Steward
Gobodics Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2020. október 19. hétfő
F1

Leclerc-t nem büntették, amiért Hamiltont igen

Lewis Hamilton Orosz Nagydíjon kapott büntetései komoly vitát indítottak be a Formula-1 berkeiben, és akkor ehhez vegyük még hozzá, hogy Charles Leclerc három futammal korábban megúszott egy hasonló incidenst.

Temérdek beszédtémát szolgáltatott az Orosz Nagydíj rajtja előtt, a futam alatt és a leintést követő órákban és napokban, hogy Hamilton kétszer is szabálytalan helyről, a bokszkijárat után, az SC2-vonal átlépése után végezte el kétszer is a rajtgyakorlatát. Kétszer öt másodperces büntetést kapott érte, ami talán a győzelmébe került, az értük kiosztott büntetőpontokkal pedig karnyújtásra került az egyfutamos eltiltástól, majd miután a Mercedes tisztázta az ügyet, az FIA példátlan módon visszavonta ezeket a büntetőpontokat.

leclerc



Néhányan azonban felhívták a figyelmet egy másik, hasonló esetre, ami mindössze három futammal korábban, a Belga Nagydíj rajtja előtt történt, és ahol Leclerc tulajdonképpen ugyanilyen vétséget követett el a Ferrarival. A szituációt még az Orosz Nagydíj rajtja előtt felidézte a Sky Sports műsorában Johnny Herbert, aki azon a spái hétvégén a versenybírói négyes tagja volt.

„Amiből ki tudok indulni, az egy eset, ami Spában történt Charles Leclerc-rel” – próbált következtetni a Hamilton ügyével kapcsolatos, akkor még ki nem hirdetett ítéletre a brit. „Egy megadott idő alatt teljesíteni kell a kivezető kört, Charles pedig áthaladt az időmérést megindító vonalon, majd pedig megállt, hogy elvégezzen egy rajtpróbát. Ez nagyjából 12 másodpercébe telt, és emiatt végül 2 másodperccel lassabban teljesítette a kört, mint az elő volt írva. A verseny után idéztük be miatta a versenybírói szobába, a csapat bemutatta az adatokat, és végül szabadon távozhattak.”

Spában tehát sem Leclerc, sem a Ferrari nem kapott büntetést, viszont érdekes eltérés, hogy abban az esetben nem is a rajtgyakorlat, hanem a kivezető kör időtúllépése miatt vizsgálták a 16-os autót. A Ferrari az adatokkal bemutatta, az FIA pedig a fedélzeti kamerából meg is bizonyosodott róla, hogy Leclerc valóban rajtgyakorlatot végzett, emiatt veszített időt, és nem a pályán való haladása volt túl lassú – ez pedig elegendő indoklásnak is bizonyult ahhoz, hogy ne tartsák szükségét a szankciónak. Akkor viszont különös módon nem foglalkoztak azzal, hogy a Ferrari egy olyan cselekedettel – a rajtgyakorlattal – igazolta, hogy nem történt szabálysértés, ami önmagában szintén megsértette a szabályokat. Leclerc ugyanis Spában szintén az SC2-es vonalon való áthaladás után végezte el a próbát (emiatt indult el az időmérés), ami ott ugyanúgy nem volt engedélyezett Michael Masi versenyigazgató útmutatója alapján.

hamilton_5

Persze minden pálya bokszkijárata más, és Masi rajtgyakorlásra vonatkozó (fényképes ábrákkal kiegészített) irányelvei sem pontosan ugyanúgy fogalmaztak a spái és a szocsi hétvége során, ám az mindkét esetben egyértelmű volt, hogy pontosan melyik területről végezhető rajtgyakorlás, és az SC2-es vonal átlépését követően ez mindkét pályán szabálytalannak minősült.

Többen próbálták már azóta elemezgetni, mi lehetett mégis az eltérő ítéletek oka (illetve hogy Leclerc esetében nem is foglalkoztak azzal a körülménnyel, ami miatt Hamiltont büntették), és például a The Race is arra jutott, hogy a különbséget aligha a szabály betűjében kell keresni, ugyanakkor az sem feltételezhető, hogy valakit jobban védenének, mást pedig szívesebben büntetnek a versenybírók. A probléma onnan gyökerezhet, amit már számtalanszor felhánytorgattak az FIA-nak, más ítéletek kapcsán is: az átláthatóság hiányában, illetve a versenybírói testület tagjainak cserélődésében. Már sokan megfogalmazták az ötletet, miszerint egységesebbé, következetesebbé tenné az F1-es bíráskodást, ha állandó, fizetett munkakörben végezné azt a teljes szezon során ugyanaz a négy személy.

A The Race egy másik esetpárost is felhozott ennek alátámasztásául, amelyben – a puszta véletlen folytán – szintén Leclerc járt jól, Hamilton pedig pórul: megítélésük szerint ugyanis a baleset, amelyben Hamilton az idei Osztrák Nagydíjon hátulról kiforgatta Alexander Albont, párhuzamba állítható azzal, amikor most Szocsiban Leclerc pörgette ki hasonló módon Lance Strollt, mégis csak a brit júliusi esetét szankcionálták öt másodperces időhozzáadással.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?