Alig néhány héttel azok után érkezett a Formula-1-es mezőny Spa-Francorchamps-ba, hogy a belga helyszínen életét veszítette Dilano van ’t Hoff a Formula Regional esős futamán. Ez néhány éven belül a második halálos baleset Spában: 2019-ben a Formula-2-ben Anthoine Hubert tragédiája rázta meg ugyanitt az autósport világát – ráadásul a két baleset helyszínét alig néhány száz méter választja el egymástól a pályán.
Az F1-es versenyzők közül alighanem Pierre Gaslyt rázta meg leginkább anno Hubert halála, hiszen honfitársát és jó barátját veszítette el aznap. Az Alpine franciája minden évben kilátogat a baleset helyszínére, idén pedig csütörtökön estére egy emlékfutást is szervezett, amelyre a teljes paddockot meghívta. Mint azt a Belga GP helyszínén elmondta, ennek ötlete már jóval Van ’t Hoff halála előtt megfogalmazódott benne:
„Érzelmes típus vagyok. Érzelmekkel kapcsolom össze a helyeket, és szerintem életemben itt vannak a legrosszabb érzelmek. Ugyanakkor ez az egyik kedvenc pályám is, szóval nagyon ellentmondásos. Imádom ezt a pályát, imádok rajta versenyezni, ugyanakkor sosem fogom elfelejteni, mit éreztem, amikor mentem le ezeken a lépcsőkön, amikor a szüleim mondták nekem a hírt. Nyilván kemény, de elfogadom, hogy ilyen a sportunk, ezzel együtt kell élni.”
Eső, látási viszonyok és biztonság a fókuszban
A biztonság azért is újfent előtérbe került, mivel az előrejelzések szerint az F1-es Belga Nagydíj hétvégéjének jelentős részében eső fogadhatja a mezőnyt. Charles Leclerc így nyilatkozott arról, mit lehetne tenni Spa és egyáltalában a vizes pályás versenyzés biztonságának javításáért: „Van néhány változtatás, amelyeknek különbséget jelentenének. Az Eau Rouge utáni egyenesben a falak áthelyezésével több helyünk lehetne. Ha elmegy az autó, visszapattanunk a falról, ezt át kell gondolni.”
„A legnagyobb probléma? A látási viszonyok. Nehéz szavakba önteni, mennyire nem látunk semmit, ha esik, ez nem túlzó. Ez a teljes autósportban nagy gond. A formulaautóknál nagy a leszorítóerő, sok a felvert vízpermet, és emiatt a baleset. Nehéz megoldást találni erre. Végül pedig: mikor biztonságos elindítani egy versenyt? Ez egy újabb témakör, amit az FIA-nak alaposan meg kell vizsgálnia. Hogy ne legyen nyomás, hogy elindítsák a versenyt, ha előtte nem tudtunk vízen körözni.”
Utóbbival egyetértett ferraris csapattársa, Carlos Sainz is: „A biztonság az első számú prioritás. Ha nem biztonságos körözni, megoldást kell találnunk a safety carral. De nem szabad, hogy nyomás legyen amiatt, hogy menjünk csak azért, hogy show-t produkáljunk. Ha nem látunk és csak a szerencsén múlik, hogy balesetet szenvedünk-e… Nem rajongok ezért, okos döntést kell hozni.”
A hétszeres F1-es világbajnok Lewis Hamiltont is megkérdezték arról, eszébe jut-e Spába érkezve a pálya veszélyessége: „Nem gondolkodom ilyesmin soha, ilyet nem engedsz be soha az agyadba. De megbízom abban, amit az FIA csinál. Nem hiszem, hogy itt lennénk, ha nem gondolnák azt, hogy biztonságos” – fogalmazott a Mercedes brit pilótája, hozzátéve: a belga pályát is úgy szereti, ahogy van, és megbízik az illetékesekben, akik az esetleges módosításokról döntenek.
Kevin Magnussen is rámutatott egy érdekességre: szerinte is a vízpermet jelenti a legnagyobb problémát jelenleg az F1-ben, s ezen a téren romlott a helyzet az új ground-effect autókkal.