A BP/Castrol által ellátott két istállóhoz nem jutottak el időben a cég megfelelő kenőanyagai, mivel az időjárás a hét eddigi részében (és a megelőző hetekben is) elég cudar volt a környéken. A folyamatos viharok miatt az osakai repülőtér többször is lezárásra került az elmúlt időszakban.
Ez végül ahhoz vezetett, hogy inkább Tokióba küldték a szállítógépeket, a fővárosi kitérő miatt azonban komoly időhátrányt szenvedtek el és a tervezett időpontnál jóval később, csütörtök este érkezett meg a szükséges olaj és a hidraulikus rendszerekbe való folyadék a suzukai pályára.
Mivel a szabályok szerint éjszaka nem lehet már dolgozni az autón, a Renault és a McLaren istálló is arra kényszerült, hogy a szabályt megszegje (erre egyébként az idény során kétszer, büntetés nélkül lehetősége van minden gárdának). Bár arra kérték a felügyelő-testületet, hogy tekintsenek el a szabályszegéstől (mivel nem saját hibából, hanem a külső körülmények miatt érkezett túl későn a szállítmány), elutasították a kérést.
Egyik csapatnak sem jár büntetéssel a csütörtök éjjeli munkavégzés, mivel a McLaren és a Renault is csak első lehetőségét használta el ezzel a lehetséges kettőből. A Red Bullt nem érintette a probléma, mivel a bikák az Exxon-Mobil termékeit használják, amelyek már korábban megérkeztek a paddockba.
Eleinte attól tartott a két érintett istálló, hogy esetleg a pénteki szabadedzéseket teljes egészében ki kell hagyniuk, de végül erre nem került sor. Igaz, sok örömük nincs eddig a japán hétvégében, a francia gyári istállóból Sainz és Hülkenberg a 12., illetve 15. pozícióban zárta az első szabadedzést, míg a McLaren ismét a sereghajtók között, Alonso a 18., Vandoorne pedig a 20. helyen végzett 3,3, illetve közel négy másodperces hátránnyal. Vajon Japánban is folytatódik az idei trend és a kétszeres világbajnok tizenhetedszer is legyőzi az időmérőn belga csapattársát?