A Formula-1-ben a teljesítményt pontokban mérik, mégis előfordulhat, hogy a statisztika megtévesztő lehet, ha nem nézünk a dolgok mélyére. A 2016-ban egy futamot beugróként már teljesítő, de ezt leszámítva teljesen zöldfülű Stoffel Vandoorne egészen Brazíliáig több egységet gyűjtött, mint kétszeres világbajnok csapattársa, Fernando Alonso.
A spanyol a rendkívül megbízhatatlan és lóerőgyenge McLaren-Hondával is ihletett formában versenyzett, egyértelmű volt, hogy mindig 100%-ot hoz ki a gépből, ám az rendre cserbenhagyta az évad első harmadában. A szezon elején a belga egyáltalán nem kapta el a fonalat, átlagosan egy teljes másodperccel volt lassabb még Alonsónál is körönként. Silverstone-tól kezdve azért összekapta magát, de zömében még így is nagynevű csapattársa dominált.
Az időmérő edzéseken mindössze háromszor volt jobb Vandoorne, ez is mutatja a spanyol ász fantasztikus idei teljesítményét. A versenyeken a célbaérést tekintve a statisztika még kicsit megtévesztő is, ugyanis összességében hét alkalommal ért célba mindkét McLaren értékelhető helyen, ami igazából csak hat, mert Kanadában Fernando Alonso bő két körrel a vége előtt pontszerző helyről kiesett, de még értékelte a számítógép. Ilyen alapon Vandoorne mindössze egyszer győzte le tiszta versenyben idén nagynevű csapattársát, az egymás előtt megtett körök különbsége a legárulkodóbb.
Mégis majdnem nagy meglepetést láthattunk csapaton belül, ugyanis zsinórban kétszer, Szingapúrban és Malajziában is hetedikként intették le (az addig csak egyetlen pontocskával árválkodó) Stoffel Vandoorne-t, így hirtelen Alonso előtt találta magát a tabellán. Mivel a spanyol rengeteg pontot veszített az autó megbízhatatlansága (illetve a szingapúri rajtbaleset) miatt, két versennyel a vége előtt úgy tűnt, a belga nyerhet házon belül. Végül Brazíliában egy nyolcadik, Abu Dhabiban egy tizedik hellyel helyreállította a rangsort a spanyol.
Nézzük tehát Alonso és Vandoorne összevetését a számok nyelvén. (Alonso helyett Button vett részt a monacói versenyhétvégén, azok az adatok itt nem jelennek meg)
Kvalifikáció: 15-3 (83%-17%)
Célba érés a csapattárs előtt: 5-2 (Kanadát is beleszámítva)
A megszerzett pontok aránya: 17-13
A csapattárs előtt töltött körök versenyen: 475-164 (74% - 26%)