Örök érvényű igazság a Formula-1-ben, hogy nemcsak a tempó, hanem a megbízhatóság is aranyat ér(het) – s ez különösen igaz a modern időkre, amikor a korábbi évtizedekhez képest jelentősen visszaesett a műszaki meghibásodások száma. Az Auto Motor und Sport összesítette a csapatok 2022-es produkcióját ilyen szempontból, és több olyan trend is kiolvasható a számokból, amelyek a szezon közben is érezhetők voltak.
Amit elsőként érdemes kiemelni, az a Mercedes elképesztő stabilitása: egyetlen műszaki hibás kieséssel teljesítették a 22 nagydíjból álló évadot (Lewis Hamilton volt kénytelen kiállni az Abu Dhabi Nagydíj hajrájában). Ennek köszönhetően ők teljesítették a legtöbb kört a csapatok közül – a legtöbb kilométert viszont nem: George Russell silverstone-i és Hamilton spái rajt utáni balesetei rendre olyan pályákon történtek, amelyek a naptár leghosszabbjai közé tartoztak, így értelemszerűen kilométerszámban az ottani kiesések többet jelentettek a Mercedesnek.
Szembetűnő amúgy, hogy a többi Mercedes-motoros istálló is remekül muzsikált ilyen téren: a McLaren a második, az Aston Martin a negyedik helyen végzett a megtett körök tekintetében – igaz, nekik három, illetve négy technikai problémájuk is adódott a futamokon. A Williamsnek egyetlen végzetes műszaki hibája volt, viszont kilenc alkalommal is kiesést okozó baleset részesei voltak a pilótáik (ebben ők lettek a csúcstartók!), ami miatt csak a lista hatodik helyére fért fel a grove-i istálló.
A megtett kilométerek tekintetében a Red Bull zárt az élen, köszönhetően annak, hogy ők a kieséseiket rövidebb pályákon gyűjtötték be. A világbajnok gárda összesen négy műszaki hibás kiesést produkált 2022-ben – ebből viszont hármat kapásból a szezon legelső versenyein: Bahreinben mindkét autó megadta magát, Ausztráliában pedig „csak” Max Verstappené. Ezen kívül Pereznek Kanadában gyűlt még meg a baja a technikával. Az energiaitalosok amúgy egyszer keveredtek úgy incidensbe, hogy az kiesést eredményezett (Perez Spielbergben).
A Ferrari a sor végén, az Alpine a legmegbízhatatlanabb
Egyetlen alakulat volt, amely nem érte el a 2000 megtett versenykört idén: a Ferrari. Négyszer műszaki hiba, ötször baleset miatt estek ki a pilótáik, ráadásul gyakran a futamok korai szakaszában, ezért jöhetett ki ennyire alacsony szám. A vörösök partnercsapatai is megfizették a Ferrari-motor megbízhatatlanságának az árát, hiszen ők végeztek a toplista hátulról nézve második és harmadik helyén: a Haasnál háromszor, az Alfa Romeónál pedig hétszer lépett fel kiesést eredményező technikai meghibásodás vasárnap.
Viszont ez utóbbival még mindig nem az Alfáé a legrosszabb mutató az F1-es mezőnyből, az Alpine ugyanis nem kevesebb mint nyolc végzetes műszaki hibát könyvelhetett el 2022-ben. Saját bevallásuk szerint ez nem érte váratlanul őket, hiszen tervezetten beáldozták a megbízhatóságot a teljesítmény oltárán az erőforrás fejlesztésénél. Végül is a döntés bevált, hiszen megtett körök tekintetében a lista közepén, de ami ennél is fontosabb, a konstruktőri vb-tabella negyedik helyével a középmezőny élén végeztek – amiben az is szerepet játszott, hogy viszont egyetlen alkalommal sem keveredtek olyan balesetbe a versenyzőik, amely kieséshez vezetett.
Megbízhatósági és kiesési mutatók 2022-ben csapatonként:
Csapat | Teljesített kör | Teljesített km | Összes kiesés | Műszaki hiba | Baleset |
Mercedes | 2247 | 12382 | 3 | 1 | 2 |
McLaren | 2234 | 12363 | 5 | 3 | 2 |
Red Bull | 2222 | 12422 | 5 | 4 | 1 |
Aston Martin | 2213 | 12221 | 6 | 3 | 3 |
Alpine | 2191 | 11844 | 8 | 8 | 0 |
Williams | 2172 | 11509 | 10 | 1 | 9 |
AlphaTauri | 2144 | 11708 | 8 | 4 | 4 |
Alfa Romeo | 2068 | 10844 | 12 | 7 | 5 |
Haas | 2054 | 11586 | 7 | 3 | 4 |
Ferrari | 1990 | 11056 | 9 | 4 | 5 |