DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 20. szombat
F1

Óva int a Frankenstein-pályáktól egy tervező

A Zandvoort felújításáért felelős Jarno Zaffelli szerint a versenypályák átalakítása során a tervezők előszeretettel másolnak más helyszíneket, de ő ezt nem tartja jó módszernek.

Egy-egy új vagy átalakítás alatt álló Formula-1-es pálya kapcsán rendre felmerül az ötlet, hogy az izgalmas versenyek érdekében a vonalvezetés megalkotói már bizonyított versenypályákból merítenek ötletet, esetleg egyenesen azokról másolnak. Ez utóbbira tökéletes példa az USA Nagydíj helyszíne Austinban, aminek egy szakasza a silverstone-i Maggots-Becketts kombinációra emlékeztet, a három kanyarcsúcspontú jobbos kombinációja a törökországi 8-as kanyarra hajaz, de ezek mellett interlagosi és hockenheimi jellemzőkkel is bír. Jarno Zaffelli nem rajong ezért a módszerért.

 verstappen-zandvoort



„Sosem értettem, az emberek miért másolják le fejetlenül más pályák nagyszerűnek tartott vonalait anélkül, hogy értenék, az a kanyar miért született meg. Ebből jön létre a Frankenstein-pálya. Egy versenyhelyszínt nem lehet egyszerűen lemásolni, de másolni könnyebb, mint megérteni” – nyilatkozott a RacingNews365-nek.

A 44 éves olasz tervező Zandvoort felújítása esetében arra törekedett, hogy a pálya eredeti jellemzőit megtartsa, miközben növeli annak valószínűségét, hogy párharcok alakulnak ki rajta. Ennek érdekében két kanyar dőlésszögét jelentősen megemelte, ami más pályatervező figyelmét is felkeltette. „Láthatják, hogy más pályák is elkezdték alkalmazni a módszerünket, aminek lényege, hogy a nagy átalakítások helyett apróbb módosításokat végzünk. Megtisztelő, hogy Melbourne-ben ugyanezt az elvet követik” – fogalmazott, hozzátéve, hogy a döntött kanyarok sem valók akárhová. „Több pálya is Zandvoortra akar hasonlítani, de sokan nem értik meg, hogy a döntött kanyarok egy problémára adtak megoldást. Egyesek egy trükköt látnak benne.”

Zaffelli hiába rendelkezik 20 évnyi tapasztalattal a szakmában, az F1 elvárásai a mai napig komoly kihívások elé állítják őt. „Minden alkalommal nehezebb. Silverstone teljes átalakítására [2019-ben] 16 napot kaptunk, és mindössze 10 nappal a verseny előtt végeztünk. Zandvoortra négy hónapunk volt, ami nem sok. Azért jártunk sikerrel, meg magabiztosak voltunk. A pálya az FIA-hoz, a KWS-hez és a megbízóhoz hasonlóan hallgatott ránk” – árulta el.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: