DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 27. szerda
F1

A kalkuláció szerint a Red Bull autója a leggyorsabb

Egy szakértő összetett számítás segítségével felállította a tíz F1-es csapat erősorrendjét a Barcelonában látottak alapján. Elöl a Red Bull és Mercedes, kissé lemaradva a Ferrari, a negyedik erőnek pedig a Renault tűnik.

Kifejezetten keveset tudtunk meg az első barcelonai teszten: a február végi felkészülésen téli időjárás uralkodott, egyik nap még hó is elfedte a pályát. A hideg hőmérséklet és sokáig nedves pálya megakadályozta, hogy a csapatok megszokott mennyiségű érdemi információt gyűjtsenek – értékes órák mentek el a bokszban, miközben az istállók arra vártak, hogy a körülmények javuljanak. Sokat elmond a kiesett időről, hogy a teszt legtermékenyebb csapata, a Toro Rosso 1500 kilométert tett meg, míg egy évvel korábban a Mercedes 2600-at.

Ennek ellenére az Autosport lap technikai szakértője, Gary Anderson – a Jordan egykori tervezője – megkísérelte felállítani az istállók erősorrendjét. Számításai során a csapatok által elért legjobb köridőkből indult ki, melyeket több szempontot figyelembe véve korrigált.

Közéjük tartozik természetesen a gumikeverék is, de ez csak a jéghegy csúcsa: számításba vette az üzemanyagszintet (az aktuális etap hosszából kiindulva), azt, hogy az etap hányadik körén született az időeredmény, ráadásul a csapatok elmúlt évekbeli tesztprogramját is kielemezte, hogy arra következtessen, mire fókuszált az adott istálló. Visszatérve még az abroncsokra: mivel a teszt adatai alapján nem kapott elegendő információt arról, a pályán mekkora a különbség a 2018-as keverékek között, a tavalyi Abu Dhabi gumitesztből indult ki.

Ezek alapján számította ki azt az igazított köridőt, melyet egyes csapatok a kalkuláció alapján lágy keveréken elérhettek volna. Ezeket már csak sorba kellett raknia, hogy a több pontján meglepő erősorrendet megkapja:

1. Red Bull – 1:18.129
2. Mercedes – 1:18.383
3. Ferrari – 1:19.123
4. Renault – 1:19.373
5. McLaren – 1:19.425
6. Haas – 1:20.367
7. Toro Rosso – 1:20.418
8. Williams – 1:20.792
9. Force India – 1:21.341
10. Sauber – 1:21.771

A lista rögtön egy váratlan csapattal kezdődik: Anderson kalkulációi szerint a Red Bull autója a leggyorsabb, két tizedmásodperccel a Mercedes előtt. A Red Bull a teszt legelső napját az első helyen nyitotta, a későbbiekben azonban ingadozó teljesítményt nyújtott, a csapat számos alkalommal a garázsban sürgött egy-egy probléma miatt. A megbízhatóságon dolgozni kell, de mindenképp jó hír a 2018-as szezont megelőzően, hogy az istálló gyors autóval rendelkezik.



A Ferrari lemaradása viszont egy teljes másodperc a Red Bullhoz képest. A szakértő megjegyzi, a teszt első két napján meggyőző istállótól többre számított csütörtökön, amikor szinte mindenki gyorsult, a Scuderia azonban nem fejlődött.

A számítások szerint a negyedik erő a Renault, egy kevéssel a motorszállítót váltó, épp a franciákkal szövetkező McLaren előtt. Mögöttük elég nagy a szakadék a szintén párban álló Haashoz és a megbízhatóságával Andersont is meglepő Toro Rossóhoz képest. Két csapat vonhatja magára a figyelmünket azzal, hogy milyen hátul szerepelnek: a nyolcadik-kilencedik helyre került Williams és Force India, akik fordított sorrendben negyedik-ötödikként zárták a tavalyi pontversenyt. A kiscsapatként elmúlt években szenzációsan teljesítő Force India produkciója kifejezetten kevésnek tűnik, ám az istálló fejlesztéseit a második tesztre tartogatja.

Természetesen a jövő heti második teszten az erőviszonyok még nagyot változhatnak, és azt követően, az Ausztrál Nagydíjig is teljes gőzzel fejlesztenek majd a csapatok, így az Anderson által kiszámított sorrend egyáltalán nincs kőbe vésve, de segítségével felkészülhetünk arra, hozzávetőleg mire számítsunk a szezon folyamán.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: