DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
F1

Alapjaiban hibás koncepció a Mercedes autója?

Egyesek szerint a radikális dizájn okozza a konstruktőri címvédő alakulat problémáit – Toto Wolff csapatfőnök ezt ugyan nem mondta ki, de azt elismerte, hogy nem találják még a megoldást.

Az elmúlt nyolc év sikersorozata után váratlan a Mercedes eddigi küszködését látni a 2022-es Formula-1-es szezonban. Bár két dobogós helyezést már szereztek a riválisok hibái révén, összességében legjobb esetben is csak harmadik erőnek számít az alakulat, amely olykor még a középmezőnyből sem tud kiemelkedni. A nehézségek jelentős részét a delfinezésnek nevezett jelenség okozza: bár más csapatokat is kínoz a pattogás – példának okáért a Ferrarit –, a Mercedesnél azonban ez extrémen van jelen (olyannyira, hogy George Russell már fájdalmakra is panaszkodott az imolai hétvége után).

Sokak szerint a problémák forrása a W13-as radikális kialakítása: a bahreini teszt óta a Mercedes egy gyakorlatilag oldaldobozok nélküli autót használ. Amikor felvetették Toto Wolff csapatvezetőnek, hogy esetleg az egész koncepció alapjaiban hibás, így felelt:

mercedes-f1-imola-2022



„Ez egy jogos meglátás” – nyilatkozta a BBC-nek. „Minden jó és rossz dolog a padlólemeznél történik, és vannak érdekes ötleteink és koncepcióink, amelyeket vizsgálunk, hogy a következő versenyeken felkerülhessenek az autóra. Nem mondanám azt, hogy van olyan, hogy rossz koncepció. De van egy rész, ami egyszerűen nem működik a jelenlegi szabályokkal, de vajon mi az? Nem kell kidobni minden jót, de ha alapvető területek vannak, amelyek nem teszik lehetővé, hogy kiaknázzuk az autóban hitünk szerint meglévő potenciált, akkor csökkentenünk kell a veszteségeinket.”

Wolff ugyanakkor még nem akarja teljesen kukázni a koncepciót – már csak azért sem, mert egyrészt csupán négy futam ment le a szezonból, másrészt nem biztos benne, hogy van más fejlesztési irány, ami jobb lenne: „Ha úgy gondoltuk volna, van egy jobb út, akkor már öt hónapja rátértünk volna. Hittünk benne, hogy ebbe a fejlesztési irányba kell elmennünk. Csak jövőre tudjuk csökkenteni a károkat, ha megértettük, hogy mi ment félre, mert jelenleg egyszerűen ez még nincs így.”

A vasárnapi versenyen pontot sem szerző Lewis Hamilton is hasonló álláspontra helyezkedett a W13-as kapcsán, mint Wolff: „Ezek jogos kérdések. Nem tudom, hogy hibás-e a koncepció, nem vagyok aerodinamikai szakember. Egy ponton majd jobban fogjuk érteni, hogy ez-e a helyzet vagy sem. Lehet, hogy hirtelen megoldjuk a pattogást és akkor ki tudjuk majd aknázni az autóban lévő potenciált. Nehéz még leírni az autót. Remélhetőleg rövidesen a megoldásra koncentrálhatunk, amelyet még nem találtunk meg.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: