DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
F1

Nem változtat a büntetőpont-rendszeren az FIA

Hiába nevezték többen is igazságtalannak a szisztémát azok után, hogy Lando Norris az eltiltás szélére került az F1-es Osztrák Nagydíj után, Michael Masi szerint a csapatok állapodtak meg mindenről.

A második spielbergi futam után a legfőbb beszédtémát a Lando Norris és Sergio Perez, valamint a mexikói és Charles Leclerc közötti incidensek, illetve főként az azért járó büntetések jelentik. Mindhárom esetben külső íven támadt az egyik versenyző – kétszer a 4-es, egyszer a 6-os kanyarban –, ám a védekező fél egyszer sem hagyott elegendő helyet a riválisnak, aki így a kavicságyba került.

A felügyelők mindhárom esetet öt másodperces időbüntetéssel és két büntetőponttal „jutalmazták”. Norris ennek köszönhetően bukta el vélhetően a második helyet, ám ennél is érdekesebb, hogy már tíz büntetőpontnál jár az elmúlt egy évben, s tizenkettő után automatikus egyversenyes eltiltás jár – jóllehet, kettő már a Brit Nagydíj előtt törlődik a licencéből, a többit egészen őszig magával cipeli.

masi-dppi-f1



Az Osztrák Nagydíj utáni sajtótájékoztatón Norris meg is jegyezte, hogy nem érzi fairnek, hogy az általa elkövetett vétségek után eltiltásban részesülhet: a brit szerint a büntetőpontokat a veszélyes vezetésért kellene kiosztani. Egyetértett vele a vb-éllovas Max Verstappen szerint, Michael Masi, az FIA versenyigazgatója azonban nem érzi túl keménynek a rendszert:

„Ez egy létező büntetőpontos rendszer, végig itt volt. Nincs különbség ahhoz képest, amit egyes országokban használnak a közutakon, s ahol szintén van egy maximális pontszám megadva, amihez igazítani kell a vezetési stílust és egyebeket. Szóval nem, nem gondolom, hogy túl durva lenne” – idézi a RaceFans.net szaklap Masit, aki azt is elmondta, hogy a csapatok is megegyeztek erről a rendszerről:

„A tavalyi év végén egyeztettünk erről, és vicces, mert másként érint különböző csapatokat és versenyzőket, és mégis arra a konszenzusra jutott mindenki – a csapatok, az FIA és az F1 –, hogy nem kell változtatni rajta erre az évre. Év közben pedig soha nem is fogunk változtatni rajta. Megállapodtak a csapatok a büntetési skálában, volt is beleszólásuk az év elején, s ezt használják a felügyelők.”

Masi egyébként azt is elárulta, hogy bár Norris időbüntetésével még a Red Bull-főnök Christian Horner sem értett egyet, valójában az energiaitalosok voltak azok, akik jelezték a felügyelőknek, hogy vizsgálják meg a brit és Perez közötti incidenst – ahogy a verseny későbbi szakaszában szintén a Ferrari fordult a stewardokhoz a mexikói pilóta kapcsán.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: