A Szaúd-arábiai Nagydíjat követően az a benyomásunk támadhat, hogy a Mercedesnél jobban foglalkoznak a Red Bull dominanciájával, mint saját, egyébként biztató részsikerükkel – azzal, hogy gyorsabbak voltak a Ferrarinál. A csapatfőnök és mindkét versenyző igyekezett illusztrálni az RB19 fölényét, mégpedig úgy, hogy saját, 2014 és 2020 között tartó uralmuk kontextusába helyezték.
A Mercedes akkor számtalan alkalommal megkapta, hogy övék a legjobb autó, ezzel esélyt sem hagynak az ellenfeleknek és megölik a versenyt. Most itt a lehetőség a visszavágásra, hiszen két uralt verseny alapján a nagy ellenfél, a Red Bull éppen ezt teszi – ráadásul olyan léptekkel, amilyent a Mercedestől is csak akkor láttunk, amikor a legjobb autóval állt elő a hibrid szabályrendszer kezdetén.
„Azok voltak az évek, amikor mi is ennyire erősek voltunk” – mondta el Wolff Dzsiddában a vasárnapi sajtótájékoztatóján, melyen a Formula.hu is részt vett. Ezzel a 2014-ben induló szabályrendszer első szezonjaira célzott, melyek során a Mercedes valóban szinte érinthetetlen volt. Ezúttal Wolff szimpátiát is mutatott a rivális csapat irányába: emlékeztetett rá, a Red Bull maga érte el, hogy itt tartson.
„Ebben a sportban az érdemek számítanak. Még ha nem is tesz jót a műsornak, hogy mindig ugyanazok nyernek, az oka az, hogy ők jó munkát végeztek, mi pedig nem. Mind azt akarjuk, hogy a sport szórakoztasson is, és a mi kötelességünk utolérni őket és harcolni velük. Emlékszem, 14 és 20 között hányszor hallottam ilyen hangokat. Ez a sport azért ilyen különleges, mert keményen kell dolgozni a győzelemért, ami mindig megérdemelt. A szórakoztatás csak a sport után következik: talán nem olyan jó üzleti szempontból, de ettől különleges a Formula-1” – beszélt arról, hogy a Red Bull saját munkájának gyümölcseit aratja le, ahogy a Mercedes is tette annak idején.
Hamilton szerint a Mercedes sosem volt ilyen gyors
Lewis Hamilton haszonélvezője volt a Mercedes 2010-es évekbeli fölényének, hiszen hétből hat világbajnoki címét nyerte az említett időszakban, gyakran megkapva a kritikát: az autó miatt olyan eredményes. Szerinte azonban Brackley-ből sosem gördült ki annyira gyors versenygép, mint az idei Red Bull.
„Sosem láttam még ilyen gyors autót. Amikor mi voltunk gyorsak, akkor nem voltunk ennyire gyorsak” – fogalmazott a futam után az ötödik helyezett Hamilton. „Ez a leggyorsabb autó, amit valaha láttam, főleg, ha a többiekhez viszonyítjuk. Nagyon komoly sebességgel előzött meg, úgyhogy meg sem próbáltam védekezni.”
A dobogós kálváriába került, futólag harmadikként értékelt, majd Fernando Alonso törölt időbüntetésével negyedik helyre visszasorolt George Russell sem hagyta szó nélkül a Red Bull teljesítményét. Ő Hamiltonnál visszafogottabban fogalmaz, és Wolffhoz hasonlóan a Mercedes-fölény kezdetét emlegeti referenciaként.
„Nagyobb a különbség köztük és a mezőny között, mint bármikor talán egészen a Mercedes 2014-es fölénye óta. Ez egy komoly különbség” – mondta a fiatalabb brit versenyző. Csapatfőnökéhez hasonlóan ő is kiemelte: el kell ismerni, amit a Red Bull elért.
A Mercedes csak egyszer kezdte ilyen fölényesen a szezont
Nem gondolnánk, de a sorozatban megszerzett hét egyéni és konstruktőri vb-cím időszakában mindössze egyszer fordult elő, hogy a Mercedes két első-második helyezéssel kezdte az évet, mint idén a Red Bull: nem 2014-ben vagy a hibrid éra emlegetett első szezonjaiban, hanem 2019-ben. A különbségek azonban akkor is kisebbek voltak, mint idén: Ausztráliában 22 másodperc, Bahreinben 6 másodperc az első és második között (2 és 3 másodperc a második és harmadik közt), míg 2023-ban Bahreinben 39 másodperc, Szaúd-Arábiában 21 másodperc volt az első és harmadik, 27 másodperc és 15 másodperc a második és harmadik helyezett közt.
Ha ezt a 2019-es évadot vesszük alapul, a precedens ijesztő lehet a változatos eredményekben reménykedők számára: abban az évben a Mercedes a szezon elejétől fogva öt nagydíjon át szerezte meg az első és második helyeket…