A válasz nagyon egyszerű: azért, mert ha mindenki tartja magát az FIA által összeállított, a világbajnoki események lebonyolításának körülményeit a pandémia fényében részletesen és mindenre kiterjedően szabályozó Covid-kódexhez, akkor senki nem kaphat pénzbüntetést vagy szabadságvesztést. Márpedig miért ne tartanák magukat az autósportban jelenleg szentírásnak számító előírásokhoz, ha Ausztriában is ezt tették és a folytatásban, a többi helyszínen is ezt teszik majd? Most még inkább erre lesznek ösztökélve, hiszen a két spielbergi hétvége között egyes prominens pilóták hazalopóztak, amiért elsőre figyelmeztetés járt, mostantól viszont keményebben veszik majd az ilyen kilengéseket.
Honnan ered a probléma? A nemzetközi szövetség Covid-ügyekért felelős koordinátora szombaton egy levélben tájékoztatta a Magyarországra való beutazás járványügyi feltételeiről a csapatokat és mindenkit, akik részt vesznek a Magyar Nagydíjon. Ebben kitért arra is, hogy a hazánkban érvényben lévő rendelkezések szerint az Egyesült Királyság, valamint a nem EU-tagállamokból érkezőkre szigorúbb rendelkezések vonatkoznak, és megjegyezte azt is, hogy a rendelkezések megszegői – mint minden más országban – szankciókkal nézhetnek szemben. Súlyos pénzbüntetés, esetleg szabadságvesztés szabható ki azokra, akik megszegik az előírásokat. Az F1 vonatkozásában a legfontosabb korlátozás az, hogy az érintettek kizárólag a versenypályán vagy a szállásukon tartózkodhatnak: ha ez egyik helyről távoznak, csakis a másik helyre mehetnek, közben nem látogathatják a helyi éttermeket, szórakozóhelyeket, a tömegközlekedési eszközöket és taxikat sem vehetik igénybe.
Naná, hogy a mindig buzgó brit F1-es sajtómunkások ráharaptak a témára: a szigetországi híroldalakon, újságokban azonnal olyan értelmezhetetlen szalagcímek jelentek meg, amelyek arról szóltak, hogy a magyarok karanténba akarják zárni Hamiltont, Norrist, Russellt és az F1-ben egyébként nagy számban dolgozó brit munkavállalókat. Karanténba senki nem akar zárni az égvilágon senkit, ameddig a szabályokat betartják. Márpedig – mint említettük – miért ne tartanák be? Eddig is ezt tették, követve az FIA előírásait, és vélhetően ezután is ezt fogják tenni. Ha másképp cselekednek, nemcsak a magyar hatóságok részéről érheti őket kellemetlenség, hanem a nemzetközi szövetség részéről is.
A helyzetet jól szemlélteti, hogy a Stájer Nagydíj időmérő edzése után megkérdezett csapatfőnökök jót nevettek a felhördülésen, valamint a brit sajtómunkások által generálni próbált pletykákon, például azon, hogy inkább maradjon a mezőny Ausztriában ahelyett, hogy Magyarországra jönnének.
„Mi a gond? A srácok itt sem mennek sehová a szállásukról. Úgy gondolom, hogy ez az egész viselkedés kérdése. Nyilvánvaló, hogy vannak szabályok, és ha valaki nem követi azokat, annak lehetnek következményei a hatóságok által. Nincs ezzel semmi gond. Szerintem nagyon kell örülni annak, hogy egyáltalán mehetünk oda versenyezni!” – fogalmazott a Haas köztudottan szókimondó csapatfőnöke, Günther Steiner a gárda online sajtóértekezletén, amelyen részt vett a formula.hu is.
Arra a felvetésre, hogy Magyarországon „sokkal komplikáltabb” lesz az F1-es csapatok helyzete a szabályok miatt, Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke nagyon határozott reagált: „Őszintén szólva nem értem, hogy miért lenne nehezebb a helyzet, miért lenne ez probléma. A mi csapatunkban tiszták és egyértelműek a szabályok, ezeknek megfelelően fogunk eljárni. Magyarországon két helyen járunk majd, a Hungaroringen és a városi szállásunkon. Számunkra is az a legfontosabb, hogy óvjuk és védjük az embereinket, ugyanakkor mindenkinek az a célja, hogy a verseny sikeresen lemenjen.”
Az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján a Stájer Nagydíj pole-pozícióját megszerző Lewis Hamiltont sem hagyták nyugton a brit újságírók a Magyarországot érintő üggyel kapcsolatban. A hatszoros világbajnok kimért és higgadt válaszában felhívta a szigetországi sajtómunkás figyelmét arra, hogy a vírushelyzetben mennyire fontos a szabályok betartása.
„Őszintén szólva ez engem túlságosan nem érint, mert kint kell maradnom a pályán. Nyilvánvaló, hogy a csapat is különféle protokollokat alkalmaz és eddig szerintem fantasztikusan megoldották ezt a buborékos megoldást. Nem tudom, hogy velük ott mi lesz, mi biztosan a pályán maradunk. Őszintén szólva óriási kihívás ez a helyzet, komoly kihívásokkal teli időket élünk. A magam részéről meg tudom érteni ezeket a szabályokat, amelyeket mindenkinek nagyon komolyan kell vennie és biztos vagyok benne, hogy nem is lesz ezzel semmi gond” – mondta a Mercedes pilótája.
Arról egyébként jóval kevesebb szó esik, hogy a csapatok maguk is sokat tesznek azért, hogy a Magyar Nagydíj idején is eleget tegyenek az FIA előírásainak. Igen, a budapesti éjszakai élet világhírű, nyilvánvalóan a csapatok soraiban is vannak, akik jóelőre fenték a fogukat egy kis munka utáni kiruccanásra, ám a formula.hu információi szerint a csapatvezetők szigorúan veszik a helyzetet és jóelőre lehűtötték a kedélyeket: úgy tudjuk, hogy sokat kockáztatnak azok, akik megpróbálják kijátszani a szabályokat.
Magyarország az elmúlt 34 évben példásan kezelte az F1 látogatásait, azért pedig minden eddiginél többet dolgoztak az illetékesek, hogy a járványügyi helyzet ellenére is megtartható legyen a 35. Magyar Nagydíj. Ugye nem gondolja senki ezek után, hogy hazánk azzal kíván a világsajtó érdeklődésének középpontjába kerülni, hogy nálunk tartóztatnak le, bírságolnak rommá F1-es személyiségeket és munkatársakat, akár briteket, akár más nemzetiségűeket? Felesleges felülni a hisztériakeltésnek, örüljünk inkább annak, hogy Mogyoródon idén is összecsapnak a világ legjobbjai!