DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 29. péntek
F1

Egy vihar késleltette a pattogás észlelését a Mercedesnél

A Silverstone-ban rendezett shakedown során rendezett teszten ugyanis esőben és óriási szélben kezdtek el ismerkedni a W13-assal, így csak a rendes teszten szembesültek igazán a delfinezéssel.

A csapatok közül talán a Mercedest érintette az egyik legérzékenyebben a ground effect filozófia szerint épített 2022-es autók kellemetlen mellékjelensége, a delfinezés: a pattogás és annak kiküszöbölése gyakorlatilag a szezonjuk első felére rányomta a bélyegét. Mint arra Andrew Shovlin, a konstruktőri címvédő istálló vezető pálya széli mérnöke a Motorsport.com lapnak adott interjúban rámutatott: a probléma felismerését nehezítette az is, hogy a Silverstone-ban rendezett, filmforgatási nappal egybekötött shakedown során az Eunice névre keresztelt vihar miatt esőben és óriási szélben kellett dolgozniuk, így csak a barcelonai rendes teszten jöttek rá igazán, mennyire súlyos is a gond.

„Amikor Silverstone-ban köröztünk, egy vihar közepén voltunk, 70 mérföld/órás szélben dolgoztunk” – mondta el Shovlin. „Gyakran elég magasra állítjuk eleinte az autót a shakedown során, hogy ne sérüljön meg vagy ilyesmi, aztán engedjük lejjebb. És azon a napon normál magasságra állítottuk az autót és elkezdtük látni a problémát. De csak Barcelonába érkezve tudtuk alaposan megfigyelni egy rendes pályán körözve, és ott kezdtük el megérteni, mi is történik.”

mercedes-shakedown-silverstone-2022



A második, bahreini tesztre egy szinte teljesen átalakított, szinte oldaldoboz nélküli autóval érkezett meg a Mercedes, ám az sem csillapította a pattogással kapcsolatos problémákat. Shovlin szerint ez volt a legkomplikáltabb nehézség, amellyel valaha szembe kellett nézniük, és csak nagyon lassan tudtak úrrá lenni rajta:

„De a fejlődésünk eléggé fokozatos és igen biztató volt, bármit csináltunk, egyre több értelmet nyert. Amit nem igazán ismertünk fel, hogy a probléma olyan volt, mint a hagymahéj rétegei: leszedhetjük az egyiket, attól még ugyanazt látjuk, akárhány réteget is szedünk le. És ráeszméltünk, hogy néhány mechanizmus közrejátszik ebben. A gond, hogy versenyzés közben megbirkózni ezzel a kihívással sokkal érzelmesebb, nehezebb és stresszesebb, mint a gyárban, ahol a magunk idejét felhasználva tanulmányozhatunk dolgokat.”

„Az év eleje nehéz volt, hiszen az a csapat voltunk, amely az utóbbi néhány évben úgy érkezett meg minden versenyre, hogy a pole-ra és a győzelemre gondolhatott, most pedig legfeljebb legjobb esetben azért küzdhettünk, hogy a középmezőny elején legyünk, ez pedig kihívást jelentett. De a valóság az, hogy jelentős időeltolódás van aközött, hogy a gyárban rájönnek valamire, majd az autó gyorsabbá válik. És a barcelonai futam volt az első alkalom, amikor a tanultakat a pályán is át tudtuk ültetni a gyakorlatba.”

Shovlin hangsúlyozta: az első perctől kezdve nem azt tartották szem előtt, hogy már a bahreini évadnyitón győzelmekért harcolhassanak, hanem hosszú távú megoldást kerestek a problémára, hiszen tudták, hogy több évig a jelenlegi szabályrendszer marad érvényben a Formula-1-ben.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: