DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
F1

Helyszíni: Vettel egy tavalyi hibából tanulva nyert Spában

Hiába indult pole-pozícióból Lewis Hamilton a Belga Nagydíjon, nem bírt Sebastian Vettellel, akinek az előző két futam betlije után sikerült győznie. A Ferrari német fenegyereke a futam után elárulta: egy tavalyi hibából okulva hozta össze azt a manővert, amely a diadalt eredményezte számára.

Spa-Francorchamps-ban az időjárás ezúttal a Ferrarinak kedvezett: a szombati esős káosz a Mercedesnek kedvezett, a vasárnap délutáni, a csípős reggel után egyébként váratlanul kellemes, napos idő viszont a vörösök fölényét ígérte. Így is lett, Vettel sikeréhez viszont elengedhetetlenül szükséges volt, hogy valahogyan a pole-pozícióból rajtoló ellenlábasa elé kerüljön. „Kulcsfontosságú volt, hogy minél hamarabb az élre kerüljek, de szerencsére ezt a feladatot sikerült jól megoldanom” – mondta a győzelmi ünneplést követően a Ferrari zászlóvivője, aki idei ötödik diadalával 17 pontnyira csökkentette lemaradását Hamiltonhoz képest.

A két vb-aspiráns egy éve ugyanilyen pozíciókból startolt a kultikus helyszínen, Vettel akkor is próbálkozott az első körös előzéssel, viszont nem járt sikerrel – vereséget szenvedett, ezzel pedig elindult azon az úton, amely az egész éves vereségbe torkollott. A német tanult az egy évvel ezelőtti hibájából: akkor a Raidillon emelkedőjét követő Kemmel egyenesben túl korán tapadt rá Hamiltonra, nem sikerült jól kihasználnia a szélárnyékot, így a brit a Les Combes előtt visszaverte a támadást. Ezúttal Vettel jobban pozícionálta magát, ráadásul számíthatott arra is, hogy a Ferrari erőforrása jóval erősebb most, mint akkor volt, így már az első körben sikerült megelőznie Hamiltont, amivel gyakorlatilag megalapozta a győzelmet.



„A rajtom kiválóan sikerült” – mondta a győztes. „Nem voltam biztos benne, hogy Lewis lát engem, ugyanis az 1-es kanyarból kijövet túlságosan balra szorított. Persze bíztam benne, hogy meglesz az esélyem a később, a domb után és így is lett. Tavaly sajnos nem sikerült jól időzítenem az offenzívát, ezúttal viszont minden jól alakult. Most sokkal jobb volt, ráadásul kisebb leszorítóerővel mentünk.”

Vettel számára az időzítés abban a tekintetben is szerencsés volt, hogy a mögöttes mezőnyben durva és látványos baleset történt, amely miatt pályára küldték a biztonsági autót. A pályafutása 52. futamgyőzelme felé vezető úton a németnek át kellett vészelnie egy újraindítást is: „Ez volt az egyik legrosszabb újraindításom. Amikor rájöttem, hogy nem sikerült túl jól és még a kerekeim is kipörögtek, nem akartam belassulni, hogy meglepjem egy második eséllyel. Az utolsó kanyart sikerült jól megcsinálni. Az 1-esnél hátszél volt az egész versenyen, így biztos voltam benne, hogy ismerem a széljárást. Ez is jól sikerült. Amikor szólt a csapat, hogy az előnyöm 0,9 másodperc az 1-es kanyar kijárata után, már tudtam, hogy biztonságban kell lennem. Belenéztem a tükörbe, hogy látom-e Lewist. Amikor már az 5-ös kanyaron is túl voltunk és maradtam vezető pozícióban, nagyon megörültem. Ezt követően sima verseny volt. Lewis keményen hajtott, főleg az első etap vége felé volt nagyon gyors. A második etapban már le is csavarhattam mindent és csak a tempóra kellett ügyelnem” – idézte fel a történéseket Vettel, aki a Ferrari első belgiumi győzelmét aratta Kimi Räikkönen 2009-es sikere óta. Talán nem túlzás kijelenteni, hogy jobbkor aligha jöhetett volna a siker számára és a csapat számára: a németre a nyári szünet előtti vereségek miatt fért rá a siker, ami lendületet adhat a vörös tábor számára a jövő hétvégén esedékes hazai futamra, Monzára is.

Hamilton a futam leintését követő első pillanatokban tett egy érdekes kijelentést, amely szerint a Mercedesnek is használnia kellene azokat a „trükköket”, amelyeket a győztes Ferrari alkalmazott. Ebből akár arra is lehetne következtetni, hogy a brit csalást sejtett, ám utólag tisztázta a helyzetet: „Mindannyian alkalmazunk trükkös dolgokat az autóinkon. A trükk csak egy szó arra, amikor van valami speciális megoldás. Nem tudom, hogy mi van az autójukkal, szóval nem is tudok mondani róla semmit. Azt végképp nem akarom mondani, hogy bármi illegális lenne. Mindenkinek vannak különféle trükkös megoldásai. Ez csak valami ilyesmi, amivel extra teljesítményt lehet elérni. Ma egyszerűen jobbak voltak nálunk. Lehet, hogy vannak olyan megoldások az autóikban, amelyek nekünk nincsenek meg és ez fordítva is így lehet. Rá kell jönnünk, hogyan tudunk javulást elérni” – fogalmazott a Mercedes vb-esélyese.

Mindenképpen érdemes megjegyezni, hogy mindkét formáció továbbfejlesztett motorral érkezett az Ardennekbe. Mivel a Ferrari diadalmaskodott és a Mercedesnél nem is vitatták, hogy egyenesbeli tempó tekintetében a vörös autó érdemben jobb volt, ez arra utal, hogy a maranellói alakulat kedvező előjelekkel készülhet a jövő hétvégén esedékes monzai összecsapásra is. „Egészen jó fejlesztési csomaggal érkeztünk ide, de akármikor hozunk valamit, ők mindig előállnak valami erősebbel. Egyszerűen még keményebben kell dolgoznunk” – ösztökélte csapatát Hamilton.

Max Verstappen pályafutása eddigi legjobb belgiumi eredményét könyvelhette el azzal, hogy a 3. helyen végzett a Red Bullal. A holland természetesen elégedett volt az eredménnyel: „Megpróbáltuk kihozni a versenyből a legjobbat. Bízom benne, hogy utcai helyszíneken azért közelebb lehetünk az előttünk állókhoz és talán komolyabban is harcolhatunk velük. Várjunk és meglátjuk” – fogalmazott a fiatal pilóta, akinek édesapja, Jos 24 évvel ezelőtt ugyanezen a helyszínen szintén a 3. pozícióban fejezte a futamot.

Ha volt fontos konzekvenciája ennek a fordulónak, az mindenképpen a rajtot követő balesethez köthető. Miután Nico Hülkenberg a Renault-val felöklelte Fernando Alonso McLarenjét, amely átrepült Charles Leclerc Saubere felett. A Sauber glóriáján jól láthatóak voltak a sérülések, így a paddockban mindenki egyetért abban, hogy az idén bevezetett, sokat kritizált eszköz talán nem csak egy súlyos sérüléstől, hanem a haláltól mentette meg a monacói pilótát. „Soha nem voltam híve a halónak, de azt kell mondanom, boldog vagyok, hogy ma ott volt a fejem felett” – írta a Twitteren Leclerc, akivel mindenki, többek között a felette átrepülő Alonso is egyetértett. „Azt hiszem, most már nem kell többet bizonygatnunk, hogy ez egy nagyon jó dolog!” – fogalmazott a spanyol pilóta.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: