Steward
Héjas Szilárd
AJÁNDÉK DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2020. július 5. vasárnap
F1

Többé nem lehet szabadedzésen rajtpozíciót nyerni

Mert az idei évben erre is lehetőséget adtak az F1-es szabályok, a csapatok pedig gyakran ki is használták ezt a kiskaput, szokatlan jeleneteket produkálva ezzel az első szabadedzések kezdetén.

Folyamatos fejtörést okoz a Formula-1 szabályalkotóinak a pilótákra kirótt rajtbüntetések ügye, amelynek metodikáján többször is változtatni kellett már, amióta a hibridkorszak szigorításaival együtt néhány gyártónál megnőtt a megengedetten túli motorcserék száma. A csapatok újabb és újabb módokon próbálták kijátszani a rendszert, vagy legalábbis megtalálni a szabályok kiskapuit. Az olykor abszurd, 50-60 pozícióig is felkúszó rajtbüntetések elkerülése érdekében az FIA 2018-ra egyszerűsített a rendszeren, kimondva, hogy immár aki legalább 15 rajthelyes büntetést összeszed a motorelemek cseréjével egy hétvégén, az automatikusan a rajtrács végére kerül.

Igen ám, de a kutya ott volt elásva, hogy mi alapján határozzák meg a pilóták sorrendjét a rajtrács végén, amikor egy hétvége során többen is a rajtrács végére vannak száműzve. Erre az volt a szabály, hogy azt sorolják hátra elsőként, aki először elkövette a vétséget, vagyis aki a hétvége során először hajtott ki a pályára az új motorelemekkel – az utána következőket pedig mindig mögé sorolták, vagyis a korábban kihajtók így egy-egy helyet mindig előreléptek a rajtrácson. Amikor a szezon második felében olykor 3-4 pilóta is ilyen büntetésben részesült, akkor ez a néhány pozíció már érzékelhető előnyt jelentett, így alakultak ki olyan esetek, amikor a pilóták már percekkel az első edzés megkezdése előtt kihajtottak a garázsból és leparkoltak a bokszutca végén, várva, hogy a zöld lámpa kigyulladásának pillanatában ők lehessenek az elsők a pályán.

renault



Ezzel az érintett pilóták már ki is hozták a legtöbbet a kvalifikációból, így az időmérőn nem is volt értelme körözniük, elég volt csupán egy mért időt megfutniuk, hogy a 107%-os szabályon belülre kerüljenek.

Ennek a szokásnak vetett véget az FIA a Motorsport Világtanács legutóbbi ülésén meghozott módosításával, aminek értelmében 2019-től kezdődően a rajtrács végére száműzött pilótákat is az időmérőn futott eredményeik szerint rangsorolják majd az utolsó pozíciókban, így rákényszerítve őket arra, hogy komolyan vegyék a kvalifikációt, ha érdekli őket, pontosan hova állhatnak fel a mezőny végén.

Néhány más, kisebb szabálymódosításról is döntöttek a szerdai gyűlésen: az egyik ilyen az autó és a pilóta együttes tömegének 740-ről 743-ra való növelése, miután a csapatok felvetették, hogy az új aeroszabályok miatt nehezükre esik tartani magukat a minimumértékhez.

Egy másik módosítás a félreértések elkerülése miatt született: mostanáig amikor a biztonsági autó a verseny közben visszahajtott a bokszba, a pálya szélén azonnal zöld zászló- és lámpajelzések jelentek meg, noha előzni továbbra sem lehetett az 1-es safety car vonal eléréséig. Ez módosul úgy, hogy mostantól maradnak a sárga jelzések a pálya körül, amíg ténylegesen szabaddá nem válik a versenyzés a vonal elérésekor.

A távlati felkészülést segíti, hogy az FIA lehetővé tette a CFD-szimulációs rendszerek korlátlan használatát, amennyiben az a 2021-es autók fejlesztésére irányul – a múltbeli nagy szabályváltozások előtt is adott volt ez a lehetőség, a csapatok adatait pedig az F1 és az FIA vezetői is megkapják, ami segítheti őket abban, hogy még tökéletesebbre formálják az új technikai előírásokat.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?