DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 24. szerda
F1

Mennyit gyorsult az F1 Sepangban?

Lenyűgöző szám jön ki, ha összevetjük az idei legjobb malajziai köridőt a két évvel ezelőttivel, ugyanis több mint kilenc másodperccel nőtt meg a tempó azóta. Az okokat viszont most nem csak egy helyen kell keresni.

Amikor a Formula-1 vezetői és technikai szakemberei lefektették az új szabályrendszer alapjait, úgy kalkuláltak, hogy a köridők pályától függően nagyjából 4-5 másodpercet fognak javulni 2017 során a 2015-ös értékekhez viszonyítva. Ennek apropóján a szezonban mind a 20 alkalommal megnézzük, hogyan változott a hétvégi legjobb idő a pályákon az elmúlt évek során, mindenhol odáig visszamenve, amióta a jelenlegi vonalvezetést használja a mezőny.

 toro-rosso



Kijelenthető, hogy a Malajziai Nagydíj hozta a legnagyobb furcsaságokat, a legtöbb rekorddöntést eddig idén a javuló köridők tekintetében. A 19. nagydíját rendező, és most egy időre a naptárból eltűnő pálya vonalvezetése ráadásul mindvégig változatlan maradt, így abban a kellemes helyzetben vagyunk, hogy a kezdetektől fogva hasonlíthatjuk össze a hétvége legjobb köridőinek alakulását.

1999-től 2017-ig több mint kilenc másodpercet gyorsult a Formula-1 Sepangban, ami tekintélyes, viszont nagyjából ugyanezt a számot kapjuk akkor is, ha a 2015-ösből vonjuk ki az idei legjobb időt. Kilenc másodperc pedig elképesztő mértékű javulás a két év alatt, miközben az idei új aeroszabályoktól 4-5 másodperc volt várható, és ez be is igazolódott az eddigi pályák nagy részén. A malajziai hatalmas ugrás azonban több összetevő együttes hatásával magyarázható.

Elsősorban persze ez a gyors, sodrós pálya azok közé sorolható, amelyek a legtöbbet nyerték a megnövekedett kanyarsebességek által, 2014-15-re ugyanis jelentősen visszaesett a tempó az előző szabálymódosítások nyomán. Hozzá kell tenni, hogy az említett két évben az időmérőt részben vagy teljesen esőben rendezték, így a legjobb tempóját a végén senki sem tudta megmutatni (a ’14-es idő a harmadik edzésről, a ’15-ös a Q1-ből való). Sokat tulajdonítanak annak is, hogy 2016-ra újraaszfaltozták a pályát, valamint hogy ugyanebben a szezonban a verseny helye a naptár elejéről október kezdetére került át, így az autóknak egy helyett másfél évük volt fejlődni, mire megérkeztek ide. És a javulás nagy része tényleg 2015-ről 2016-ra, nem pedig tavalyról idénre történt. A pályarekordhoz pedig már egy évvel ezelőtt is közel járt a Mercedes.

Idén viszont nemcsak ők, hanem a mezőnyből összesen 16 pilóta képes volt jobb időt futni, mint a 2005 óta létező 1:32,582-es korábbi etalon (csak a Haas és a Sauber versenyzőinek nem sikerült), ami újabb csúcsteljesítmény idén. Arról nem is beszélve (de most beszéljünk róla!), hogy Sebastian Vettel még a versenyben futott leggyorsabb kört is megdöntötte, ami pedig teljesen példátlan cselekedet, nemcsak idén, de a futamközi tankolás tilalmának bevezetése óta folyamatosan. Vettel 1:34,080-at repesztett vasárnap, amivel a nagydíj történetének legtöbb évében még a pole-t is megszerezhette volna. Az egyik Juan Pablo Montoya-féle tempórekordot adta át ezzel a múltnak, aki 2004-ben 1:34,223-at ért el itt a futamon a rozmárorrú Williamsszel.

 

A sepangi pálya legjobb F1-es köridői 1999 és 2017 között: 

15 mallaps

Gyorsulás 2015-höz képest: 9,193 másodperc

Ennyivel javult a korábbi körrekord: 2,506 másodperc

A korábbi körrekordnál gyorsabb pilóták száma: 16

Megdőlt körrekordok a szezonban: 14/15

 

A sorozat előző részei ide kattintva megtalálhatók.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: