Használhatóbb extrém esős gumit és még agresszívebb C6-os slick abroncsot szeretne a Pirelli 2026-ra – árulta el Mario Isola, a Formula-1 hivatalos gumibeszállítójának motorsportfőnöke.
A gumikat is érintik a nagy 2026-os szabályváltozások, hiszen az első abroncsok 25, a hátsók 30 milliméterrel lesznek keskenyebbek a tervek szerint a jelenlegi termékeknél – és ez is hozzájárulna a számítások szerint nagyjából 1,6 kilogrammal az autó össztömegének csökkentéséhez.
De ezen felül is tervez módosításokat a Pirelli. Az egyik ilyen változtatás a sokat kritizált teljesen esős gumikat érintené, amelyeket legutóbb a múlt héten teszteltek Fioranóban a Ferrari öszvérautója segítségével. Isola szerint azt szeretnék elérni, hogy kevesebb vízmennyiség mellett is reális opció legyen az extrém esőgumik használata, hamarabb lehessen váltani az átmeneti intermediate-ekről:

„Úgy hiszem, most már elég jó helyzetben vagyunk” – fogalmazott az esőgumik kapcsán Isola, akit a The Race szaklap idéz. „Az intermediate gumi már többé-kevésbé meghatározott volt, és most meg kellett erősítenünk néhány új megoldást az extrém esős gumikat illetően, hogy megpróbáljuk a váltópontot kicsit más pozícióba tenni, mint ahol most van.”
„Szeretnénk az extrém esős gumit használhatóbbá tenni, hogy ne csak a safety car mögött lehessen feltenni, hanem igazi versenygumi legyen. Tudjuk, hogy extrém vizes pályán amúgy is a láthatóság a probléma, szóval ezt a gondot nem fogjuk megoldani, de igyekszünk olyan váltópontot létrehozni, ami a mostani 118 százalék helyett valahol 115-116 százalék körül van” – magyarázta a szakember.
A százalékos érték arra vonatkozik, hogy átlagosan a száraz pályás köridőnél mennyivel lassabb időknél érdemes gumit cserélni. A slick és az intermediate között a váltópont nagyjából 112 százaléknál van, míg az átmeneti és a full esős abroncsok között az Isola által említett 118-120 százaléknál – ez utóbbit szeretné lejjebb szorítani a Pirelli.
Még agresszívebb C6-os lágy gumi
Miközben tehát azt szeretnék Isoláék, hogy az extrém esőgumi kevésbé extrém körülmények között is használható legyen, az idén debütált C6-os lágy slick keverék esetén viszont pont az lenne a célja a Pirellinek, hogy még agresszívebb gumit gyártsanak.

A C6-ost eredetileg csak utcai pályákra tervezte a gumigyártó, de Imolában és Montrealban is bevetették őket. A tapasztalat az volt, hogy olykor egy időmérős gyorskörre sem feltétlenül volt már megfelelő a gumi, emiatt néhány csapat inkább az eggyel keményebb és korábbi legpuhább C5-ös keveréket használta a kvalifikáción – ami viszont plusz taktikai elemet vitt a csatába, hiszen azzal is kalkulálnia kellett az istállóknak, hogy hány szett abroncsuk marad a futamra.
A Pirelli célja most az, hogy hasonlóan kopó, de gyorsabb C6-os keveréket gyártsanak 2026-ra: „Azt mondanám, hogy a keverék elvégzi a feladatát, mert főleg Kanadában nagyon jó időmérőt láthattunk amiatt, mert a C6-os teljesítménye nagyon közel állt a C5-öshöz.”
„De viselkedésében azért más, szóval a csapatok nehezen értik meg teljesen a C6-ost, míg sokkal jobban ismerik a C5-öst. A C5-ös nagyobb önbizalmat ad a versenyzőnek, a C6-os teljesítménye viszont valamelyest jobb.”
„Amit szeretnék a jövőben, hogy nagyobb különbség legyen köridőben a C6-os javára a C5-höz képest. Most nagyjából két tizedmásodperc körül van, és legalább fél másodperc kellene. Szóval még agresszívebbre szeretnénk formálni, de hasonló mértékű kopással, mint ami most van, hogy segítsük előidézni a különböző stratégiákat a jövő éven. Ezzel a céllal dolgozunk a C6-oson.”