Az FIA bemutatta a 2026-os Formula-1-es technikai szabályzat legfontosabb részleteit, amellyel elsődleges könnyebb és kisebb, és ezáltal mozgékonyabb autók megalkotása volt a cél. A legérdekesebb újdonság azonban alighanem az aktív aerodinamika feltűnése lesz: az első és a hátsó szárny is mozgatható lesz, így két különböző konfigurációban lehet a légterelőket majd használni a nagy leszorítóerőt igénylő kanyarokban, valamint a kis légellenállást igénylő egyenesekben.
Jan Monchaux, az FIA néhány hónapja kinevezett együléses szakágakért felelős technikai igazgatója elárulta: az aktív aerodinamikával elsődlegesen a szintén átalakuló – már csaknem 50 százalékban az elektromos komponensre támaszkodó – erőforrásokhoz illeszkednek, de egyúttal gyakorlatilag a DRS-t is kiváltják.
„Főként azért vezetjük be az aktív aerót, mert olyan autókoncepcióra volt szükségünk, ami illeszkedik az erőforráshoz. Ha limitált az energiád az egyenesben, alapvetően nem akarsz légellenállást, ami csak lassít, vagy extra súlyt, ami szintén csak lassín. Szóval az a döntés született, hogy a ’mozgékony autó’ irányába megyünk el: némileg kisebb autók kevesebb leszorítóerővel, de nagy fókusszal a kisebb légellenálláson.”
„A DRS-t a hátsó szárnyon többé nem az előzések elősegítésére fogjuk használni” – magyarázta a szakember az FIA által közzétett interjúban. „Alapértelmezett módon fogja használni minden autó minden egyenesben, hogy csökkenjen a légellenállás, mert ez nagy előnyökkel jár energiahasználat terén, de emellett nagyobb végsebességet is eredményez, amivel több energiát nyerhetsz vissza az egyenes végi fékezéskor.”
„Mivel a hátsó szárny nyitása elég nagy hatással bír az egyenesben, az első szárny elemét is párhuzamosan aktiváljuk, hogy kiegyensúlyozzuk az autót az egyenesekben” – tette hozzá Monchaux. Mint arról korábban írtunk, állítólag korábban voltak is ebből problémák, a szimulátoros próbálkozások során ugyanis gyakran vezethetetlennek tűntek a 2026-os autók.
Az Override váltja a DRS-t
Mivel az állítható hátsó szárny, amelyet még 2011-ben vezettek be az F1-ben, effektíve megszűnik majd 2026-tól mint előzést elősegítő eszköz, a helyére érkezik az Override („Felülbírálás”) mód, amely bizonyos elemeiben hasonlít majd a DRS-re, ugyanakkor nem a légellenállás csökkentésével, hanem elektromosenergia-többlettel igyekszik segíteni a támadó fél dolgát:
„Bevezetjük az Override funkciót, ami hasonlóan működik, mint a DRS. Ha egy megadott távolságon belül vagy a kör vége előtt az előtted haladó autóhoz képest, akkor a következő körben lehetőséged lesz több elektromos energiát használni, mint az ellenfelednek.”
„Ez a plusz elektromos energia váltja ki, amit eddig a hátsó szárny nyitása jelentett, hogy az autó extra lendületet kapjon ahhoz, hogy esetlegesen megpróbáljon előzni” – magyarázta Monchaux.