DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
F1

Így zajlott az újabb kínos McLaren-közjáték

Eltolt bokszkiállás stratégiai és szó szerinti értelemben, nem várt következményekkel, majd a kellemetlen kérés: Stella magyarázta el az F1-es Olasz Nagydíjon történteket.

Max Verstappen némileg váratlan és főleg meglepően domináns győzelme mellett a McLarenek közjátéka dominálta a beszédtémákat az F1-es Olasz Nagydíjat követően. Az egész hétvégén gyorsabb és a futamon is előrébb álló Lando Norris a lassú bokszkiállása után ugyanis Oscar Piastri mögé került a pályán, de aztán a wokingiak csapatutasítással visszaállították közöttük az eredeti sorrendet.

f1-norris-piastri-mclaren-monza-1



Az ügy pikantériája természetesen az, hogy Piastri és Norris nemcsak csapattársak, hanem egymás ellenfelei is az idei Formula-1-es világbajnoki címért zajló versenyfutásban. De hogyan került megint ilyen kellemetlen helyzetbe a McLaren, hogy az egyenlősdit vagy annak látszatát egy direkt beavatkozással tudták csak fenntartani?

 

Ezért vártak olyan sokáig a kerékcserékkel

Nulladik kérdésként felmerülhet, hogy egyáltalán miért alakult ki az alaphelyzet, amely aztán két tényező miatt a kavarodáshoz vezetett. A McLaren ugyanis feltűnően sokáig várt az egyetlen kerékcseréjével: menet közben mind Norristól, mind Piastritól érdeklődtek afelől, hogy mit gondolnak erről a stratégiáról, és mindkét pilóta egyetértett az iránnyal.

Andrea Stella, a McLaren F1-es csapatfőnöke pedig a leintés után adott magyarázatot a gondolkodásukra: „Nyilván az egyszerű megoldás az lett volna, hogy úgy állunk ki, hogy lefedjük Leclerc-t, de ez limitálta volna az eredményt. Úgyhogy szerettünk volna ma módot találni egy nagyobb eredmény elérésére. Piros zászló esetén például elég erősnek tűnt volna a két McLaren vezetése. Vagy akár egy biztonsági autó esetén is egy bizonyos pontig.”

f1-norris-pit-monza

„Plusz azt is szerettük volna, hogy elég későn álljunk ki ahhoz, hogy a lágy gumikat tehessük fel, hiszen akkor egy kései biztonsági autós fázist követően mi a lágyakon lettünk volna, Verstappen pedig a keményeken. Ezeket ösztönöztek minket arra, hogy kint maradjunk hosszan, de végül addig hagytuk kint az autókat, hogy fordított sorrendben kellett hívnunk őket.”

Magyarán: a McLaren annak reményében halogatta szinte a végtelenségig két bajnokaspiráns versenyzője bokszkiállását, hogy valami külső tényező esetleg a javukra billentheti a mérleg nyelvét az erőből egyébként foghatatlan Verstappennel szemben. Viszont ez odáig vezetett, hogy már a negyedik helyezett Charles Leclerc került fenyegető közelségbe Piastrihoz képest.

 

Két összetevő miatt érezték fairnek a visszacserét

A döntő pillanat a 45. körben jött el, amikor a hátrébb haladó Piastrit hívták előbb a bokszba – de csak azután, hogy erről Norrisszal is folytattak egy párbeszédet. A brit pilóta jelezte, hogy ha nem lesz ebből elévágás, akkor mehet ausztrál kollégája elsőként az új gumikért, mérnöke, Will Joseph pedig biztosította, hogy nem fog pozíciócsere történni kettejük között.

f1-norris-piastri-stella-mclaren

Aztán persze beütött a krach, hiszen Norris kerékcseréje lassúra sikerült, így Piastri mégis vb-ellenfele elé került a pályán. Viszont a fenti két tényező – a lassú kerékcsere és a megbeszélt taktika – okán Stelláék úgy érezték, az az igazságos, ha visszacserélik a sorrendet:

„A szándék egyértelműen az volt, hogy ez nem fog pozíciócserét eredményezni. Szóval a tény, hogy előbb Oscart hívtuk, majd Lando bokszkiállása lassú lett, ahhoz vezetett, hogy felcserélődtek a helyek, és azt gondoltuk, hogy abszolút helyes visszaállítanunk a bokszkiállások előtti helyzetet, és aztán hagyni a srácokat versenyezni. Ezt tettük, és szerintünk ez összhangban van az elveinkkel.”

Stella azért a sajtóbeszélgetése során megjegyezte, hogy felülvizsgálhatják ezeket a bizonyos elveket, természetesen a két versenyzőjük közreműködésével és egyetértésével. Piastri jelezte is a rádión, majd a sajtótájékoztatón is arra visszautalva, hogy korábban azt beszélték meg, hogy a lassú kerékcsere „a versenyzés része” – de a fordított sorrendben történő kiállás, amely pedig a tavalyi Magyar Nagydíjat idézte, ahol fordított felállásban is pozíciócserét kértek a pilótáktól, ezzel együtt már csapatutasításra sarkallta a McLarent.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: