A spotterek a nyolcvanas években tűntek fel a NASCAR és a CART futamain, nagyon egyszerű oknál fogva: a kétirányú rádiókommunikáció meghonosodásával a csapatok rájöttek, nagyon sokat segíthetnek a pilótáknak egy olyan szakemberrel, aki az egész pályát belátja, és jelenti, ha valami rendkívüli történik a pályán. Amellett, hogy ennek biztonság szempontjából fontos szerepe van, a spotterek a versenyzők „szemei”, és a stratégiában is kulcsszerepet játszanak.
Max Chilton immáron harmadik éve tapasztalja meg a spotterek áldásos munkáját: 2015-ben az Indy Lights-ban, tavaly óta pedig az IndyCarban. A brit az elmúlt hétvégén nem kevesebb, mint ötven körön át vezette az Indy 500-at, karrierje legjobb eredményét érte el a negyedik pozícióval, és úgy véli, hogy a spotterek használata az F1-ben is sok balesetet tudnának megelőzni. „Mivel már megtapasztaltam, szerintem nagy hasznát vennék” – idézte a Speedcafé az egykori Marussia-pilótát.
„Bizonyos versenyeken sokat segíthet a pilótáknak. Tudom, hogy ez nem megszokott az F1-ben, és talán nem is fog megvalósulni, de csökkentené a balesetek számát.” Chilton szerint ez akár Monacóban is hasznos lehet: „Az egyes kanyarba érkezve nincs időd arra, hogy belenézz a tükörbe. Ha valaki szemmel tart, és azt mondja, hogy mögötted tiszta a levegő, azzal némi súly lekerül a válladról, hiszen csak arra kell koncentrálnod, ami előtted történik. Ez egy biztonsági eszköz is egyben.” – tette hozzá a Ganassi-pilóta.