DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 30. kedd
F1

Horner: Hibásan alkottuk meg a szabályt

A Red Bull vezetője és több csapatfőnök is egyetértett abban, hogy nem az eredeti szándék szerint sikerült szövegezni a részpontok kiosztására vonatkozó szabályokat a tavalyi spái fiaskót követően.

Alapos zűrzavart okozott a Formula-1-es Japán Nagydíj leintését követően, hogy pontosan hogyan osztják is ki a pontokat, ha a mezőny épp csak a táv felét teljesítette. Mint kiderült, a részpontokra vonatkozó paragrafus – amely szerint az 50 és 75 százalék közötti táv után 19, 14, illetve 12 pont járna a dobogósoknak – csak azokra a futamokra érvényes, amelyeknek megszakítás vet véget. Azaz a suzukai verseny azzal, hogy a kétórás várakozást követően újraindult nem esett ebbe a kategóriába, így teljes pontokat osztottak, s ezzel Max Verstappen be is biztosította matematikailag a második vb-címét.

A történtek után felmerülhetett, hogy nem feltétlenül ez volt a szabályalkotók szándéka, elvégre elméleti síkon ez azt jelenti, hogy akkor is full pontokat kapnának a versenyzők, ha mondjuk a rajt utáni megszakítást, majd újraindítást követően csak három versenykört tudnak teljesíteni. Christian Horner, a Red Bull csapatvezetője el is ismerte, hogy félrecsúszott a szövegezés:

horner-redbull-suzuka



„Szerintem ez egy hiba. Úgy gondolom, hogy hiba, hogy a tavalyi spái problémák után ezt nem foglalták bele és nyilvánvalóan nem lett megtisztítva a szabályzat. Határozottan az volt a benyomásunk, hogy csak akkor járnak teljes pontok, ha a táv 75 százalékát teljesítettük. Ezért úgy éreztük, egy pont még hiányzik. De végül Checo Charles elleni manővere bebiztosította a vb-címet. Látható volt a csapat megdöbbenése, de kellemes meglepetés volt.”

Mattia Binotto, a nagy rivális Ferrari csapatfőnöke is elmondta a futam után, hogy ők maguk is úgy számoltak eleinte, hogy Verstappen még nem világbajnok, de egyúttal azt is jelezte, hogy elfogadták az FIA szabályértelmezési magyarázatát. A McLarent irányító Andreas Seidl ugyancsak elismerte, hogy nem ez volt a szándék a tavalyi Belga Nagydíj után átfogalmazott szabállyal:

„Nem az járt a fejünkben végső soron, hogy így osszanak pontokat, ahogy ma tették. Nem ez volt a szándék sem az FIA, sem a csapatok részéről. De végső soron úgy fest, mindannyian átsiklottunk ezen kiskapu felett, és ezért mindannyian felelősek vagyunk. Ez azt jelenti, hogy legközelebb meg kell próbálnunk jobb munkát végezni közösen.”

Horner hozzátette azt is, hogy biztos benne, hogy a csapatok változtatást fognak majd kérni a suzukai események után, ahogy Binotto is jelezte, hogy át fogják nézni, hogy mennyire volt világos a folyamat és a szövegezés megalkotása.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: