DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

A hidrogénhajtás lehet az F1 jövője?

Hamarosan világbajnoksága lehet a hidrogénhajtású autóknak, s a Le Mans-i győzelmekért harcolhatnak – az F1 még messze jár ettől, de a királykategória is helyet kapott a hidrogén-munkacsoportban.

Az F1, az FIA és az Extreme–H-vá átlényegülő Extreme–E csütörtökön bejelentette, hogy közös hidrogén-munkacsoportot hoznak létre, hogy felmérjék a technológia jövőbeli alkalmazási lehetőségeit a motorsportban.

Bár az F1 esetében a hidrogénhajtás alkalmazása még csak kósza ötlet, vagy talán annyi sem, az elektromos tereprali-sorozat, az Extreme–E (melyben többek között Hamilton, Rosberg, Button és az idősebb Sainz is csapatot üzemeltet), 2025-től a terv szerint hidrogénre vált, a Le Mans-i 24 órás pedig várhatóan 2026-tól vagy 2027-től kap egy új, hidrogénes kategóriát, s a távlati cél az, hogy a teljes csúcskategóriát üzemanyagcellás technológiával, vagy hidrogénes belsőégésű motorokkal hajtott autók alkossák.

toyota-h2



 

A Toyota hidrogénes Le Mans-i koncepciója


 

Természetesen az F1 is megteszi a maga lépéseit: 2026-tól 100%-ban fenntartható üzemanyagokat fog használni, s 2030-ra a nettó zéró kibocsátás elérése a cél. A sportág vezető technikai szakembere, az újonnan alakult munkacsoportban is részt vevő Pat Symonds így nyilatkozott a szervezet létrehozása kapcsán: „Sportágunk hagyományai közé tartozik, hogy az új technológiákat hihetetlenül rövid időn belül a nyilvánosság látóterébe hozza.”

„Mivel az éghajlatváltozás csökkentése mindenki figyelmének középpontjában áll, elkötelezettek vagyunk a fenntarthatóság előmozdítása mellett, ezért a szektor széndioxid-mentesítésének minden területét fel kell tárnunk. Ennek magában kell foglalnia a fenntartható folyékony szénhidrogén-üzemanyagokat, az elektromos hajtást és a hidrogént is.”

EE



 

Pillanatkép az Extreme (most még) E skóciai fordulójáról


 

Az új munkacsoport, melyben Symonds mellett az Extreme–E technikai igazgatója, Mark Grain, valamint az FIA együléses autókért felelős igazgatója, Nikolas Tombazis is helyet kapott, azzal a céllal jött létre, hogy figyelemmel kísérje az üzemanyagcellás és akkumulátoros rendszerek hidrogéntechnológiájának fejlődését és fejlesztését, valamint az infrastruktúrát, a szállítást, a töltést, a tárolást és a menedzsmentet, illetve a biztonsági vonatkozásokat.

Az Extreme–H szervezői egyébként azt tervezik, hogy még ebben a hónapban megtartják egy hidrogénüzemű prototípus első, teljes sebességű tesztelését, a teljes tesztprogramot pedig 2024 elején indítják el. A tervek szerint a 2025-ben útjára induló Extreme–H-t 2026-tól FIA-világbajnokságként rendezhetik meg.

Megjelent a Száguldás és cirkusz F1-es című szezonösszefoglaló album, valamint falinaptárunk, amelyek webshopunkban most nagy kedvezménnyel vásárolhatóak meg!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: