A Ferrari csapatfőnöke, Frederic Vasseur már korábban elmondta, hogy a Ferrari részéről nem támogatják egy 11. istálló érkezését a Formula-1-be, hacsak az nem emelné szemmel látható mértékben a száguldó cirkusz értékét.
Katarban több csapatvezetőt is megkérdeztek az FIA által hétfőn elfogadott Andretti-projektet illetően, azonban – a pilótákkal ellentétben – a csapatok inkább a 11. istálló érkezése ellen vltak, amire meg is van a megfelelő indokuk. Leginkább a Williams csapatfőnöke, James Vowles emelte fel a hangját.
A Williams nem akar 11. istállót
„A Williams határozottan a 11. csapat érkezése ellen van. 900 ember munkahelyéért felelek. Ha felkeresik a cégjegyzékben a Williamst, akkor láthatják, hogy nagyon is veszteségesek vagyunk. Rendkívül veszteségesek…” – mondta a helyszínen James Vowles, ahol a Formula.hu is képviselteti magát.
„Sőt, tovább megyek! Ha megtekintik, hogy 2021-ről 2022-re hogyan változott ez a dolog, akkor láthatják, hogy tízmilliós mértékben növekedtek a kiadásaink, s bár egyelőre 2023 még nem látható, garantálhatom, hogy sokszorosa lesz a veszteségünk az előző évhez viszonyítva.”
„Mindezek ellenére azért fektetünk az F1-be, mert jobbak szeretnénk lenni, versenyezni akarunk, azt szeretnénk, hogy maga a sport is még értékesebb legyen. Végre-valahára fenntartható modell alapján működnek a dolgok, a csapatok együtt tudnak dolgozni és szorosabb a versenyzés mindezeknek köszönhetően.”
„Ugyanakkor fontos tudni, hogy nem mi vagyunk az egyetlen csapat, amelyik ilyesfajta gondokkal küszködik, legalább a mezőny felének hasonló problémái vannak. Bizonyára volna értelme egy 11. csapatnak, de csak abban az esetben, ha mind a tíz stabil lábakon áll már. Mindenki láthatja, hogy tízmilliókról, sőt hamarosan százmilliókról beszélünk majd, mikor azt nézzük meg, hogy mennyit fektettünk ebbe a sportba, éppen ezért is kell óvatosnak lennünk az ilyen döntésekkel, hiszen csak még veszteségesebbek leszünk.”
A közvetítési és az egyéb promóciós jogokból származó bevételeket egy 11. istálló érkezésével nem tíz, hanem 11 részre kellene osztani, ami azt jelenti, hogy mindenkinek egy kicsit kevesebb jutna, mint jelenleg. A Williamsnél ezt szeretnék elkerülni.
„Félreértés ne essék, ez nem az Andretti vagy a GM ellen szól, a Williams tárt karokkal várja a General Motorst az F1-be, még talán i is alakulhat közöttünk egyfajta együttműködés, akkor is, ha nem sikerül tizenegyedikként csatlakozniuk. A GM egy nagyszerű márka, ami hozzáadna a sport értékéhez. Szóval itt most nem arról beszélünk, hogy szűk látókörűek volnánk, inkább csak nagyon óvatosan járunk el annak érdekében, hogy ne sérüljön a sportunk” – tette hozzá Vowles.
A pénz mozgatja a világot
A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner egyfajta javaslatot vár mind az FIA, mind az F1 részéről, hogy miben változtatna az Andretti-GM érkezése a száguldó cirkusz egészén. „Van némi ellentét ebben a témában az FIA és a Liberty között” – utalt Horner arra a Sky Sports-nak, hogy bár az FIA elfogadta az Andretti jelentkezését, az F1 már nem feltétlenül lenne ennyire befogadó.
„Az FIA a szabályhozó testület, a Liberty Media pedig a promóter, tehát ők kezelik a sport pénzügyi dolgait. Ha érkezik egy plusz csapat, az miként fogja érinteni a juttatásokat? Azt hiszem, ez egy olyan kérdés, amivel kapcsolatban az FIA-nak és az F1 vezetőinek elénk kell tennie egy javaslatot, hogy mégis hogyan szeretnék ezt megoldani.”
„Úgy érzem, hogy a GM érkezése az F1-be határozottan pozitív hatásokkal lenne, hiszen a mi oldalunkon visszatér a Ford 2026-ban, és nagyszerű lenne látni egy Ford-GM harcot. Ugyanakkor azt gondolom, hogy saját maguk gyártotta motorokat kellene használniuk. Pillantsunk az Audira! Ők hogyan érkeztek meg a sportba? Felvásároltak egy, már jelenlévő entitást. Máshogy kellene eljárnunk a többiek kedvéért?”
„Azt hiszem, ez az a kérdés, amivel kapcsolatban a Libertynek és az FIA-nak le kellene ülnie az asztalhoz, és szemléltetniük a többi csapat felé, hogy mégis mi volna a koncepció, hiszen nem alkalmazhatunk egyedi szabályokat egy csapatra, míg a többiekre más regulák vonatkoznak.”
A Red Bull csapatvezetője is úgy gondolja, hogy a pénzdíjak elosztása okozhatná a legtöbb fejfájást: „Nyilvánvalóan a pénz mozgatja a világot. Ettől tart az összes csapat, hogy mi lesz, ha eggyel több szeletre kell osztani a tortát, így nyilvánvaló, hogy aggályai vannak a csapattulajdonosoknak és a befektetőknek.”
„Hat évvel ezelőtt négy csapat is a csőd szélén volt, de szinte újra feltaláltuk ezt a sportot, és most már a legtöbben stabil lábakon állnak, a csapatoknak pedig van értéke. Milliárdokat fektettek már be az F1-be ezek az istállók, így egyértelmű, hogy mindenki szeretné megvédeni a saját értékeit.”
Christian Horner a végén még egy másik problémát is felvetett, egészen pontosan azt, hogy hová tennének még két autót a pályán: „Hogyan működne ez az elképzelés gazdasági és operációs szempontok szerint? Például Zandvoortban hová tennénk 22 autót? Úgy gondolom, hogy működési problémákat is felvet ez az ötlet, ezért kell az FIA-nak és a Libertynek közösen választ találnia ezekre a kérdésekre.”