Remek időjárási körülmények között vette kezdetét az első egyórás szabadedzéssel a 2024-es Formula-1-es szezon első európai állomása, az Emilia-romagnai Nagydíj Imolában. A versenyzők hamar megtapasztalták, hogy a pálya több pontján vissza- és az aszfaltcsíkhoz közelebb kerültek a sóderágyak: többek között Lewis Hamilton és Yuki Tsunoda is belecsípett a kavicságyba.
Húsz perc elteltével azonban mégsem egy ilyen hiba miatt kerültek elő a piros zászlók, hanem Alexander Albon leálló Williamse miatt, amelyet ugyan megpróbált félreállítani a csapatával nemrég hosszabbító thai-brit pilóta, de ez az emelkedő miatt nem sikerült neki, így meg kellett szakítani a tréninget.
Bő öt perc kényszerszünet után már folytatódott is a gyakorlás, amelyen ekkor George Russell állt az élen a közepes abroncsokkal felszerelt Mercedesszel. Többeknek amúgy a pálya huplis aszfaltjával és az autójuk alacsonyra állított hasmagasságával is meggyűlt a bajuk az edzés első felében: az Alpine-ok és a Stake-et erősítő Guanyu Zhou is durva pattogásra panaszkodott.
Kifejezetten sok volt a versenyzői hiba is: Daniel Ricciardo és Logan Sargeant a Rivazzánál szánkázott ki a kavicságyba, Carlos Sainz a sikánt volt kénytelen átvágni, míg Hamilton egy fél megforgást is produkált az Acque Mineraliban. Pedig amúgy az egyaránt sok fejlesztéssel telepakolt Ferrari és Mercedes sem ment rosszul: a lágy gumik előkerülésével Russell mellett Sainz és Charles Leclerc váltogatta egymást az élen.
A hajrában Leclerc 1:16,990-es idejét már nem sikerült felülmúlni, így a Ferrari hazai közönsége előtt az ő elsőségével indult a hétvége. Russell egytizedes hátránnyal lett második, századokkal megelőzve a másik Ferrariban ülő Sainzt.
A Red Bullok viszont csak a negyedik-ötödik helyen jöttek: a szintén több újítással felszerelt autó nem viselkedett túl jól Max Verstappen alatt – pedig az első szektorban többször is lila részidőt futott –, egyszer meg is bicsaklott alatta az RB20-as a sikánnál, majd pedig az Acque Mineraliban is megnézte a kavicságyat, így a holland még Sergio Pereztől is elmaradt.
Yuki Tsunoda és Hamilton jött mögöttük, a top 10-be pedig a Miamiban aratott győzelmük után visszafogottan kezdő McLarenek, valamint Fernando Alonso férfi még be. Volt egyébként egy vendégszereplő is a mezőnyben az első szabadedzésen, hiszen a Haasnál most teljesítette az első pénteki beugrását a hatból Oliver Bearman: a Ferrari-nevelt brit Kevin Magnussen autóját kapta meg, és a 15. helyet csípte el.
Az 1. szabadedzés végeredménye:
1. | Charles Leclerc | Ferrari | 1'16.990 | |
2. | George Russell | Mercedes | 1'17.094 | 0.104 |
3. | Carlos Sainz | Ferrari | 1'17.120 | 0.130 |
4. | Sergio Pérez | Red Bull/Honda RBPT | 1'17.233 | 0.243 |
5. | Max Verstappen | Red Bull/Honda RBPT | 1'17.240 | 0.250 |
6. | Yuki Tsunoda | RB/Honda RBPT | 1'17.388 | 0.398 |
7. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1'17.408 | 0.418 |
8. | Lando Norris | McLaren/Mercedes | 1'17.602 | 0.612 |
9. | Oscar Piastri | McLaren/Mercedes | 1'17.807 | 0.817 |
10. | Fernando Alonso | Aston Martin/Mercedes | 1'17.867 | 0.877 |
11. | Pierre Gasly | Alpine/Renault | 1'17.905 | 0.915 |
12. | Lance Stroll | Aston Martin/Mercedes | 1'18.072 | 1.082 |
13. | Daniel Ricciardo | RB/Honda RBPT | 1'18.142 | 1.152 |
14. | Esteban Ocon | Alpine/Renault | 1'18.612 | 1.622 |
15. | Oliver Bearman | Haas/Ferrari | 1'18.667 | 1.677 |
16. | Valtteri Bottas | Sauber/Ferrari | 1'18.827 | 1.837 |
17. | Zhou Guanyu | Sauber/Ferrari | 1'19.129 | 2.139 |
18. | Logan Sargeant | Williams/Mercedes | 1'19.901 | 2.911 |
19. | Alexander Albon | Williams/Mercedes | 1'20.050 | 3.060 |
20. | Nico Hülkenberg | Haas/Ferrari | 1'21.059 | 4.069 |