Két új technikai direktívát is kommunikált a Formula-1-es csapatokkal az FIA a múlt hétvégi Emilia-romagnai Nagydíj előtt – számolt be saját értesülései alapján a The Race szaklap. Mindez pedig felvetheti a kérdést, hogy ez hatással volt-e arra, hogy a Red Bull ezúttal versenyképesebbnek bizonyult a futamon a McLarennél.
Mi a két új technikai direktíva?
Az idézett szaklap úgy tudja, hogy az egyik technikai direktíva a padlólemez kopóblokkjára és azok vastagságának mérésére vonatkozik, miután egyes F1-es csapatok „okos megoldásokat” találtak arra, hogy sikeresen teljesítsék a verseny utáni méréseket.
Az FIA most tisztázta, milyen anyagokat lehet használni a kopóblokkoknál és hogyan lehet őket felszerelni. Mindez azt eredményezhette, hogy az esetlegesen trükköző alakulatoknak Imolában meg kellett emelniük a hasmagasságukat, hogy sikerrel vegyék a verseny utáni méréseket.
A másik direktíva lehet az érdekesebb az elmúlt hetek fényében, hiszen a gumik hűtését elősegítő rendszerekkel kapcsolatos – jóllehet, a The Race szerint nem új szabályértelmezést vagy iránymutatást tettek ez ügyben közé, hanem az FIA és a Red Bull között lefolytatott kommunikációt.
A portál arról ír, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség ebben világossá tette, hogy a kerekek és gumik vízhűtésével, valamint egyéb rendszerrel kapcsolatos számos megoldás nem lesz engedélyezett.
Bár a két vb-rivális istálló közötti harc szempontjából érdekes lehet ez a fejlemény, hogy a Red Bull és az FIA között kommunikáció zajlott minderről, főleg a McLarennel szemben megfogalmazott gyanúk okán, de valójában bevett szokásról van szó a csapatok és a Szövetség között, amely arra szolgál, hogy letisztázzák az istállók által esetlegesen használt szürke zónás megoldások szabályosságát.
Emiatt fordult-e a kocka a Red Bull és a McLaren között?
A fentiek annak fényében érdekesek, hogy az Emilia-romagnai Nagydíj volt az első, ahol a Red Bull versenytempóval és gumikezelésben legalább olyan jónak, ha nem jobbnak tűnt, mint a McLaren. Persze ez magyarázható a nekik kedvező imolai vonalvezetéssel és az RB21-eshez érkezett fejlesztési csomaggal, és korántsem biztos, hogy ezentúl ez lesz a papírforma, de felvetődhet, hogy esetleg az említett technikai direktívák is szerepet játszottak-e a fordulatban.
A Red Bull részéről Christian Horner csapatfőnök célzott is rá, hogy inkább az volt számukra a meglepő, hogy a McLaren előnye eltűnt. A wokingiak vezetése azonban a The Race szaklap szerint tagadja, hogy bármilyen hatással lett volna rájuk a két technikai direktíva.
A McLaren szerint a padlólemezt érintő módosítás miatt egyáltalán nem kellett hozzányúlniuk az autóikhoz, szerintük ezzel más csapatokat célozhattak. Ami pedig a gumihűtést illeti: hangsúlyozták, hogy az MCL39-es rendszerei rendre átmentek eddig a technikai vizsgálatokon, a Miami Nagydíj után egy átfogó, alapos ellenőrzésen is – azaz Imolában is pontosan ugyanolyan megoldásokat használtak, mint korábban.
Andrea Stella, a konstruktőri vb-éllovas alakulat főnöke meg is jegyezte, hogy nekik még jó is az, ha az ellenfelek olyan területekre koncentrálnak az ő autójukon, amely valójában nem az eddigi előnyük fő letéteményese, hiszen addig sem a saját maguk problémáinak a megoldásának foglalkoznak.
Mindenesetre a két új direktíva érdekes fűszert adhat(ott) az éleződő világbajnoki küzdelemnek – és ne feledjük: Monaco után, a Spanyol Nagydíjon érkeznek az első szárnyak mérésére vonatkozó új előírások, amelyektől sokan még komolyabb fordulatot várnak.