DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
F1

Ez a kiscsapat nagyon nem akar ügyfélautókat venni

Günther Steiner nem kéri, hanem kikéri magának, hogy a nagyobb istállók saját versenyautóikat adnák el a kisebbeknek, így segítve a fennmaradásukat. A Haas csapatfőnöke nem is érti Christian Hornerék pálfordulását.

Az elmúlt hét felkapott témája lett a Formula-1-ben az ötlet, amely számtalanszor felmerült már a Formula-1-ben, viszont most a Red Bull csapatfőnöke hozta elő új köntösbe bújtatva: Horner szerint a válság alatt meghozott költségcsökkentő intézkedések összessége sem lesz elég ahhoz, hogy a kisebb büdzséből gazdálkodó istállók túléljék a gazdasági recessziót, ezért azt javasolja, hogy a nagyobb istállók néhány évig tegyék lehetővé korábbi autóiknak megvásárlását az arra igényt tartók számára. Ha például a Red Bull eladná előző szezon végi modelljeit egy másik istállónak, akkor azok az autók építésének és fejlesztésének kiadásaitól teljesen mentesülnének, és mégis egy viszonylag erős technika állna a rendelkezésükre. Zak Brown, a McLaren vezetője később árnyalta ezt a képet, szerinte ha tényleg segíteni akarnak, akkor az ilyen régebbi modelleket ingyen kellene más istállók rendelkezésére bocsátani – mindenesetre létezik egy vonal jelenleg a virtuális F1-es paddockban, amely ezt tartja a leginkább járható útnak a fenntarthatóság érdekében.

 haas



Úgy tűnik viszont, hogy ezen kezdeményezés kapcsán éppen csak a leginkább érintetteket, a kiscsapatokat nem kérdezte meg senki, ugyanis a Haas szókimondó csapatvezetője, Günther Steiner például nagyon is ellenzi ezt a lépést, annak dacára, hogy az amerikai istálló tulajdonosa már a járvány előtt is a kiszállás lehetőségét mérlegelte a sikertelenségre hivatkozva. Steiner azonban nem nagyon érti egyes F1-es kulcsfigurák pálfordulását, hiszen amikor pár éve ő maga próbálta kiharcolni, hogy a Haas ügyfélcsapatként szállhasson be a királykategóriába, süket fülekre talált.

„Egyszer én már megpróbáltam ezt elérni, és akkor teljességgel lehetetlen volt. Ugyanazok az emberek, akik most azt mondják, hogy meg kellene ezt lépnünk, akkoriban még ellene voltak. Szóval tényleg nem értem őket” – mondta a Racefansnak nyilatkozó Steiner, aki gonosz hátsó szándékokat szimatol az új kezdeményezés mögött. „Az egyetlen szempont, amit értek, hogy ha ügyfélautókat adnak el, azzal elérhetik, hogy befolyásuk legyen a kisebb csapatokra. Ez itt a baj.”

„Én nem hiszem, hogy az F1-nek jelenleg szüksége lenne olyan drasztikus lépésre, mint az ügyfélautók bevezetése. Sokkal inkább azon kellene dolgoznunk, hogy nagyobb versengést kreáljunk a Formula-1-ben, mert az ügyfélautók behozatalával csak kevesebb lesz a versengés. Ha valaki most érkezne egy új csapattal, akkor megérteném, hogy ez lenne a kérése, de jelenleg 10 nagyon jól menedzselt csapattal rendelkezünk, amelyek mind túlélhetik ezt a mostani helyzetet. Szóval inkább nagyobb esélyt kellene adnunk a kiscsapatoknak arra, hogy versenyképesek legyenek, az ügyfélautókkal ugyanis csak azt érjük el, hogy versenyképtelenek lesznek. Ráadásul ezek sem lennének olcsók, rengeteg pénzbe kerülnének. Lehet, hogy eljön majd a nap, amikor tényleg szükség lesz ügyfélautókra, de jelenleg nem jó ötlet a bevezetésük.”

Tegyük hozzá, most is a Haas áll a legközelebb az ügyfélcsapati léthez, hiszen a motoron túl több alkatrészt, köztük a felfüggesztést is a Ferraritól vásárolja, ennyire széleskörű adásvételt pedig csak nekik engedélyeztek a 2016-os beszállásukkor.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: