Steward
Balogh Tamás
AJÁNDÉK DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2020. július 6. hétfő

Hidrogénmeghajtás

Amint lesz hidrogén töltőállomás, hazánkba is megérkezhet a Toyota Mirai

Energetikai szakértők egyre szélesebb köre véli úgy, hogy a jövő abszolút zöld energiaforrása a hidrogén lehet, amelyet a közúti, vízi, vasúti és légi közlekedés mellett az épületek energiaellátása, hűtése/fűtése területén is sikerrel alkalmazhatnak a jövőben. Leghamarabb a közúti közlekedésben és áruszállításban érkezhet el az áttörés, amelyért gőzerővel dolgozik a világ vezető autógyártóit és energetikai vállalatait tömörítő Hidrogén Tanács. A hidrogén töltőállomások gombamód szaporodnak Európa-szerte, a hazai szakpolitikai 2020-ra minimum két magyarországi töltőállomás megnyitását irányozta elő, amelyet persze jelenleg felülírhat a koronavírus miatt kialakult helyzet. A melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás meghajtás vezető fejlesztője, az ezzel a technológiával kapcsolatos mintegy 5700 szabadalmat versenytársaival ingyenesen megosztó Toyota kínálatában immár a jövő új zéró emissziós meghajtásával működő személyautó, busz, teherautó és targonca is szerepel. A Toyota legújabb hidrogén üzemanyagcellás személyautója, a második generációs vadonatúj Mirai kiterjeszti a hidrogén üzemű tiszta mobilitásban rejlő lehetőségeket: új, háromtartályos tárolórendszerének és teljesen újratervezett hidrogén üzemanyagcellájának köszönhetően akár 30 százalékkal nagyobb hatótávolságot kínál. Az új üzemanyagcella-köteg rekordszintű, több mint 4 kW/liter teljesítménysűrűséget kínál, így az egész szerkezet sokkal kompaktabb méretű, ráadásul a modell a Toyota moduláris TNGA platformjára épül, amely kiemelkedően dinamikus vezethetőséget, kezes irányíthatóságot és formatervezési szabadságot tett lehetővé. A Toyota üzemanyagcellás technológiájának továbbfejlesztése még dinamikusabbá, még takarékosabbá teszi a járművet, amelynek immáron formavilága is a felsőkategóriás szedánok megjelenését idézi.

Tabukat döntöget a Toyota mérnöknője

A Toyotához hasonlóan mára szinte valamennyi vezető autógyártó és energetikai vállalat tagja a Hidrogén Tanácsnak, félreérthetetlen jeleként annak, hogy várakozásuk szerint az abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás hajtás lesz az, amely az akkumulátoros elektromos hajtás mellett a valódi áttörést jelentheti a közúti közlekedés környezeti lábnyomának csökkentésében. A világ első sorozatgyártott hidrogén üzemanyagcellás elektromos személyautója mellett immár a megújuló energiaforrások optimális kihasználását lehetővé tévő technológiával hajtott buszt, teherautót és targoncát is kínáló Toyota októberben, a Tokiói Autószalon bemutatta a lenyűgöző vadonatúj személyautó Mirait, és működés közben volt látható a városi busz Sora, amelyből mintegy 100 darab áll majd szolgálatba a 2020-as Tokió Olimpia megkezdéséig. Mindezen fejlesztések mögött vezető fejlesztőmérnökként pedig egy hihetetlenül energikus és tehetséges fiatal mérnöknő Jackie Birdsall áll, aki nem riad vissza a társadalmi és technológiai tabuk ledöntésétől.

részletek

Le fog esni az álla az új Mirai láttán!

Sosem volt még ennyire vonzó a zöld jövő: a Toyota a 2019-es Tokiói Autószalonon mutatja be történelmet író, abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás modellje, a Mirai legújabb generációját. Az üzemanyagcellás technológia továbbfejlesztésével mintegy 30 százalékkal nőtt a hatótávolság, ugyanakkor az autó gyorsulása és teljesítménye is javult. Még szembeötlőbb ugyanakkor, hogy a Toyota legújabb moduláris padlólemezére épített modell teljesen új dizájnt kapott, így az autó a remek vezetési élmény és a jobb utaskomfort mellett lenyűgöző, dinamikus megjelenést is kínál – ráadásul már jövőre megérkezhet Európába!

részletek

Új mérföldkő a hidrogén alapú autózásban

Új mérföldkő született az abszolút zöld, melléktermékként csupán tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás elektromos technológia alkalmazásában: a Toyota és a CleverShuttle nevű fuvarmegosztó startup több mint 2 millió kilométert tett meg károsanyag-kibocsátás nélkül Németországban a Toyota üzemanyagcellás Mirai szedánjával. A Hamburgban, Münchenben és Stuttgartban 2017 szeptembere óta elérhető hidrogén-alapú fuvarmegosztó szolgáltatás, a CleverShuttle alkalmazza a legszélesebb körben használt hidrogénhajtású flottát a világon.

részletek

Frankfurtban debütál a BMW i Hydrogen NEXT tanulmányautó

A jövőbe mutató koncepció leleplezésével a BMW Group a hálózatról tölthető modellpaletta hosszú távon fenntartható és hasonlóan környezetbarát alternatívájának hírnökét mutatja be: a hidrogén-meghajtású üzemanyagcella-technológiát.

részletek

Hidrogén üzemanyagcellás autókat kapott a NOB

A nemzetközi olimpiai és paralimpiai mozgalom mobilitási partnere (egyben a Magyar Olimpiai Bizottság platina fokozatú támogatója), a Toyota nulla károsanyag-kibocsátású hidrogén üzemanyagcellás Mirai modellekből álló flottával támogatja a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) munkáját, reflektálva arra, hogy a svájci Lausanne-ban székelő szervezet mobilitási tervének fontos részét képezi a környezetbarát autók használata.

részletek

Európában is elterjedhetnek a hidrogéncellás buszok és teherautók

Az elmúlt hónapokban gyakori téma volt a sajtóban az Európában a flottaszintű kibocsátásukat 95 g/km alá szorítani nem tudó autógyártókra 2021-től váró akár Euro milliárdos büntetések kérdése (amelyet a vezető autógyártók közül várhatóan egyedül a Toyota kerülhet majd el), kevés szó esett azonban arról, hogy az Európai Parlament azt is megszavazta, hogy a 2019-es szinthez képest 2030-ra 30%-al kell csökkenteni az új nehézgépjárművek széndioxid-kibocsátását is. Ez pedig, a személyautókhoz hasonlóan nem képzelhető el másként, mint az alternatív meghajtások, elsősorban az abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás elektromos meghajtás térnyerésével. A technológia élharcosa a Toyota, amely, amellett, hogy elsőként kínált a világon hidrogén üzemanyagcellás személyautót (Mirai), mára ezzel a hajtással működő targoncát, kisteherautót, buszt (Sora) és teherautót (Portal) is kifejlesztett, sőt, mintegy 5700 az abszolút zöld hajtással kapcsolatos szabadalmat ingyenesen osztott meg versenytársaival annak érdekében, hogy a kínálati oldal bővülésével a töltőhálózat kialakításának felgyorsítását is ösztönözze.

részletek

Toyota: Hidrogénüzemű kamionok a Los Angeles-i kikötőben

Újabb fontos mérföldkőhöz érkezett a Toyota abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás teherautók fejlesztését célzó Portal elnevezésű projektje. A Toyota és a Paccar ugyanis bemutatta 10 tervezett közös hidrogén-üzemanyagcellás teherautó-prototípusának első példányát. Ezzel feladták a leckét a Tesla vezér Elon Musknak, aki korábban szójátékkal élve bolond celláknak nevezte az üzemanyagcellákat (fuel cell – üzemanyagcella, fool cell – bolond cella).

részletek

Tíz év múlva már a hidrogén lesz a nyerő?

Érdekes felmérést tett közzé az Autovista, amelyből kiderül, hogy olvasóinak többsége úgy gondolja, hogy tíz év múlva a legnépszerűbb az abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás meghajtás lesz az újautó vásárlók között 28%-al, míg második helyen holtversenyben az akkumulátoros elektromos és hibrid elektromos hajtást várják. 18-18%-al. Ezeket szerintük a benzines (12%), a dízel (10%) és a plug-in hibrid elektromos (9%) hajtás követi majd.

részletek

Agyonveri a dízeleket a hidrogéncellás kamion

A Toyota “Project Portal” elnevezésű, kamionok hajtására tervezett hidrogén üzemanyagcellás rendszere megnyitja az utat a nulla károsanyag-kibocsátású közúti fuvarozás előtt: az először a melléktermékként csupán vizet kipufogó Toyota Mirai személyautóban bemutatott rendszer nehéz tehergépjárművekre optimalizált változata látványos gyorsulási tesztben utasította maga mögé a dízel konkurenciát.

részletek

A jövő kamionján dolgozik a Toyota

A világ legnagyobb autógyártója, a hybrid és plug-in hybrid technológiák kifejlesztésével közel húsz éve autóipari forradalmat elindító Toyota volt az első autógyártó, amely nyíltan letette a voksát a melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás autók hosszútávú elterjesztése mellett. A világ leginnovatívabb autógyártójaként is emlegetett Toyota az első sorozatgyártott hidrogén üzemanyagcellás autó, a Mirai után most a technológia újabb felhasználási lehetőségeit vizsgálja, ezúttal a kamionok esetében, ami túlzás nélkül forradalmasíthatja a közúti áruszállítást.

részletek

DRS és hidrogénhajtás Le Mans-ban?

Komoly változások köszönthetnek be a Hosszútávú-világbajnokságon és Le Mans-ban: a szervezők a állítható hátsó szárnyat és a hidrogénhajtású autókat is tervbe vették.

részletek

A Honda újdonsült gőzfakasztója

A Honda és a Toyota a mai napig a környezettudatos autózás élharcosának számít, elegendő csupán mindekét gyártó hibridautóira, a Honda üzemanyagcellás és a főleg japán és amerikai piacra szánt hidrogénhajtású modelljeire gondolni.

részletek
Olvastad már?