DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
F1

Más aszfalt? Bízzák a pilótákra? – vélemények az esőről

Megértik és egyetértenek az F1-es versenyzők, hogy biztonságra törekedett az FIA a Spában, miközben Alonso egyedi megoldást javasol a problémára.

Komoly beszédtémát jelentett a múlt heti Formula-1-es Belga Nagydíj után az eső, ugyanis vasárnap csak közel másfél órás várakozás után engedte el a futamot az FIA – majd utána nem sokkal már annyira felszáradt az aszfalt, hogy a többség slick gumikra váltott.

A kérdéskör előkerült a Magyar Nagydíj csütörtöki médianapján is, elsősorban onnan közelítve, hogy nem volt-e túl óvatos a versenyirányítás Spában. Carlos Sainz GPDA-elnök szerint a belga helyszín „sötét múltja” indokolttá tette ezt, és bár szerinte is talán hamarabb el lehetett volna rajtolni, megjegyezte, hogy érdemes ilyenkor a döntéshozók helyébe képzelnünk magunkat.

Esteban Ocon arról beszélt az FIA sajtótájékoztatóján, hogy a fő gondot az jelenti, hogy a felvert spray miatt alig látni a jelenlegi F1-es autókban: „Voltam ilyen helyzetekben. Nem annyira mókás. Szerintem az FIA helyesen cselekedett Spában. Nem akarunk olyan körülmények között versenyezni, ahol nem látunk két métert sem előre. Azzal csak újabb katasztrófa történhetne. Elég sok versenyzőt veszítettünk el ilyen körülmények között, és nem akarunk ilyet látni.”

f1-eso-ocon



Pierre Gasly is hangsúlyozta, hogy nem az esős versenyekkel van a gond, hanem azzal, ha nem látnak semmit: „Nem hiszem, hogy igazságos azt mondani, hogy rossz munkát végeztek. Megmagyarázható. Ezúttal a biztonságosabb oldalt választották. Dolgozni fogunk rajta.”

„Versenyzőként menni akarunk esőben, rendben van ez számunkra, mindig izgalmas. De nem akarunk olyan helyzetbe kerülni, amikor nem látunk semmit, és történik egy baleset a Kemmel-egyenes közepén, és aztán újra magyarázkodnunk kell egy családnak.”

A múlt vasárnapi futamot megnyerő Oscar Piastri elárulta: maguk a versenyzők kérték azt a két héttel korábbi Brit Nagydíj után – ahol Isack Hadjar azért ment neki hátulról Kimi Antonellinek, mert nem látta az előtte haladó Mercedest az esőben –, hogy legyen konzervatívabb az FIA, és a vb-éllovas szerint most egészen más lenne a hangulat, ha valami nagy baleset történt volna.

 

Verstappen: A pilótákon is múlik, hogy biztonságos-e

Belgiumban Max Verstappen volt az egyik legnagyobb kritikusa a helyzetnek: akkor úgy fogalmazott, hogy „akkor mondjuk ki, hogy nem tudunk menni esőben”. Azzal a címvédő is egyetért, amit Alexander Albon mondott, hogy a probléma fő forrása a jelenlegi autógeneráció, de szerinte a versenyzők hozzáállásán és vezetésén is múlik, hogy biztonságosak-e a körülmények:

f1-eso-verstappen

„Az idei autókkal nem sok mindent tudunk most tenni. Összességében sokkal több permetet szív fel a diffúzor, mint a korábbi autóknál. Ráadásul a nagyobb gumik is több vizet vernek fel. Úgyhogy igen… Silverstone talán a határon volt, de szerintem Spában meg túlságosan a biztonságra mentek” – vélekedett Verstappen a Formula.hu jelenlétében a Hungaroringen.

„Másrészt viszont ha sok a vízpermet és nem sokat látsz, el is veheted a gázt! Nagyobb különbséget is hagyhatsz, ha nem látod, merre mész. A kegtöbbször ezek a nagy balesetek akkor történnek, amikor nem veszik el a gázt, amikor nem igazán látnak, és tovább nyomják, mert azt gondolják, az előttük vagy mögöttük haladó is így tesz.”

„De bonyolult ez, néhány pilóta az ellenkezőjét fogja mondani annak, amit én, és ez rendben van. Természetesen megértem a biztonságos, de szerintem olykor versenyzőként a te kezedben is van a dolog, hogy biztonságos-e vagy sem. Ha pedig csak majdnem száraz körülmények között tudjuk garantálni a biztonságot, akkor ezt meg kell vizsgálnunk.”

 

A megoldás: másfajta aszfalt?

Amellett, hogy a pilóták remélik, hogy a 2026-os szabályrendszer és a jövő évi autók valamelyest csökkentik a problémát, Sainzék egy érdekes javaslattal is előálltak: „Vannak bizonyos típusú aszfaltok, amelyeknél egyenesben nem lenne permet. Léteznek ezek, de a pályák többségének nincs ilyen.”

f1-eso-alonso

Sainz véleményét még részletesebben kifejtette honfitársa, Fernando Alonso: „Valószínűleg néhány pályán az aszfalt is más, mint a múltban, hiszen sokszor versenyeztünk óriási esőben Sepangban, és mindig rendben volt. Ezek az új generációs aszfaltok nagyon sötétek és szárazon rendkívül jó a tapadásuk, viszont vízen olyan, mintha tükör lenne, ami nem jó a láthatóság szempontjából.”

„Autópályából is van néhány pedig, ahol zéró felvert víz van. Szóval ha ilyen aszfaltot használnánk alapszabályként minden pályán, akkor zéró vízpermet lenne. Talán eléggé komoly gumikopás lenne szárazon, nem tudom. De talán dolgozhatunk onnan kiinduló pontként” – tette hozzá az F1-es mezőny korelnöke.

A GPDA másik elnöke, George Russell egy másik ötletet is bedobott. Szerinte használhatnának olyan rendszert, mint ami a közúti autóknál már jelen van, amely kritikus látási viszonyok között a GPS-adatok alapján jelezné a versenyzőknek, hogy halad előtte egy másik versenygép.

Gyors megoldás ugyanakkor nincs – annyira legalábbis biztosan nincs, hogy az az előrejelzések alapján vasárnap szintén esélyes esőben orvosolhatná a problémákat az F1-es Magyar Nagydíjon, jóllehet Sainzék szerint a Hungaroring sokkal jobb lenne a helyzet vizes körülmények között is, mint Spában.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: