A Bahreini Nagydíj legutolsó körében Guanyu Zhou futotta meg a verseny leggyorsabb körét frissen felhelyezett lágy abroncsokon. A teljesítmény jól mutatott – egyébként már másodszor: tavaly Japánban is a kínaié lett a legjobb köridő –, de Zhou valójában nem nyert vele semmit, hiszen a szabályok értelmében pluszpontot a leggyorsabb körért csak az kaphat, aki a legjobb 10 között végez, ő pedig utolsó előttiként, 16. helyen zárt.
Viszont így a szabályok alapján senki más sem kaphatta meg a pluszpontot, az extra egy egységet nem osztották ki Bahreinben. A leggyorsabb kör birtokosa Zhou hajrájáig a késői kiállása után középmezőnyön átgázoló Pierre Gasly volt – egy közvetlen rivális csapat, az Alpine versenyzője. Az akkor 13. helyen haladó, pontszerzésre így is, úgy is esélytelen Zhout egyedül azzal a céllal hívta be az Alfa Romeo három körrel a vége előtt, hogy megfossza a pluszponttól Gaslyt. A minimális üzemanyagszint és a friss lágy keverék kombinációjával Zhou közel egy másodperccel autózott gyorsabban a referenciakörnél, 1:33,996 volt a vége.
A másik Alfával Valtteri Bottas nyolcadik helyen ért célba, éppen ő jelentette a végállomást a kilencedikként végző Gasly felzárkózásában. Legerősebb középcsapatként (az Aston Martint ne számoljuk ide) így most az Alfa Romeo áll a konstruktőri ötödik helyen négy ponttal, az Alpine csak két egységgel rendelkezik három helyett, ami a leggyorsabb körrel együtt járt volna. A teszten is megvillanó Alfa Romeo pimasz stratégiája jelzi, hogy az Alpine-nal számolnak egyik fő ellenfélként idén, ezért már a legelső versenyen tudatosan megragadtak minden eszközt, hogy pontot raboljanak a riválistól.
„(Zhou) nagyszerű munkát végzett a leggyorsabb körrel, ezzel pedig elvette a pontot az Alpine-tól, amely jelen pillanatban a riválisunk” – ismerte el a stratégiát a vezető pályamérnök, Xevi Pujolar is. A szakember hozzátette: „Nagyon jó alappal rendelkezünk, már a gyártósoron vannak bizonyos fejlesztéseink. Továbbra is a középmezőny elején akarunk küzdeni, ez a cél.”
Már tavaly is pontrablásra játszott az Alfa Romeo
Nem a mostani az első alkalom, hogy a csapat a pontszerzés helyett arra összpontosít, pontot vegyen el egy riválistól. A legjobb példa arra, mennyit számíthat az Alpine-tól megfosztott pont a végén, a 2022-es végeredmény: az Alfa Romeo és Aston Martin pontegyenlőséggel végzett a vb-tabellán, csak a helyezések döntöttek az Alfa javára a konstruktőri hatodik pozíciót illetően. Ha az Abu Dhabiban kettős pontszerző Aston Martin egyetlen egységgel többet gyűjt be, már ők végeznek előbb a bajnokságban.
Ezért a szezonzáró hétvége erőviszonyaiban jóval gyengébb Alfa Romeo a két autó pontszerzési esélyeit elengedve arra összpontosított, hogy eltolt bokszkiállásokkal az Aston Martin elé kerüljön és feltartsa a zöld autókat, a McLarent és Alpine-t azonban segítették a kerékcserék ütemezésével. „Ez nem a pontszerzéshez kellő teljesítményről szólt. Az első számú prioritás az volt, hogy biztosan időt veszítsenek mögöttünk” – mondta erről annak idején Pujolar.