DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 20. szombat
F1

Tíz dolog, amit az első F1-es tesztből tanultunk

Noha a csapatok munkáját a gyakorlás nagy részében kedvezőtlen időjárás hátráltatta, néhány tanulság körvonalazódni látszik a 2018-as szezon első tesztnapjait követően.

Fagypont körüli hőmérséklet, eső és hó – nagyjából erről szólt a tesztszezon első négy napja a héten, a mezőny pedig mindössze csütörtök délutánra érte el, hogy felszáradjon a pálya, és értékelhető programot tudjon futni. Ennek köszönhetően nem csak a csapatoknak, de nekünk is kevés adat áll rendelkezésünkre arra vonatkozóan, hogy ki hol áll a ranglistán. Persze a statisztikák és Gary Anderson kalkulációja némileg betekintést engednek a képzeletbeli sorrendbe – ezek alapján az Autosport levonta a következtetéseket, és felsorolt tíz olyan dolgot, amit a tesztből tanulhattunk.

Már most kezd kirajzolódni az élmezőny sorrendje

Ha elvonatkoztatunk a mclarenes Stoffel Vandoorne hiperlágy, valamint a Haas színeiben autózó Kevin Magnussen szuperlágy gumikon futott köreiről, az összesített eredménylista elárulhatja, ki hová lőtte be magát az első négy nap végére. Ezek alapján Lewis Hamilton három tizeddel volt gyorsabb Sebastian Vettelnél (úgy, hogy a brit keményebb keveréket használt), őket Valtteri Bottas és a két Red Bull követte.

A vörös bikák lemaradása több mint nyolc tizedre rúgott, azonban figyelembe kell venni, hogy sem Daniel Ricciardo, sem pedig Max Verstappen nem tudott hibátlan programot teljesíteni apróbb meghibásodások miatt. Mögöttük Kimi Raikkönen tanyázik, majd a renault-s Nico Hülkenberg, és Fernando Alonso – egyelőre a gyári Renault állt nyerésre a motorjait használó McLarennel szemben, hiszen sokkal magabiztosabbnak tűnt az R.S.18-as a lágyabb gumikon. Wokingban azonban azt remélik, hogy maguk mögött tudják hagyni a sárga-feketéket, hogy aztán a Red Bull nyakára lépjenek majd a továbbiakban.

Problémák a McLarennél

Az előszezoni tesztek az utóbbi években nem kedveztek a csapatnak, ezért a Renault-val való együttműködést nyilvánvalóan pozitívan várták. Noha a gárda „”csak” 64-gyel teljesített kevesebb kört a lista élén záró Toro Rossónál, sokkal többre is futotta volna erejükből, ha nincs néhány bosszantó probléma már a gyakorlás első napjától kezdődően. Hétfőn Alonso autójáról repült le a jobb hátsó kerék annak rossz rögzítése miatt, kedden pedig egy „kétfontos” alkatrész mondta fel a szolgálatot az autóban. Csütörtökön a sérült karosszéria ellenére a spanyol és Vandoorne 161 kört pakolt bele a MCL33-as-ba, amely megsüvegelendő – de a következő héten sokkal simább gyakorlásra van szükségük, ha pozitívan akarnak nekivágni a szezonnak.



A Red Bull egyelőre nincs ott konstans az élen…

Az RB14-es remek autó, és a csapat nem küszködött vele annyit, mint egy éve ilyenkor – a Renault azonban kissé konzervatívnak bizonyult vadonatúj erőforrásával – egyelőre bizonytalan, mikor érkezik az új energia-visszanyerő rendszer, a régóta esedékes, házon belül készített MGU-K-val együtt. A tavalyi Abu Dhabi Nagydíj óta nagyjából négy tizedes javulást érhettek el a Milton Keynes-iek, de amíg karosszériájuk nincsen egyértelműen a Mercedes és a Ferrari előtt, addig vajmi kevés esélyük van arra, hogy világbajnokságért harcoljanak 2018-ban.

…a Renault gyári csapata viszont előrelépett

Az enstone-i alakulat a tavalyi szezont negyedik leggyorsabbként zárta, a teszten pedig meg-meg mutatkoztak a jelei, hogy 2018-ra újabb előrelépést könyvelhettek el. A második teszten új első szárnyat szerelnek fel az R.S.18-asra, amely további bizakodásra adhat okot – az Autosport szerint a Renault aerodinamika terén jelentős fejlődésen megy keresztül, amely minden bizonnyal folytatódni fog. Persze korai vb-esélyesnek nevezni a gárdát, és az első gyakorlás alapján botorság is lenne, de a konstruktőri negyedik helyezés reális célnak tűnik számukra.

A Toro Rosso és a Honda hamar egymásra talált

Kétségkívül az elmúlt hét legnagyobb meglepetését okozta az olasz-japán koprodukció, ugyanis ők teljesítették a legtöbb kilométert a négy nap során (1508-at, 84-et verve a Mercedesre) – ez főleg a McLaren-Honda elmúlt három, problémás évének tükrében hatalmas teljesítmény. Sőt, a Toro Rossónak alig öt hónapja volt arra, hogy az új erőforrást az ST13-asba integrálják. A múltban sokat szapult, felek közötti kommunikációból is jelesre vizsgázott a faenzai gárda és motorpartnere: az alakulat alkalmazkodik a Hondához, és fordítva. Általában így fest egy őszinte csapat-motorszállító kapcsolat.

Kubicának elege van

A Williams teszt- és tartalékpilótája 49 kört tett meg az FW41-es volánja mögött, de teljesítménye helyett továbbra is állapota volt a téma a barcelonai paddockban. A sokadik ezt firtató kérdésre a lengyel szomorúan fakadt ki a sajtónak: „Ha továbbra is változtatok, továbbra is arról faggatnak, hogy korlátaim vannak. Szerintem ezt befejezhetnénk már. Ha be tudok ülni az autóba és elvégezni a munkát, akkor az éppen elég.” Miközben az F1-es visszatérésen dolgozik, a lengyelnek nehéz lesz elkerülnie a folyamatos összehasonlítgatást a csapat újoncával, Szergej Szirotkinnal.

Nehezebb azonosítani a pilótákat a halo miatt

A teszten élesben is láthattuk, hogyan fest a fejvédő eszköz az autók szerves részeként, s bár még mindig szemidegen, az ellenkezés kezd alábbhagyni használatával kapcsolatban. Más probléma viszont, hogy mivel a versenyzők sisakjai részben takarásban vannak, így az azonosításuk is nehezebb.

Spanyolország helyett Bahrein jöhet

A Dél-Európát uraló, szokatlanul hideg időjárás miatt azon gondolkozik az F1 vezetése, hogy 2014 után visszatér az öbölállamba tesztelni. Ez természetesen sokkal nagyobb költséggel járna, ám logikusabb, mint fél teszten keresztül a garázsban pihentetni az autókat, a másik felében pedig olyan hőmérsékleti adottságok között autózni, amilyenek köszönöviszonyban sincsenek az év során tapasztaltakkal.

A csapatoknak meg kell tanulniuk használni a nedves körülményeket

Gary Anderson szerint a csapatok hibáztak, amikor a szerda délutáni esőben nem, vagy csak egy-két körre merészkedtek ki a bokszokból – hiszen tavaly mesterségesen locsolták fel a Circuit de Barcelona-Catalunyát azért, hogy a mezőny tesztelni tudja nedves pályára való abroncsait. A szakértő úgy véli, hogy hasznosítani kellett volna ezt az időt, hiszen szezon közben úgyis panaszkodni fognak arra, hogy kevés alkalmuk volt vizes aszfalton gyakorolniuk. „Biztos vagyok benne, hogy ha a Jordan itt lett volna, velem a bokszfalon, kimentünk volna” – tette hozzá a ma Force Indiának hívott silverstone-i gárda egykori szakembere – azé a csapaté, amely négy F1-es győzelméből hármat is esős versenyen szerzett.

A Mercedes és a Ferrari futotta a legkevesebb kört 2017 első tesztjéhez képest

Tény, hogy minden csapat megszenvedte az időjárást, mégis meglepő, hogy a két nagy 252, illetve 170 körrel teljesített kevesebbet a héten, mint a tavalyi szezon hasonló szakaszában. Velük szemben a Toro Rosso 141, a Williams 63, a McLaren pedig 52 körös előnyben van az első 2017-es teszthez képest.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: