DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 27. szombat
F1

Az Astonnak ismét óriási segítség lesz a Mercedes klónozása?

2020-ban egyszer már óriási előreugrást hozott az akkor még Racing Point néven szereplő istállónak a Mercedes lemásolása. 2022-ben ismét a siker záloga lesz a lépés? Úgy tűnik.

Amikor a 2020-as szezont megelőző tesztelésen kigurultak a versenyautók a pályára, nem kellett túl sok idő kiszúrni, hogy a Racing Point gépei gyakorlatilag szinte tökéletesen megegyeznek a gyári Mercedes kinézetével, leszámítva a színt és a szponzorokat. Szinte minden apróságban stimmelt a két autó, utána viszont az FIA furcsán reagált a felháborodott riválisok óvásaira. Meg is büntették a gárdát, meg nem is, igazából nem kötelezték autója teljes átépítésére az RP-t, némi pontlevonás és egy jövőbeli szabálymódosítás lett akkor az eredménye.

Andrew Green, az azóta Aston Martinná átvedlett istálló főmérnöke elismeri, nagy segítség volt akkoriban a Mercedes bajnok autójának szinte tökéletes lemásolása, sőt, ez a 2022-es szabályváltozásokkal teljesen új kinézetűvé váló rakétáknál is komoly fórt jelent majd a tavaly igencsak botladozó gárdának.

„Az akkori másolásunk egyértelműen új kapukat nyitott számunkra, teljesen más szemmel néztük a tervezői munkát, egészen új irányokban kezdtünk fejleszteni és dolgozni, új koncepciók, új ötletek. Egy kicsit a 2021-es autó tervezésébe is beleszóltak már az új ismeretek, de a 2022-esnél egyértelműen nagy segítség lesz” – mondta el Green a The Race hasábjain.

A technikai igazgató szerint csak legálisan másoltak, úgy viszont kitűnően


„Ugyanakkor semmi illegálisat nem tettünk. Csak elkezdtük nagyon tüzetesen, elemző szemmel figyelni a Mercedes autóját és igyekeztünk rájönni, miért lehet az az autó egyértelműen gyorsabb, mint bárki másé. Ehhez passzintottuk hozzá a saját ötleteinket, amit pedig csináltunk, nem tilos. Ez nem a tervezőasztalos másolási művelet volt, hanem egy fejlesztési folyamat. Hosszú időbe telt, mire megértettük a rivális autójának működését.”

„Időnként még nehezebb is ez a munka, mert az új irány eltéríthet az eredeti ötleteinktől és lehet, hogy rossz választ kapunk az autóval kapcsolatos működési kérdéseinkre. A csapat egészen kiváló munkát végzett, hogy képes volt megérteni az új filozófiára épülő autó működését.”

„Ha megfigyelik, a rajtrácson más istállókat is találunk, amelyek ugyanezt az elvet követik. Azt teszik, amit mi 2020-ban, igyekeznek lemásolni és átvenni minél több részt a leggyorsabb autóból, de ezt a saját ötleteik alapján tovább is fejleszteni. Ebben nem volt semmi újdonság, a többi csapat csak dühös volt ránk amiatt, hogy ezt a munkát mi ilyen magas szinten tudtuk elvégezni” – tette hozzá Green.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: