DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
F1

F1-vezér: Több sprint, rövidebb futamok, fordított rajtrács?

Domenicali szerint ezek mind napirenden vannak: a rajongók és a promóterek több akciót szeretnének, és „unják a szabadedzéseket”.

A jelenleginél több sprinthétvége, kevesebb szabadedzés, rövidebb futamok, fordított rajtrácsos versenyek: ezek mind szerepelnek Stefano Domenicaliék reformelképzelései között, az F1 vezérigazgatója szerint ugyanis a rajongók „több akciót” szeretnének látni a pályákon.

A Formula-1 75 éves történetének talán legnagyobb formátumváltozása volt, amikor 2021-ben bevezették egyes nagydíjhétvégéken a sprintfutamokat, amelyek az azóta eltelt öt szezonban is már többféle formát öltöttek: eleinte még az határozta meg a vasárnapi verseny rajtrácsát, ma már teljesen különálló esemény, külön kvalifikációval.

Noha a szurkolók egy része még mindig ellenzi az újítást, Domenicali nem először tesz arra utalást, hogy valójában nagyon is sikeres a formátum, és a jövőben a jelenlegi hatnál több hétvégén rendezhetnek szombaton is futamot, mivel szerinte a promóterek és a rajongók is ezt akarják, nem pedig tét nélküli körözést a szabadedzéseken:

f1-start-2025-1



„Terítéken van a téma a következő években használandó formátum kapcsán, kezdve a sprinthétvégékkel” – idézi a nemrég a Formula.hu-nak is exkluzív interjút adó Domenicalit az Autosport. „Fel kell mérnünk, hogy növeljük-e a számukat, hogyan növeljük, vagy használjunk-e más formátumot. Számos egyeztetésünk van a csapatokkal, hogy eldöntsük az irányt.”

„Azt kell mondanom, néhány idősebb keményvonalas rajongót leszámítva mindenki sprinthétvégéket akar. A promóterek nyomják ezt a formátumot, és most már a versenyzők is érdeklődnek. Kicsit provokatív leszek, de a szabadedzések csak a szuperspecialista szurkolók számára vonzók: akik több akciót akarnak látni, azok a sprinthétvégét preferálják.”

„Sokkal több mindenről lehet beszélni már péntektől kezdve, hiszen már van egy időmérő, de megértem, hogy ennek az F1-es kultúra részévé kell válnia. Az irány egyértelmű: garantálhatom, hogy néhány éven belül ott lesz a kérés, hogy minden hétvégét ugyanilyen formátumban rendezzenek.”

„Nem azt mondom, hogy eljutunk a MotoGP szintjére, ahol minden forduló során rendeznek sprintet, az túl nagy lépés lenne. Inkább egy érési folyamatként tekintek erre, amely tiszteletben tartja a hagyományosabb megközelítést is.”

f1-domenicali

„Ami a versenyzőket illeti, eleinte 18-an ellenezték és ketten támogatták a sprinteket – ma már ez az arány fordított. Beszélgettünk róla az Ausztriában szervezett vacsoránk során, és mindenki mellette állt ki. Még Max [Verstappen] is, akivel négyszemközt beszéltem, kezdi azt mondani, hogy van értelme, szóval mindenkinél látom a fejlődést. Végső soron a pilóták versenyzésre születtek.”

A sprinthétvégék számának növelése együtt járna a szabadedzések számának csökkentésével, de a Formula-1 első embere szerint ez végképp olyan, amit a szurkolók is akarnak:

„A promóterek és a rajongók akciót akarnak. És most kezdik megérteni, hogy ez lehetséges: a felméréseink azt mutatják, hogy a közönség túlnyomó többsége azt akarja, hogy eredményért küzdjenek a versenyzők. Nyersen fogalmazva: unják a szabadedzéseket. Ez egy objektív tény, amelyet nem hagyhatunk figyelmen kívül.”

Domenicali hozzátette: a szimulációs eszközök fejlődésével eleve egyre kisebb a jelentősége az F1-ben a pályán történő tréningezésnek, amelyből egy normál lebonyolítású hétvégén háromszor egy órát láthatunk, és a szombat déli gyakorlás első harmada-fele olykor valóban unalomba szokott fulladni.

 

Rövidebb futamok, fordított rajtrács?

f1-start-2025-2

Domenicali ugyanakkor nem állna meg a sprintek szaporításánál: nem kizárt, hogy a vasárnapi nagydíjak hosszához is hozzányúlnának. A Formula-1-es futamok hosszú ideje átlagosan nagyjából másfél-két óráig tartanak, amely ugyan valóban több volt ennél a száguldó cirkusz első éveiben, ugyanakkor Domenicali szerint még ez is „talán kissé túl hosszú a fiatalabb nézők számára”.

„Sok csatornánkon azt látjuk, hogy az összefoglalók nagyon jól teljesítenek. Azok számára, akik a jelenlegi formátummal nőttek fel, minden jó úgy, ahogy van, de egy jelentős réteg csak a kulcspillanatokat akarja megnézni. Jelenleg nagyon jól mennek a dolgok, de éppen ezért nem dőlhetünk hátra, gondolkodnunk kell a következő lépésen” – jelentette ki.

És ha F1-es formátumreformok, természetesen nem maradhat ki a sorból a fordított rajtrács ötlete sem, amely kapcsán ugyancsak azt állítja Domenicali, hogy már a pilóták is egyre szívesebben kipróbálnák, és azzal is érvelt korábban, hogy az utánpótlás-szériákban már évtizedek óta jól beválik.

„Szerepel a napirendünkön. Korábban egyeztettünk már róla, de a következő hónapokban össze kell gyűjtenünk a bátorságot, hogy újra beszéljük róla, mert hallottuk, hogy számos versenyző javasolta. Először mindenki ellene volt, de a legutóbbi találkozón sokan azt kérdezték, hogy miért nem próbáljuk meg.”

„Nem hiszem, hogy egyetlen helyes vagy helytelen álláspont van ebben: minden véleménynek van értéke. Az FIA-val együtt értékeljük és a lehető legjobban értelmezzük majd a kialakuló tendenciát, ez biztos” – fogalmazott Domenicali.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: