DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 26. péntek
F1

Horner: Negyed-fél másodpercet jelent körönként a büntetés

Drákóinak nevezte a szélcsatornában eltölthető idő csökkentését a Red Bull F1-es csapatfőnöke, aki Mexikóban elismételte: nem származott teljesítménybeli előnyük a 2021-es túlköltekezésből.

Pénteken az FIA bejelentette, hogy hétmillió dolláros pénzbírságra és a szélcsatornában és CFD-teszteléssel tölthető idő tízszázalékos csökkentésével sújtotta a 2021-es költséglimitet átlépő Red Bullt. A közleményből az is kiderült, hogy 1,6 százalékos mértékben költekezett túl az alakulat, de amennyiben egy adójóváírással helyesen kalkulálnak, akkor ez valójában 0,37 százalékos kihágás lett volna.

Christian Horner, az energiaitalosok csapatfőnöke néhány órával a büntetés bejelentése után rendkívüli sajtótájékoztatót tartott a Mexikóvárosi Nagydíj helyszínén, amelyen a Formula.hu is jelen volt. Horner azzal kezdte, hogy sem tavaly áprilisban az első próba-beadványok során, sem idén júniusban nem kaptak visszajelzést arról az FIA-tól, hogy bármi probléma lenne az elszámolásukka. „Először idén szeptemberben hallottunk bármit is, amikor találtak néhány dolgot előzetesen, amelyhez némi tisztázást kértek, mi pedig reagáltunk is az említett 13 pontra. Úgy éreztük, megválaszoltuk az összes felmerülő kérdést. Elmentünk Szingapúrba, és meglepődtünk és sokkolódtunk a riválisok komoly vádjain. Aggódtunk az esetleges kiszivárgás miatt.”

horner-redbull-2022-mexiko-1



Horner hangsúlyozta, hogy mivel olyan területekről volt szó, mint az étkeztetés vagy a bedolgozó munkavállalók költségei, amelyekről ők úgy gondolták, hogy nem esnek a költségsapka hatálya alá, nekik meggyőződésük volt, hogy betartották a limitet (konkrétan úgy fogalmazott, hogy így 3,7 millió fonttal alatta maradtak a költségplafonnak). „Az FIA elfogadta, hogy voltak enyhítő körülmények, ezek közül a legjelentősebb, hogy túlfizettük az adót. Ha ezt figyelembe vesszük, az 1,6 százalékos túlköltés 0,37 százalékosra minősül” – mutatott rá a csapatvezető.

A büntetés mértékét ugyanakkor keménynek minősítette Horner: „Jelentős büntetést anyagilag és sportszakmai szempontból is. Az utóbbi az igazán drákói: óriási mennyiségről beszélünk. Ez nagyjából negyed és fél másodperc közötti értéket jelent köridőben. Ez közvetlenül hatással lesz a jövő évi autóra, s a következő 12 hónapra marad érvényben” – nyilatkozta. Mivel konstruktőri világbajnokként a sportszabályzatban foglaltak alapján eleve csak a 70 százalékát használhatná fel a rendelkezésre álló időnek, ez csökken 63 százalékra, ami 12 százalékkal kevesebb, mint a második helyezett alakulaté.

Arra a kérdésre, hogy miért mentek bele a megállapodásba, amellyel elfogadták a büntetést és beismerték a szabályszegést, így felelt Horner: „Elfogadtuk, hogy ezek a szabályok még kiforratlanok, s a jelenlegi FIA-vezetés csak megörökölte, és még rengeteg lesz a munka vele. Ha végigvittük volna a folyamatot akár a fellebbezésig, az hónapokba is telhetett volna. A találgatások és a megjegyzések mértéke miatt úgy éreztük, mindenkinek az az érdeke, hogy ezt lezárjuk. Elfogadjuk a büntetéseket. A többi résztvevővel közösen az a felelősségünk, hogy megtanuljuk a leckét. A költségsapka fontos része az F1-nek, de egy új és elképesztően összetett szabályozásról van szó.”

rb18-austin

A csapatvezető ismét hangsúlyozta, hogy szerintük semmilyen előnyt nem jelentett a pályán a túlköltekezésük: „Zéró előnyünk származott belőle, már csak a túllépés mértéke és az enyhítő körülmények miatt is. Egyetlen pennyt sem költöttünk belőle az autó teljesítménye. Meg is döbbent, hogy más csapat nem találta magát ebben a helyzetben. Jó nekik, hogy nyolcan is teljes mértékben mindennek megfeleltek. Hogy volt-e a pályán nyújtott teljesítményre hatása? Nem” – fogalmazott, hozzátéve, hogy éppen emiatt a tavalyi vb-sikert sem érzi jogtalannak: „Max Verstappen tisztán nyerte a tavalyi világbajnokságot. Elvégezte a munkát, ahogy mi is. Ennek nem volt hatása a tavalyi teljesítményre.”

Horner elmondta: 2022-ben biztosan nem fogják túllépni a költésgkeretet, már csak az alapján sem, mivel szerinte más csapatok komolyabb ütemben hoztak idén fejlesztéseket, ráadásul viszonylag kevés törési költségük is volt. A büntetés kapcsán viszont megjegyezte, hogy komoly hatással lesz a következő két szezonjukra: „Mindkét évre hatással lesz. Nehéz pontosat mondani köridő tekintetében, 0,25 és 0,5 másodperc között bárhol lehet. De amit elveszítettünk az aero-tesztelésekből, azt nyertük motivációban” – jegyezte meg. Azt is elárulta, hogy mielőtt aláírták volna a büntetés elfogadásáról szóló megállapodást, egyeztetett Adrian Newey-val, hogy mennyit jelenthet a tízszázalékos tesztcsökkentés.

„Hátrányt jelent. Hihetetlenül keményen fogunk dolgozni, de előnyben lesznek a riválisaink. Teljes mértékben megbízom a csapatban, időről időre bizonyítják is, hogy joggal. Voltak más elérhető sportjellegű büntetések, de a riválisok ezt erőltették” – fogalmazott Horner, aki pikírten megjegyezte: egyes riválisaiknak az lenne elegendő szankció, ha felégetnék a komplett szélcsatornájukat. Ugyanakkor a Red Bull-vezér rámutatott: ezzel a büntetéssel az FIA precedenst teremtett a jövőre nézve. „Ha tízszázalékos csökkentést kapsz 0,37 százalékos túllépésre, milyen büntetés jöhet egy ötszázalékos kihágásért?” – tette fel a kérdést.

Horner szerint a büntetésük elrettentő erővel fog bírni a riválisok számára is az esetleges jövőbeli kihágásokat illetően. Azt is elmondta, hogy bocsánatkérést várnának az ellenfelektől, miután érzése szerint a maival bebizonyosodott, hogy nem csináltak semmi tisztességtelent és nem csaltak, ellenben az ő versenyzőiket pedig kipfujolta a nézők egy része a vagdalkozásoknak köszönhetően.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: