Felhős időben vette kezdetét a Formula-1-es Monacói Nagydíj az első szabadedzéssel. Mivel ezen a pályán fontos az önbizalom felépítése – és lógott is az eső lába –, a teljes mezőny egyből körözni kezdett. Nem mindenkinek indult azonban zökkenőmentesen a hétvége: Pierre Gasly Alpine-ját motorgondok miatt kellett betolni a garázsba – a csapat a lefúvató szeleppel kapcsolatos gondra gyanakodott –, Kevin Magnussen üléscserét kért, Nico Hülkenberg és Valtteri Bottas pedig az 1-es kanyar bukóterébe nézett ki.
Az élbolyban a szokott nevek tűntek fel a tréning első felében, amikor a többség a kemény, majd a közepes abroncsokat nyüstölte: megfordult az első helyen a speciális Ayrton Senna-ihletésű festéssel induló McLaren párosa, a hazai kedvenc Charles Leclerc, valamint a vb-éllovas Max Verstappen is. Rajtuk kívül kifejezetten jól kezdett még Yuki Tsunoda is a Visa Cash App RB-vel, a japán ott tanyázott a közvetlen élmenők mögött.
Az edzés második felében előkerültek a C5-ös lágy abroncsok, és velük együtt a Mercedesek is: előbb George Russell, majd egy rövid Oscar Piastri-vezetés után Lewis Hamilton futott első helyet érő kört. A Ferrarik ellenben továbbra is a közepes gumin köröztek, ám azon is versenyképesnek tűntek, különösen Leclerc-rel, aki a Mercedesek és a McLarenek sarkában az ötödik helyen állt.
A hajrában aztán nem úszta meg az F1-es mezőny piros zászlós megszakítás nélkül a gyakorlást: Guanyu Zhou vette érintőre a szalagkorlátot az 1-es kanyar utáni kigyorsításnál, a letört karbonelemek közül egy darabot pedig összeszedett Leclerc, így a pálya takarítása miatt volt szükség néhány perces kényszerszünetre.
Az újraindítást követő tíz percben már nem történt változás az élen, így némileg váratlanul Mercedes–McLaren sorminta rajzolódott ki: Hamilton 29 ezreddel Piastri előtt húzta be az FP1-et, majd jött Russell és Lando Norris. Leclerc viszont úgy végzett ötödik helyen a Ferrarival, hogy náluk elő sem került a lágy gumi.
Ugyanez volt igaz amúgy a tizedik csapattársára, Carlos Sainzra, valamint a top 10-ből is kiszoruló Red Bullokra – jóllehet, Verstappen ettől függetlenül is panaszkodott az autó vezethetőségére. Sergio Perez egyébként a legvégén még vélhetően falat is ért, mert defekttel tolták vissza az autóját a bokszba. Eléjük amúgy a két Aston Martin és a két Visa RB férkőzött még be a mezőny első felébe. A legrosszabbul az Alpine-ok szerepeltek, Esteban Ocon a 18., a gondjai után csak a legvégén visszatérő Gasly pedig az utolsó lett.
Az 1. szabadedzés végeredménye:
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1'12.169 | |
2. | Oscar Piastri | McLaren/Mercedes | 1'12.198 | 0.029 |
3. | George Russell | Mercedes | 1'12.295 | 0.126 |
4. | Lando Norris | McLaren/Mercedes | 1'12.396 | 0.227 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | 1'12.397 | 0.228 |
6. | Fernando Alonso | Aston Martin/Mercedes | 1'12.775 | 0.606 |
7. | Lance Stroll | Aston Martin/Mercedes | 1'12.789 | 0.620 |
8. | Yuki Tsunoda | RB/Honda RBPT | 1'12.875 | 0.706 |
9. | Daniel Ricciardo | RB/Honda RBPT | 1'12.901 | 0.732 |
10. | Carlos Sainz | Ferrari | 1'12.954 | 0.785 |
11. | Max Verstappen | Red Bull/Honda RBPT | 1'12.984 | 0.815 |
12. | Sergio Pérez | Red Bull/Honda RBPT | 1'13.229 | 1.060 |
13. | Valtteri Bottas | Sauber/Ferrari | 1'13.248 | 1.079 |
14. | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1'13.390 | 1.221 |
15. | Alexander Albon | Williams/Mercedes | 1'13.425 | 1.256 |
16. | Nico Hülkenberg | Haas/Ferrari | 1'13.576 | 1.407 |
17. | Logan Sargeant | Williams/Mercedes | 1'14.150 | 1.981 |
18. | Esteban Ocon | Alpine/Renault | 1'14.159 | 1.990 |
19. | Zhou Guanyu | Sauber/Ferrari | 1'14.570 | 2.401 |
20. | Pierre Gasly | Alpine/Renault | 1'15.574 | 3.405 |