DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
F1

Piros és piros: Sainz az élen az első spái edzésen

Kettős Ferrari-elsőséggel tért vissza a Formula-1 Spában a nyári szünetet követően. Kevin Magnussen piros zászlót okozott pályán történt megállásával, számos versenyző kapott rajtbüntetést Max Verstappennel és Charles Leclerc-rel együtt.

Délután kettő órakor kezdődött a Belga Nagydíj első szabadedzése – néhány órával a nap legnagyobb híre után: az Audi Spa-Francorchamps-ban jelentette be, hogy 2026-tól motorszállítóként beszáll a Formula-1-be. Egy másik bejelentés is történt, az Alfa Romeo és Sauber együttműködése a jövő év végén befejeződik – ez is erősíti a gyanút, hogy a németek és svájciak egyesítik erejüket.

Közel négy hét kimaradás után tértek vissza a Formula-1-es autók az év első felében felújított pályára, amelyen öt kanyart újraaszfaltoztak, négy ponton pedig módosították a bukótereket, és kavicságyakat hoztak létre. A hőmérséklet hűvös, 18 Celsius-fokos volt, de a korábbi eső nyoma teljesen felszáradt: az autók egyetlen installációs kört teljesítettek köztes esőgumikon, a folytatásban azonban a száraz pályás abroncsok kaptak szerepet.

Az edzés első perceiben egy veszélyes bokszutcai kiengedés kapott figyelmet: Nicholas Latifit Max Verstappen elé engedték ki, az ütközés elkerülése érdekében a holland a belső oldalon kerülte ki a Williamst: az incidenssel kapcsolatban meglepő tájékoztatás érkezett, a stewardok közölték, nem indítanak vizsgálatot.

Az említett Verstappen féltávnál 1:46,755-ös lágy gumis körével vezette az edzést: mögötte az 55 éves AMG előtt tisztelgő alkalmi Mercedes-festéssel állt Lewis Hamilton közepes, majd Sergio Perez, Charles Leclerc és Carlos Sainz kemény abronccsal, ami magyarázta Verstappen közel másfél másodperces pillanatnyi előnyét.



Az edzés közben adta ki az FIA a közleményt, hogy a legtöbb csapat által Spára időzített motorcserék számos versenyző számára rajtbüntetést eredményeznek: kifutott a megengedhető erőforrásokból a bajnokság első két helyezettje, Verstappen és Leclerc, továbbá Lando Norris, Esteban Ocon, Valtteri Bottas és Mick Schumacher is.

Pályán kívül és a pályán is pörögtek az események Spában: az egy óra utolsó harmadára fordulva Kevin Magnussen Haasa állt le a La Source-ban elektronikai probléma miatt. Bár egyszerűnek tűnt az autó legurítása a pályáról, a sportbírók nem intézkedtek gyorsan, mivel az autó tetején látható lámpa piros fénnyel jelezte, hogy ne érintsék meg a VF-22-t: a Haas szerelői jelentek meg a helyszínen és segítették a mentést.

Csak az utolsó tíz percre szabadult fel újra a pálya, percek múltán azonban esni kezdett, így a megszakítás előtti sorrend lett a végeredmény. Két Ferrari zárt az első két helyen a lágyon 1:46,538-at teljesítő Carlos Sainz vezetésével, aki Leclerc és Verstappen rajtbüntetésével a pole-pozíció egyik fő esélyese a hétvégén – a két hátrasorolt versenyző végzett a második-harmadik helyen, utóbbi féltáv előtt megfutott körével két tizeddel maradt el.

A Mercedest negyedik helyre behozó George Russell mögött két meglepetésember következett, Lance Stroll az Aston Martinnal és Alex Albon a Williamsszel. Daniel Ricciardo és Yuki Tsunoda végzett mögöttük, Hamilton és Perez végül a top 10 utolsó két helyéig csúszott vissza. Egy szokatlan név is szerepelt a mezőnyben: Liam Lawson, aki az újoncok edzésbevetésére vonatkozó szabály értelmében az AlphaTauriba ült, amellyel 19. helyet szerzett – Valtteri Bottast köridő nélkül végzett utolsóként.

Az első szabadedzés eredménye:

  Versenyző Csapat Köridő Hátrány Körök
1 Carlos Sainz FERRARI 1:46.538   16
2 Charles Leclerc FERRARI 1:46.607 0.069 16
3 Max Verstappen RED BULL RACING RBPT 1:46.755 0.217 10
4 George Russell MERCEDES 1:47.396 0.858 13
5 Lance Stroll ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES 1:47.437 0.899 13
6 Alexander Albon WILLIAMS MERCEDES 1:47.835 1.297 15
7 Daniel Ricciardo MCLAREN MERCEDES 1:48.081 1.543 14
8 Yuki Tsunoda ALPHATAURI RBPT 1:48.310 1.772 16
9 Lewis Hamilton MERCEDES 1:48.420 1.882 10
10 Sergio Perez RED BULL RACING RBPT 1:48.474 1.936 13
11 Nicholas Latifi WILLIAMS MERCEDES 1:48.485 1.947 13
12 Zhou Guanyu ALFA ROMEO FERRARI 1:48.672 2.134 15
13 Lando Norris MCLAREN MERCEDES 1:49.470 2.932 15
14 Fernando Alonso ALPINE RENAULT 1:49.664 3.126 17
15 Sebastian Vettel ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES 1:49.813 3.275 12
16 Esteban Ocon ALPINE RENAULT 1:50.315 3.777 5
17 Kevin Magnussen HAAS FERRARI 1:50.982 4.444 9
18 Mick Schumacher HAAS FERRARI 1:51.259 4.721 15
19 Liam Lawson ALPHATAURI RBPT 1:52.065 5.527 14
20 Valtteri Bottas ALFA ROMEO FERRARI     2
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: