Az elmúlt három évben (de különösen tavaly) még látványosan bukdácsoló japán gyártó komoly javuláson ment keresztül az előző évhez képest. Tavaly Kanada után is még szerzett pont nélkül állt a McLaren-Honda, idén a Toro Rosso már tizenkilenccel rendelkezik. Egyelőre hullámzó a teljesítmény, de a megbízhatóság aránylag jónak mondható (semmivel nem rosszabb, mint például a Renault-é). A téli teszteken a faenzai istálló mindenkit meglepett megbízható, szinte problémamentes körözésével.
A legtöbb gyártó Kanadára időzítette továbbfejlesztett motorjainak első bevetését, ez így is történt, kivéve a Mercedest, ahol egy meghibásodás miatt inkább két héttel elhalasztották a frissítések használatát (a gyári csapatot, a Williamst és a Force Indiát is érintette a gond).
Az előzetes hírek arról árulkodtak, hogy a Honda újítása a legjobb, a japánok nyerik a legtöbb lóerőt. Ez a jelek szerint így is történt, Pierre Gasly, Brendon Hartley és a vezetőség is nagyon dicsérték a pénteki nap után az új erőforrást végsebességi és vezethetőségi szempontból is.
Ám nem sokáig tartott a nagy öröm, mivel a harmadik szabadedzésen a francia pilóta autójában motorhibát észleltek, így az időmérőre visszaszerelték a régi erőforrást, ezzel viszont a Q1-ből sem juthatott tovább. A Honda egyelőre vizsgálja, mi történt Gasly autójával, ami miatt erőt vesztett szombat délelőtt. Csapattársa kevéssel lemaradt az időmérő harmadik szakaszáról.
„Bár Brendon (Hartley) kis különbséggel kicsúszott a Q3-ból, a 12. rajthelyről erős versenyre számíthatunk. A délelőtti szabadedzés vége felé Pierre (Gasly) autója hirtelen erőt vesztett. Elővigyázatosságból úgy döntöttünk, az egész egységet kicseréljük. A korábban használt, régi motorját tettük vissza, így nem kap büntetést, ez azonban nem a fejlesztett verzió” – ismertette a helyzetet Toyoharu Tanabe, a Honda F1-es technikai igazgatója.
„Tüzetesen át fogjuk vizsgálni a kiszerelt egységet, hogy beazonosítsuk a probléma pontos okát. Nagy dicséret jár a Honda és a Toro Rosso szerelőinek is, nagyszerű munkát végeztek, hogy még időben befejezték a motorcserét és Pierre részt tudott venni az időmérő első szakaszában. A körülmények ismeretében teljesen érthető, hogy nem tudott továbbjutni a következő körbe” – tette hozzá Tanabe.
A szabadedzések alapján az első tíz közé jutásra is esélyes volt a Toro Rosso, különösen Pierre Gasly, a hírek szerint a végsebesség és a vezethetőség is nagyot javult az új Honda-motorral. Nagy kérdés, hogy alakul az eddigi évekhez képest kiemelkedően jó megbízhatóság. A tempóbeli javulást nehéz megkérdőjelezni, ezen a pályán fontos a motor teljesítménye és Brendon Hartley mindkét McLaren-Renault-t legyőzte, ami jó érzés lehet a Hondának, de kellemetlen a wokingiaknak. Különösen, mivel Max Verstappen ugyanolyan erőforrással a harmadik kockát szerezte meg.
FRISS: A csapat úgy döntött, hogy egy vadonatúj, fejlesztett Honda-erőforrást szerelnek Pierre Gasly autójába a verseny előtt. Ezzel ugyan feladják 16. rajthelyét (nem túl nagy veszteség), viszont sokkal több lóerővel rendelkezik, ez Montrealban nagyon fontos.