A harmadik szabadedzésnél – amelynek csupán az utolsó 16 percére engedtek autókat a pályára – is rosszabb volt az időjárás 14 órakor, amikor az időmérő kezdetét vette az esőáztatta monzai pályán. Mivel az előrejelzések további csapadékot ígértek, a versenyzők gyorsan elhagyták a bokszot, hogy mielőbb fussanak mért kört. A Mercedeseknek, Ferrariknak és további öt versenyzőnek ez sikerült is – 1:40,128-as idejével Lewis Hamilton ért körbe leggyorsabban –, a 7. percben azonban Romain Grosjean autója a célegyenesben felúszott egy tócsán, a francia pedig a szalagkorláton összetörte az autót, arra késztetve a szervezőket, hogy piros zászlóval leintsék az edzést.
Néhány perccel korábban éppen Grosjean tette szóvá, hogy a Q1-et el sem kellett volna kezdeni, mert túl veszélyes állapotok uralkodnak: ezt a versenyirányítás is elismerte, így a roncs eltakarítása után nem indították újra az edzést, hanem a biztonsági autót küldték ki állapotfelmérésre. Bernd Maylander meglátása egyértelmű volt: előbb 14:30-ra ígértek tájékoztatást, amikor azt közölték, újabb 15 perccel halasztanak. A versenyzők minden egyes alkalommal, mikor az irányítás információt ígért, beöltöztek és helyet foglaltak autóikban, 14:45-kor azonban megint csak arról született döntés, hogy negyed óra múlva újra értékelik a helyzetet. Az eső eddigre teljesen elállt, a pályán azonban annyi rekedt meg, amennyi az aquaplaning kockázatával fenyegetett.
15 órára azonban újabb adag csapadék érkezett, amely megint 15 perces csúsztatást eredményezett – amelyet még ötször ismételtek meg. 16 óra után, az eső újabb szünetelését követően először előkerültek a traktorra szerelt és kézi szárítóberendezések, hogy meggyorsítsák az aszfaltot fedő vízfoltok eltűnését.
A második órától fogva egyre kevesebben vették komolyabban a várakozást: a Renault-szerelők a garázsban viccelődtek, a Williamsnél süteményt vittek át a bokszfalhoz, Esteban Ocon, Max Verstappen és Daniel Ricciardo is kezelésbe vette egy operatőr kameráját, majd Lewis Hamilton élőben jelentkezett be a közösségi médiában, később pedig Valtteri Bottasszal videójátékozott. A Williams csapattagjai Massával kiegészülve focival ütötték el az időt, miközben a háttérben a biztonsági autó újra pályára hajtott, hogy ellenőrizze a pálya állapotát a 16:30-as tájékoztatáshoz.
Ezúttal a pálya alkalmasnak találtatott a versenyzéshez, a türelmes tömeg pedig nagy üdvrivalgással fogadta, hogy 10 perc múlva újraindul a kvalifikáció. Az időszámláló 13:31-től kezdett ketyegni, hiszen itt állították le piros zászlóval két és fél órával korábban. A 19 autóból álló sort vezető Verstappen rögtön 1,5 másodperccel gyorsabb kört autózott, mint Hamilton a megszakítás előtt – mire a brit odaért, már a hollandnak adott szintén 1,5 szekundumot.
A versenyzők többsége négy kört is megtett egyhuzamban, így a köridők folyamatosan csökkentek – néhányan viszont, köztük Sebastian Vettel és Fernando Alonso, hamarabb visszatértek a bokszba, hogy megpróbálkozzanak az intermediate abroncsokkal, amely példát mindenki követte a végéig. Köztes gumin végül csak a legvégén sikerült megdönteni Hamilton esőgumis 1:36,009-es körét: 1:35,716-tal Valtteri Bottas vitte a Q1-et, Hamilton, valamint Vettel, Verstappen és az első szakaszban váratlanul jól teljesítő Lance Stroll előtt.
Raikkönen szó szerint forró helyzetbe került: az elégtelen hűtés miatt a bokszban lángra kapott egyik fékje, ezért a Ferrari rögtön visszaküldte a pályára. Az egyik Force India azonban keresztezte útját a bokszban, kis híján összeütközött a két autó. A finn küszködött a fékegyensúllyal, de a 6. helyen továbbjutott. Kiesett a Q1-ben Magnussen, Palmer, Ericsson, Wehrlein és Grosjean, aki balesete miatt nem tért vissza az újraindítás után.
A körülmények nem javultak a Q2-ben, ezért a versenyzők közel fele visszatért az esőgumihoz – az intereken Vandoorne és Massa is megcsúszott a Parabolicában. Első nekifutásra a legjobb kört Verstappen futotta meg esőgumival a köztes keveréket használó Hamilton előtt. Sebastian Vettelt azonban nem akadályozta a zöld oldalfalú gumi: 1:36,787-et autózott, egy másodperccel gyorsabb kört Verstappennél. Több kör elteltével gyorsult Hamilton is, aki futólag átvette az első helyet, mielőtt újra Vettel neve került az eredménylista élére.
A szakasz végére tovább gyorsult a pálya: kerékcseréje után Hamilton 1:35,344-et teljesített köztes abroncson, amely ekkor már az összes autóra felkerült. Ez is kényelmes első helyet ért volna neki, de Hamilton az utolsó pillanatban 1:34,660-ra javította az eredményt. A végén Bottas és Verstappen is megelőzte a negyedik helyre visszacsúszó Vettelt. A remeklő Stroll ismét ötödik lett, Raikkönen, Ricciardo, Massa, Vandoorne – a leintés után ugrott a legjobb 10 közé – és Ocon előtt. Nem jutott tovább az Oconnál két ezreddel lassabb Perez, Hülkenberg, Alonso, valamint Kvjat és Sainz.
A Q3 előtt újabb eső szórta meg a pályát, amely nem akadályozta meg a résztvevők közül a Mercedeseket és Vettelt, hogy köztes abroncson guruljanak pályára. Rossz döntésnek bizonyult: mindhárman visszatértek a bokszba teljes esőgumiért. Verstappen és Ocon futotta a legjobb köröket, amíg fel nem ért kerékcseréje után a Mercedes: Hamilton 1:37,227-et teljesített, Ricciardo azonban rövidesen letaszította őt trónjáról. A Q3 eseményeit nem volt könnyű követni: megzavarodott az időmérő rendszer, nem csupán a tévében, hanem a versenyzők kijelzőjén is.
Hamilton 1:36,913-as körével vezetett a leintés pillanatáig, amikor is mindkét Red Bull elé vágott. Hamilton végső köre azonban még hátra volt: több mint egy másodpercet adott Verstappennek, 1:35,554-gyel pályafutása 69. pole-pozícióját szerezte meg az Olasz Nagydíjon.
A esőben remeklő Red Bull második-harmadik rajthelye csupán vigaszdíj, hiszen Verstappent és Ricciardót is hátrasorolják a rajtrácson. Ez azt jelenti, hogy a pályafutása legjobb időmérőjét teljesítő, negyedik eredményt futó Lance Stroll indul a második, Esteban Ocon a harmadik rajtkockából – teljesítményükről mindent elmond, hogy mindketten legyőzték Valtteri Bottast. Az esőgumik nem működtek jól a Ferrarikon a Q3-ban, Raikkönen és Vettel hetedik-nyolcadik időt autózott hazai pályán a kvalifikáción (igaz, a rajtrácson kettővel előbbre kerülnek), csupán Massa és Vandoorne volt lassabb náluk.
Az időmérő végeredménye nem fog megegyezni az Olasz Nagydíj rajtrácsával: hat versenyzőt is hátrasorolnak motorcsere miatt, Fernando Alonsót 35, Daniel Ricciardót 25, Max Verstappent 20, Jolyon Palmert 15, Nico Hülkenberget és Carlos Sainzt pedig 10 hellyel küldik hátrébb.
Az időmérő három és fél órája percről percre visszanézhető élő közvetítésünkben.
Az időmérő edzés végeredménye:
Versenyző | Csapat | Köridő | Hátrány | |
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:35.554 | |
2 | Max Verstappen | Red Bull/TAG Heuer | 1:36.702 | 1.148 |
3 | Daniel Ricciardo | Red Bull/TAG Heuer | 1:36.841 | 1.287 |
4 | Lance Stroll | Williams/Mercedes | 1:37.032 | 1.478 |
5 | Esteban Ocon | Force India/Mercedes | 1:37.719 | 2.165 |
6 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:37.833 | 2.279 |
7 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:37.987 | 2.433 |
8 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:38.064 | 2.510 |
9 | Felipe Massa | Williams/Mercedes | 1:38.251 | 2.697 |
10 | S.Vandoorne | McLaren/Honda | 1:39.157 | 3.603 |
11 | Sergio Pérez | Force India/Mercedes | 1:37.582 | 2.922 |
12 | Nico Hülkenberg | Renault | 1:38.059 | 3.399 |
13 | Fernando Alonso | McLaren/Honda | 1:38.202 | 3.542 |
14 | Daniil Kvyat | Toro Rosso/Renault | 1:38.245 | 3.585 |
15 | Carlos Sainz | Toro Rosso/Renault | 1:38.526 | 3.866 |
16 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1:40.489 | 4.773 |
17 | Jolyon Palmer | Renault | 1:40.646 | 4.930 |
18 | Marcus Ericsson | Sauber/Ferrari | 1:41.732 | 6.016 |
19 | Pascal Wehrlein | Sauber/Ferrari | 1:41.875 | 6.159 |
- | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | 1:43.355 | 7.639 |