DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 24. kedd
F1

Akkor most egyáltalán nem lesz gumitaktikázás?

Tisztába tett néhány dolgot az idei abroncsokkal kapcsolatban a Pirelli. Mi igaz az egy kiállásból, a zéró kopásból és abból, hogy kevésbé hevülnek fel az üldöző autó gumijai?

Elégszer hallottuk már, hogy a Pirelli 2017-es gumijai nem csak méretükben, hanem összetételükben is módosultak: strapabíróbb, kevésbé kopó keverékekké váltak, melyek révén a pilóták nem kényszerülnek spórolásra, és csak egyszer kell a bokszba látogatniuk. Viszont könnyen belátható, hogy az egy kerékcsere jóval kevésbé változatos stratégiákat tesz lehetővé, mint ha a versenyzőknek kétszer-háromszor kellene kiállniuk. Innen csak egy lépés, hogy a versenyek vonatozássá alakuljanak, szórványos előzésekkel.

„Az biztos, hogy kevesebb kiállást látunk, mint előző évben. Az egykiállásos futamok a gumikopás szintjétől függenek, hiszen ha ennek mértéke alacsony, az abroncs pedig jó pár kört kibír, akkor nincs értelme gumit cserélni” – magyarázta a motorsport.com-nak Mario Isola, a Pirelli F1-es főnöke, aki Paul Hemberyt váltja ezen a poszton. Ő nem osztozik az aggodalmakon: „De nem hiszem, hogy a kevesebb kiállás rosszabb műsort jelent. Talán igen, de talán nem. Közvetlen összefüggés nincsen.”



Isola szerint nem reális az a feltételezés, hogy a kopás mértékét sikerült közel nullára lecsökkenteni, így elképzelhető, hogy egyes versenyzők csak az utolsó körben állnak ki a kötelező egy kerékcserére. „Ez történne, ha majdnem zéró lenne a kopás. A kérés azonban nem ez volt, hanem az, hogy másmilyen legyen a kopás mértéke” – mondta az olasz, hozzátéve, azt akarták elérni, hogy a gumikból kihozható köridő 10 kör alatt 2 másodpercet romoljon. Ehhez képest 1,5 másodperces lassulást sikerült előidézni (ami ténylegesen, az üzemanyag fogyását beleszámítva 1 másodpercet jelent).

„Egy másik kérés a túlhevülésre vonatkozott. A versenyzők nem szeretik, ha ez jelentkezik, mikor egy másik autót követnek, mivel veszítenek a tapadásból, és nem tudnak tovább küzdeni” – beszélt egy másik változtatásról, amely épp elősegítheti az előzéseket. „Ennek az eltüntetése volt a cél, a visszajelzés pedig pozitív erről az irányról. A túlhevülés talán nem zéró, de a különbség nagy tavalyhoz képest. A kopás mértéke azonban semmiképp sem lehet zéró. Szükség van a köridőben történő változásra, amely lehetőséget ad az eltérő stratégiára, a mi esetünkben pedig hozzájárul a show-hoz.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: