Vasárnap sem tévedtek a meteorológusok: az előrejelzéseknek megfelelően visszatért az eső Suzukába a Formula-1-es Japán Nagydíj rajtjára. A csapadék intenzitása azonban ezúttal nem tette szükségessé a start elhalasztását, ráadásul a versenyzők egytől egyig az intermediate abroncsokra szavaztak a rajtrácson.
Voici le crash de Carlos Sainz.#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/w916rbkxgB
— In The Pit (@InThePit_FR) October 9, 2022
A pole-pozícióból a második vb-címének bebiztosítására hajtó Max Verstappen indulhatott, s bár az elrugaszkodás sokkal jobban sikerült Charles Leclerc-nek, az esőben jobban tapadó külső íven megtartotta a vezetést a holland. Kettejük mögött azonban zajlottak bőséggel az események, Sebastian Vettel már az első kanyar előtt összeért Fernando Alonsóval és kiforgott. Néhány kanyarral később a Sergio Perez által addigra megelőzött Carlos Sainz úszott fel a vízen és törte össze a Ferrarit, de megforgott Guanyu Zhou is, a szárnycsere miatt a bokszból rajtoló Pierre Gasly egy reklámtáblát szedett össze, Alexander Albon pedig műszaki hiba miatt állt félre.
A balesetek és az erősödni látszó eső miatt előbb csak a biztonsági autót küldték pályára, a második körben azonban lendültek a piros zászlók is. Gasly szemlátomást igencsak feldúlt volt a kényszerű megszakítás alatt: mint kiderült, ennek oka az volt, hogy egy beavatkozó traktor már ott volt a pálya szélén a Sainz-baleset miatt, miközben még versenyautók közlekedtek a pályán rendkívül rossz látási viszonyok mellett. Az FIA már a leállás alatt rövid közleményt adott ki erről: elmondásuk szerint a piros zászlót már azelőtt belengették, hogy Gasly az orrkúpcseréje miatti lemaradásával az incidens helyszínére ért volna. Ez csak azért sántított, mert az onboard felvételek alapján már Verstappen elhaladásánál is a pálya szélén tartózkodott a jármű.
ESTO ES PELIGROSÍSIMO
— (@finallyxpablo) October 9, 2022
Había un tractor en la pista cuando pasaba Gasly, parece que no aprendieron nada de lo que pasó en este mismo circuito… pic.twitter.com/Qyq22WJ1jk
Először nagyjából háromnegyed órás várakozás után próbálták meg folytatni a versenyt gördülőrajttal, de az utolsó percekben ezt lefújták az eső további erősödése miatt. Végül bő kétórás kényszerleállás után, helyi idő szerint 16:15-kor – azaz körülbelül 45-50 perccel a háromórás időlimit lejárta előtt – folytatódott a futam a safety car mögött, természetesen minden autón a full esős gumikkal. Verstappen, Leclerc, Perez, Ocon, Hamilton, Alonso, Russell, Ricciardo, Tsunoda, Schumacher sorrendben autózott a mezőny a biztonsági autó mögött.
Három kör után aztán kiállt a safety car, így immár versenytempóban folytatódhatott a küzdelem. Verstappen megőrizte a vezetést Leclerc előtt, s mögöttük sem változott a sorrend. A mezőny végéről Sebastian Vettel és Nicholas Latifi egyből jött az intermediate gumikért, és hamar kiderült, hogy ez jó döntés volt, ezért kér körön belül jöttek cserélni az élen állók is. Verstappen a bokszkiállások után visszaállt az élre, az említett Vettel és Latifi viszont nagyot nyertek a gyors reakcióban, mindketten a top 10-ben találták magukat – sőt, a német konkrétan a hatodik helyre ugrott előre.
Amint beállt a sorrend, Verstappen folyamatosan szakadt el Leclerc-től, akit szintén nem fenyegetett Perez. Ocont próbálta nyomás alá helyezni Hamilton, előzéseket viszont a másik Mercedestől láthattunk: a kerékcserék során hátraeső Russell Yuki Tsunodát és Lando Norrist is átlépte – sőt, néhány körrel később a brit Latifit is elkapta. Hamilton viszont nem boldogult Oconnal: hiába tűnt gyorsabbnak, az egyenesben túl lassú volt a Mercedes az Alpine-hoz képest.
Az utolsó percekre Perez is utolérte Leclerc-t a második helyen, de hiába próbálkozott keményen, előzni a mexikói sem tudott. Verstappen pedig mindeközben óriási, 25 másodperces fölénnyel ért célba és győzött, idei 12. sikerét aratva. Leclerc az utolsó sikánban rontott és lecsúszott, ezért előnyszerzés miatt utólag öt másodperces büntetést kapott, így Perez örökölte meg a második helyet tőle.
Mindez pedig azt jelentette, hogy Verstappen bebiztosította második vb-címét: némi kavar után ugyanis kiderült, hogy bár épp csak túllépték az 50 százalékos távot, a részpontokra vonatkozó szabályok csak akkor érvényesek, ha a megszakítás után már nem indítják újra a futamot – azaz a mostani esetben kiosztották a teljes pontokat.
Ami pedig a többieket illeti: Ocon megtartotta a negyedik helyet Hamilton előtt, majd jött Vettel, aki épp csak megőrizte a hatodik pozíciót az egy újabb kerékcsere után nagy tempóban rohamozó Alonso előtt. Russell, Latifi és Norris fért még be a tízbe és szerzett pontot ezzel.
A futam végeredménye:
1. | Max Verstappen | Red Bull | |
2. | Sergio Pérez | Red Bull | 27.066 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | 31.763 |
4. | Esteban Ocon | Alpine/Renault | 39.685 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | 40.326 |
6. | Sebastian Vettel | Aston Martin/Mercedes | 46.358 |
7. | Fernando Alonso | Alpine/Renault | 46.369 |
8. | George Russell | Mercedes | 47.661 |
9. | Nicholas Latifi | Williams/Mercedes | 1'10.143 |
10. | Lando Norris | McLaren/Mercedes | 1'10.782 |
11. | Daniel Ricciardo | McLaren/Mercedes | 1'12.877 |
12. | Lance Stroll | Aston Martin/Mercedes | 1'13.904 |
13. | Yuki Tsunoda | AlphaTauri/Red Bull | 1'15.599 |
14. | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1'26.016 |
15. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo/Ferrari | 1'26.496 |
16. | Zhou Guanyu | Alfa Romeo/Ferrari | 1'27.043 |
17. | Pierre Gasly | AlphaTauri/Red Bull | 1'28.091 |
18. | Mick Schumacher | Haas/Ferrari | 1'32.523 |
Carlos Sainz Jr. | Ferrari | kiesett | |
Alexander Albon | Williams/Mercedes | kiesett |