a rádión, majd a sajtótájékoztatón is arra visszautalva, hogy korábban azt beszélték meg, hogy a lassú kerékcsere „a versenyzés része” – de a fordított sorrendben történő kiállás, amely pedig a tavalyi Magyar Nagydíjat idézte, ahol fordított felállásban is pozíciócserét kértek a pilótáktól, ezzel együtt már csapatutasításra sarkallta a McLarent.