Az afrikai ország törekvéseiről már a Monacói Nagydíj hétvégéjén, a Formula.hu egyik helyszíni videós bejelentkezésében is ejtettünk szót, Stefano Domenicali, a sportág vezérigazgatója pedig elismerte, hogy három afrikai országgal is tárgyalnak. Dél-Afrika már régóta téma, tavaly Ruanda is hivatalos pályázatot nyújtott be, a harmadik szereplő pedig biztosan Marokkó. Ezt erősítik meg a RacingNews365 forrásai is.
A tervek szerint a tengerparti Tanger városától húsz kilométerre délre valósulna meg a szerveződő gigaprojekt, amelyben helyet kaphat több szálloda, bevásárlóközpont, kikötő és vidámpark, illetve egy Grade 1-es versenypálya is, amely az F1-et, a MotoGP-t és a WEC-et is vendégül láthatná.
Egyelőre egy 800 millió dolláros magánbefektetés áll „készen”, de az illetékesek a hiányzó 400 millió dollár megszerzésében is reménykednek. A projekt gazdái Marokkóban „a legmagasabb szinten” folytatnak tárgyalásokat, a terveiket május elején mutatták be.
Mi szól Tanger mellett?
Az F1 számára jelentős vonzerőt jelent, hogy a kiszemelt helyszín könnyen megközelíthető Európából. Tanger Med ipari kikötője - amely a várostól 45 kilométerre, északkeletre található – nagyon közel van a spanyol Algeciras kikötőjéhez: ez logisztikai tekintetben megkönnyíti a csapatok dolgát, ráadásul az európai futamokon használt motorhome-ok használata is lehetővé válna a távoli futamokon megszokott mobil létesítmények helyett.
Eric Boullier dolgozik a Marokkói Nagydíjon
A projekt mögött a McLaren és a Lotus korábbi csapatfőnöke, Eric Boullier áll, aki a Francia Nagydíj ügyvezető igazgatója is volt az utolsó két évben, amikor a 2018-as visszatérés után 2021-ben és 2022-ben a futam szerepelt az F1-es naptárban.
Boullier – akivel az ötletgazdák 2023 decemberében vették fel a kapcsolatot – a RacingNews365-nek elismerte: a projekt előtt még hosszú út áll, de nincs kétsége afelől, hogy ha létrejönne, akkor megvalósulna az F1 azon törekvése, hogy megfelelő futamot rendezhessen Afrikában.
„A Francia Nagydíjon dolgozó csapatommal látogattunk el akkoriban a helyszínre, hogy egy megvalósíthatósági tanulmányt készítsünk és felmérjük a Formula-1-es futam lehetőségeit Marokkóban. Úgy találtuk, hogy az általuk kiválasztott helyszín minden kritériumnak megfelelt, és onnantól kezdve felépítettük a projektet. Ez egy mini Abu Dhabi, ha szabad összehasonlítanom, egy teljesen független ökoszisztéma létrehozása, amely nyilvánvalóan a turizmusra épül” – fogalmazott a portálnak Boullier.
„Hatalmas hatással lesz a régióra, Tangertől délre található, így a további szállodák és a repülőtér mind 15 kilométeren belül vannak. Ez egy stratégiai projekt az ország számára, amelyet a legmagasabb szinten kell jóváhagyni. Ha ezt megkapjuk, akkor az F1 minden szempontból teljesíteni fogja az Afrikában elérni kívánt célokat. Ez lehetne ott az év csúcspontja, de úgy hoznák létre az ökoszisztémát, hogy az egész évben fennmaradjon” – mondta a szakember.
Hol tart a projekt?
Boullier hangsúlyozta, hogy vannak még megoldandó feladatok az engedélyezés után is: „Véglegesítenünk kell a pénzügyi modellt és a teljes összeget meg kell szereznünk. Amint ez megvan, megkeresnénk Stefano Domenicalit, hogy összehozzuk az üzletet az F1-gyel, hiszen az F1 Afrikát akarja, és Afrikának ott is kell lennie az F1-ben. Jól illeszkednének egymáshoz, de még hosszú utat kell megtennünk.”
Már van egy pályaépítési koncepció, bár Boullier elismeri, hogy egy elismert tervezővel kell együtt dolgozni, mivel „van néhány speciális kérés a FIA részéről”.
Jelen pillanatban egy Marokkói Nagydíj Dél-Afrika és Ruanda mögött állhat a pályázati rangsorban, de Boullier úgy véli: ha sikerül összerakni a projektet, akkor a készülő pálya és a helyszín jobban illeszkedne az F1-hez, mint a másik két jelentkező. „Amint megvan az engedély, akkor lehet elkezdeni izgulni. De a legmagasabb szintű jóváhagyás nélkül nincs projekt, anélkül ott marad a papíron” – mondta a RacingNews365-nek a francia menedzser.
Marokkó imádja a motorsportokat
Amikor Boullier a Formula.hu-nak beszélt a tervekről, optimizmusának adott hangot azzal kapcsolatban, hogy a projekt elnyerheti a legfelső szintű támogatást az afrikai országban.
A szakember nem véletlenül bizakodó, hiszen a közelmúlt azt mutatja, hogy Marokkó kapui mindig tárva nyitva állnak a motorsportok előtt. Az ország több évtizeden át volt része a Dakar Ralinak, a tereprali-vb egyik futamának jelenleg is otthont adnak, de érinti az országot az Africa Eco Race, valamint számos kisebb sivatagi verseny is. Van múltja a pályaversenyzésnek is arrafelé, hiszen a túraautó-vb mezőnye éveken át csatázott egymással egy utcai versenypályán, Marrakeshben, ahol évekig versenyzett a Formula-E is.
Emlékezhetünk arra is, hogy Marrakesh F1-es terveiről az utóbbi egy-két évben is lehetett hallani pletykákat, ami azt mutatja, hogy Marokkóban valóban komoly lehet a nagydíjrendezési szándék.