Az Olasz Nagydíj volt az első versenyhétvége, amelyen már érvénybe lépett az az új technikai direktíva, mely szerint az időmérőn és a futamon is egyetlen motorüzemmódot használhatnak a versenyzők. A Mercedesek időmérős előnyére ez semmilyen hatással nem volt, hiszen Lewis Hamilton nyolc tizedmásodpercet adott a harmadik helyre kvalifikáló Carlos Sainznak. A futamon azonban már visszaüthetett rájuk a szabályozás, Valtteri Bottas ugyanis egy borzalmas rajt és első kör, Hamilton pedig egy büntetés után került a mezőny sűrűjébe vagy annak legvégére, és látványosan megszenvedtek a visszazárkózással.
Toto Wolff szerint az új direktívának köszönhető mindez ez: „Mindig mondtuk, hogy ha csak egyetlen motormódot használhatunk a teljes versenyen, akkor hiányozni fog az extra „fűszer” az előzéshez” – magyarázta a csapatvezető, akit a Motorsport.com idéz. „Nincsenek meg azok a plusz motormódok, amelyekről dönthetsz, hogy akarod-e használni előzéshez a futamon vagy sem, és ez igaz a kisebb csapatoktól kezdve egészen a nagycsapatokig. Úgy vélem, a versenyen látottak ennek a döntésnek a következményei voltak.”
Wolff rámutatott: ennek fényében különösen dicséretre méltó Hamilton teljesítménye, amellyel egészen a hetedik helyig tört előre. „Nehéz előzni Monzában ennek a technikai direktívának köszönhetően, hiszen nem állíthatsz motormódot előzéshez és védekezéshez sem. Ilyen szempontból még inkább kiemelendő a felzárkózás a hetedik helyig. De nyilván ez egy elvesztett győzelem neki és a csapatnak, és ez az érzés marad az elsődleges.”
Maga Hamilton is úgy gondolja, hogy összességében csökkenni fog az előzések száma a motormódokkal kapcsolatos szigorítás okán: „Rosszabb ez a versenyzés szempontjából, mert eddig váltogathattunk a motormódok között, és be kellett osztani az erősebb módokból rendelkezésre álló mennyiséget, hiszen csak bizonyos mértékig használhattuk. Jobb móka volt ezzel gazdálkodni és az előzésekre fordítani. Talán ez az oka, hogy kevesebb előzést láthatunk.”
A végül ötödik Bottas szerint is közrejátszott a küszködésében ez a tényező, de nem ez volt az egyetlen faktor: „Emellett Monzában a vékonyabb szárnyak miatt a DRS hatása is kisebb, és eleve kisebb a légellenállás is. Számomra a fő problémát az jelentette, hogy megpróbáljak elég közel kerülni az előttem haladóhoz, hogy egy komoly szélárnyékot kapva előzéssel próbálkozzam, de gyakorlatilag lehetetlennek tűnt.”