DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
F1

Aggályok a szabályok körül: összeülnek az F1-es csapatfőnökök

Sajtóhírek szerint szombaton Kanadában fogják megvitatni a csapatvezetők a minap publikált 2026-os szabályokkal kapcsolatos aggodalmakat.

Csütörtökön tette közzé az FIA a 2026-os Formula-1-es technikai szabályrendszer legfontosabb részleteit. Ezek alapján rövidebb, keskenyebb és könnyebb autók jönnek bő másfél év múlva, emellett érkezik az aktív aerodinamika és a DRS-t kiváltó Override mód – minderről itt írtunk bővebben, alább pedig videóban foglaltuk össze a leglényegesebb tudnivalókat:

 

Úgy tűnik azonban, hogy vannak aggályok a publikált szabályok kapcsán. Mint arra a csütörtöki sajtónapon maguk az F1-es versenyzők is felhívták a figyelmet, az új előírások azt eredményezhetik, hogy extrém lassúvá válnak a versenygépek a kanyarokban, miközben az egyenesekben a csökkenő légellenállás miatt George Russell szerint veszélyes mértékűre nőhet a végsebesség, de Max Verstappen például a szabályok bonyolultságát is szóvá tette.

A Motorsport.com úgy tudja, az F1-es csapatok vezetői is számos részlet miatt aggódnak, így a portál értesülései szerint szombat délelőtt Montrealban, a Kanadai Nagydíj helyszínén fognak összeülni Stefano Domenicalival és a Formula-1 egyéb főbb részvényeseivel, hogy mindezeket megtárgyalják.

A szaklap szerint az aggályok érintik többek között azt, hogy az aerodinamikai koncepció miatt túl lassúak lehetnek az autók a kisebb leszorítóerő, valamint az akkumulátortöltés állandó lemerülése miatt (a motorok teljesítmények immár csaknem az 50 százalékát az elektromos komponens adja majd). A csapatok az első és hátsó szárnyat is érintő aktív aerodinamikai rendszer kapcsán is több részletet szeretnének tudni.

 2026 Car Render 6



Amiről szintén beszélni szeretnének az F1-es csapatfőnökök, az a súlycsökkentés kérdése. A tervek szerint 30 kilogrammal csökkenne az autók tömege, de mint ahogy arra Fernando Alonso is rámutatott, az akkumulátor növelésével annak súlya is nőni fog, így nagyon nehéz lehet elérni a 768 kg-os minimumértéket. Az aggályok szerint a csapatok ennek a közelébe sem tudnak majd kerülni, ami őrült költekezésbe is átcsaphat ennek megoldása érdekében.

 

Miért sietett az FIA?

Ami erősíti a problémákat, az a szabályrendszer ismertetésének időzítése. Az FIA Nemzetközi Sportkódexe alapján a jelentős szabályváltoztatásokat az adott év előtt másfél évvel, azaz ez esetben legkésőbb idén június 30-ig publikálni kell – ezt most meg is tette a Nemzetközi Automobil Szövetség, bár a Motorsport Világtanács végső jóváhagyása még függőben, amire június 28-án kerülhet sor.

2026 Car Render 8_1

Ezt követően a résztvevők egyetértése kellene az esetleges módosításokhoz, ami ismerve az F1 és a csapatok működését, komoly problémákba ütközhetne, főleg azért, mert állítólag most sem minden alakulat áll ugyanazon az oldalon a kérdésben.

Emiatt néhány csapat szerette volna, ha októberig elnapolják a szabályok közzétételét, így adva időt az FIA-nak azok finomhangolására – és erre akár lett is volna elméleti lehetőség, elvégre 2025. január 1-jéig amúgy sem dolgozhatnak az istállók a 2026-os autókon –, ám egy gárda állítólag blokkolta ezt a javaslatot, ezért kellett ragaszkodnia a Szövetségnek a júniusi publikáláshoz.

Egy lehetősége még lenne azért az FIA-nak, a Sportkódex 18.2.4-es pontja alapján ugyanis „rendhagyó körülmények között”, amikor úgy ítélik meg, hogy „a bajnokság védelme” ezt indokolja, elegendő a résztvevők többségének jóváhagyása is az esetleges későbbi változtatáshoz, nincs szükség teljes egyetértésre.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: