Idén már a korábbi két szezonnal ellentétben nem három, hanem összesen hat sprinthétvégét rendeznek a Formula-1-ben. A hétvégi Azerbajdzsáni Nagydíj lesz az első, azaz az F1-es pilóták a roppant gyors és sokszor baleseteket hozó bakui utcai pályán futnak idén először sprintversenyt. Amely ráadásul a tervek szerint ezúttal már nem is határozza meg a vasárnapi rajtsorrendet majd, így a versenyzők még több kockázatot vállalhatnak – igaz, a formátumváltozást egyelőre nem erősítették meg, erről a hírek szerint ma, azaz kedden dönt véglegesen az F1 Bizottság, majd pedig az FIA Motorsport Világtanácsa.
Mindezek miatt a csapatok némi aggodalommal tekintenek előre a bakui sprintre. Christian Horner korábban kritizálta a döntést, hogy épp ott rendezik az első 2023-as szombati rövid futamot, Mike Krack, az Aston Martin csapatfőnöke pedig azt is elmagyarázta, hogy egy esetleges komolyabb autótörés akár a vasárnapi részvételt is veszélybe sodorhatja:
„Ideges vagyok a bakui sprint miatt, mert egyszerűen nincs elég idő a javításra, ha komoly sérülést szed össze az autó” – idézi szavait a Motorsport.com „A sprint után ugyanis rögtön le kell fedni az autókat, délelőtt pedig csak három-négy óra van a szerelésre. Szóval komoly rizikó van ebben, de Bakuban nem annyira nehéz előzni. Ha nagy kockázatot vállalsz a kanyarokban, akkor persze jelentős a rizikó, de úgy vélem, jó show lesz.”
Egyetértett kollégájával a McLarent irányító Andrea Stella is, aki ugyanakkor támogatja a sprinteket: „Igen, idegesek vagyunk. Ugyanakkor támogatjuk, hogy a sprintfutamok által növeljük a látványosságot. Valahogy alkalmazkodnunk kell. Nyitott párbeszédek zajlanak erről az FIA-val és az F1-gyel, szóval együttműködünk ebben a folyamatban. Végső soron meg kell találnunk az optimális pontot a látványosságot és azt illetően, hogyan menedzselhetik a csapatok az alkatrészeket és a költségplafont.”
Extra nehezítő tényező a költségplafon
Érdekes szempontra világított rá az AlphaTauri technikai igazgató, Jody Egginton. A szakember szerint ugyanis a költségvetési limit nem engedhetik meg maguknak, hogy túl sok pótalkatrésszel készüljenek az utcai versenyekre, hiszen mindeközben folyamatosak a fejlesztések, így könnyen előfordulhat, hogy fölöslegesen halmozódnak fel bizonyos elemek.
„A megszokott módon állunk hozzá a dolgokhoz, aztán meglátjuk. De nem engedhetjük meg magunknak, hogy több alkatrészt gyártsunk, főleg egy nagyon erős fejlesztési program kíséretében. Nálunk a padlólemezt érintően vannak komoly fejlesztési tervek, így nem halmozhatunk fel olyan alkatrészeket, amiket aztán nem használunk. Másrészt viszont ha nem jön be egy újítás, akkor elég tartaléknak kell lennie az előző verzióból, hogy visszaválthassunk arra” – tette hozzá Egginton.