DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 23. kedd
F1

„Ne Alonso vagy Vettel hozza a szabályokat”

Túl nagy a topversenyzők hatása a szabályformálásban, őket pedig mindig saját érdekeik vezérlik – hagyná versenyezni és hibázni a pilótákat a stewardok testületének ex-F1-es tagja.

Derek Warwick a 90-es évek középig versenyzett a Formula-1-ben, de azóta is rendkívül aktív: a brit versenyzők klubjának (BRDC) elnöke, ráadásul számos nagydíjon ott ül a versenyirányításban negyedik stewardként – ebben a pozícióban, az állandó versenybírák segítőjeként korábbi pilóták szoktak feltűnni. Warwick megfigyelte, milyen nagy szavuk van a mezőny sztárjainak a szabályok formálásában: ő törölne minden előírást, melyet a toppilóták kedvéért hoztak meg.

„A stewardok az FIA emberei, ismerik a szabályokat, és tudják, hogy ezért a balesetért x büntetés jár” – idézi az F1Fanatic Derek Warwickot, aki arról beszélt, gyakran próbálja meggyőzni az állandó versenybírákat, ne mindig betű szerint ragaszkodjanak az előírásokhoz. Ugyanakkor a pilótákkal is meg kell vívnia saját kis csatáit: „Úgy gondolom, hogy a szabályokat a mezőny elejéért hozták. Akik a versenyzői eligazításon Charlie-val beszélnek, azok Vettel, Webber – amíg ott volt –, Alonso és Button, a tapasztalt fickók, akik azt akarják, hogy nekik legyen a legjobb, és tökéletesen alakuljon a versenyük.”



„Ők azok, akik annyira akarták a kék zászlókat, azt, hogy másokat büntessenek, azt, hogy könnyebb legyen előzni és így tovább” – vádolta meg a versenyzőket azzal, hogy saját érdekükben befolyásolják a szabályváltozásokat. „Segíteni kellene a hátul levőket is. Hagyjuk a kék zászlókat, hagyjuk a sok büntetést, legyen újra kemény, nyers versenyzés. Találják ki ők, hogyan előznek meg egy lassabb lekörözöttet, mint régebben. Egy nagy versenyző, mint Lewis Hamilton, még hihetetlenebb lenne a kék zászlók nélkül, így pedig több néző érkezne Silverstone-ba.”

Warwick szerint a versenyeken látott egyre több büntetés elriasztja a nézőket: „Túl lagymatag lett, túlságosan ’egészséges és biztonságos’. Nem akarjuk, hogy az autók kevésbé biztonságosak legyenek. Sokan azt mondják, hogy több veszélyt akarunk, de ilyet nem tehetünk. Azt viszont megtehetjük, hogy lehetővé tesszük, többet versenyezzenek. Azt is lehetővé tehetjük, hogy hibákat kövessenek el. A probléma az, hogy amikor egy pilóta több hibát követ el, elkezd beleavatkozni mások bajnokságába” – magyarázta a 62 éves brit, kitérve arra, hogy az ő idejében a versenyzők felkeresték egymást, és személyesen beszélték meg a problémáikat. Ma azonban a túl nagy médiafigyelem, pénz és érdekek miatt ezt nem lehet megtenni.

„Lényegében stewardként a ’hagyjuk őket versenyezni’ elképzelést követem. Hagyjuk őket hibázni, hiszen így normális. Minél inkább visszatérünk ehhez, annál jobb lesz” – foglalta össze Warwick, milyen irányba próbálja terelni eszközeihez mérten a Formula-1-et. Hozzátette, továbbra is gyakori szereplője lesz a nagydíjaknak: „Négy versenyen leszek ott idén. Charlie (Whiting) felkért Ausztráliára, mert lehet egy kis csetepaté, hiszen az új szabályok első versenye lesz. Élvezem ezt a munkát, érdekes, mennyi adat áll a rendelkezésünkre: féknyomás, kormányszög, sebesség, kanyarkimenet. Mindent tudunk, és azonnal. Bármelyik balesetet ki tudjuk elemezni.” 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: