Ki mondta, hogy Spa-Francorchamps-ban kell az eső ahhoz, hogy izgalmas legyen a Forma-1-es futam? Az Ardennekben még a legidősebbek sem emlékeztek olyan forró nagydíjhétvégére, mint a mostani volt, olyanra pedig pláne nem, amikor egyáltalán nem esett az eső. Akárcsak az előző három napon, a pálya környékén vasárnap is forróság volt, így legalább az időjárás nem kavarta meg a kártyákat. Minden más viszont igen: kisebb és nagyobb incidensek garmadája, virtuális és hagyományos biztonsági autós fázisok, valamint piros zászlós félbeszakítás is tarkította az idei belgiumi futamot.
A sűrűjéből csak a két Mercedesnek sikerült teljes egészében kimaradni: Rosberg az előző két futamon pole pozícióból rajtolva veszített, ezúttal viszont jól startolt, megőrizte az elsőséget és Daniel Ricciardo hiába kergette, érinthetetlen maradt. A nyári szünet előtti gyenge sorozata miatt a ponttáblázat 2. helyére visszacsúszó pilóta örült ugyan pályafutása 20. diadalának, ám vélhetően nagyobb lett volna az öröme, ha Hamiltonnak – aki tengernyi büntetést kapott a hajtáslánc-komponensek csereberéje miatt és így az utolsó sorból volt kénytelen nekivágni a távnak – nem sikerült volna fellavíroznia a 3. helyre. Rosbergnek így 19-ről csak 9 egységnyire sikerült mérsékelnie a hátrányát.
„Egyáltalán nem vagyok csalódott emiatt” – mondta a német az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján arról, hogy nem sikerült még többet faragnia a lemaradásából. „Úgy jöttem ide, hogy szeretném megnyerni ezt a futamot, ez pedig sikerült. Az ellenfelek ezen a hétvégén erősebbek voltak a szokásosnál, nem feltétlenül a futamon, de mindenképpen jobbak voltak, mint szoktak lenni. A versenyen szerencsére nem volt semmilyen gondom, minden jól alakult. Ricciardo a lágy gumikon az etap elején roppant gyors volt, de ennyi és semmi több. Azt egyébként csak a kockás zászló után szúrtam ki, hogy Lewis a 3. helyen jött be. Alig akartam elhinni…”
Hamiltonnak a jó rajton túl sikerült profitálnia a káoszból, ám saját magát is meglepte azzal, hogy Ricciardo mögött befutva a felállhatott a dobogó legalsó fokára. „Sokan kérdezték tőlem, hogy hányadik helyen végezhetek, de szándékosan nem akartam elvárásokat megfogalmazni, hogy ne okozzak csalódást. Úgy voltam vele, hogy lesz, ami lesz. Viszont tiszta versenyt sikerült futnom, amelyen mindössze 10 pontot veszítettem, három új motorom is lett, így szerintem ezt a futamot szuper bónusznak lehet tekinteni” – fogalmazott a brit, aki hamar felbukkant az 5. helyen, így sokan ara számítottak, hogy talán még a győzelemre is lehet esélye: „Természetesen átfutott az agyamon, hogy talán nyerhetek, de tudatában voltam annak, hogy elég messze vagyok Nicótól, így inkább csak arra összpontosítottam, hogy minél több pontot szerezzek.”
Hamiltonnal ritkán fordul elő, hogy olyan kihívással kell szembenéznie, mint a mostani, de mint a futamot követően kifejtette: bőven van tapasztalata azzal kapcsolatban, hogyan kell átgázolni a mezőnyön. „Már az első gokartos éveimben is szembesültem ilyen helyzettel, egy sz*r gokartom volt, így általában a mezőny végéről kellett előretörnöm, ha jó eredményt akartam elérni. Az autós pályafutásom elején is szívtam párszor, de a Forma-1-ben is előfordult, hogy hátulról kellett előrejönnöm. Nyugodtan mondhatom, hogy számomra ez egy normál nap volt, nem stresszeltem emiatt. A kérdés ilyenkor az, hogy mennyire tudsz kimaradni a dolgok sűrűjéből és közben mennyire keményen tudod taposni a gázt…”
A 2. helyen leintett Ricciardo zsinórban harmadszor állhatott dobogóra, a mostani teljesítményét pedig jócskán felértékeli, hogy a rajtot követő durvulat közben megsérült a Red Bull első szárnya: „Ráhajtottam a törmelékre, ezért sérült meg a szárnyam, de a piros zászló ideje alatt sikerült megjavítanunk. Ezt megelőzően a sérülés hátráltatott, után viszont beindult dolog. Túl sok akcióban nem volt részem, de próbáltam minél egyenletesebben menni és a végeredménnyel nagyon elégedett vagyok” – mondta versenyéről az ausztrál, aki arra a kérdésre, hogy rövidesen utolérhetik-e a Mercedes, rávágta: „Remélhetőleg!”
A nap fekete báránya: Max Verstappen
Rosberg, Ricciardo és Hamilton dolgát jócskán megkönnyítette, hogy a Ferrari viszonylag hamar, rögtön a rajt után kalamajkába keveredett. Miközben a 3. helyről startoló Kimi Räikkönen a Red Bull versenyzőjével, Max Verstappennel vívott, a csapatárs Sebastian Vettel nekitolta az energiaitalos autónak. Az incidens következtében mindhárom autó sérült: a történtekért a német pilóta Verstappent tette felelőssé, akire később tüzet nyitott Räikkönen is, miután egy előzési kísérlet közben, a Kemmel egyenes végén a finn épp csak el tudta kerülni az ütközést a vitatott módon védekező, későn fékező hollanddal. Az északi előbb a rádió, majd később a sajtóértekezleten fakadt ki az ifjoncra, akivel idén már több ízben is összetűzésbe keveredtek: „Ha nem fékezek, teljes gázzal telibe találom. Valami nem egyenes, de úgy tűnik, hogy ezzel senki nem akar foglalkozni” – panaszkodott.
Vettel úgy fogalmazott: „Jól kijövök vele, kedvelem, de szerintem túlságosan agresszív. Ez az egyik erőssége, de bizonyos manővereknél, különösen fékezéseknél szerintem nem korrekt. Ezt meg kellene értenie”. Maurizio Arrivabene csapatfőnök azt is kilátásba helyezte, hogy hivatalos formában is panaszt tesznek majd a holland vezetési stílusa miatt. A fiatal kiválóság az előző három napon megváltóként tündökölt, a miatta kizarándokló Benelux államokbeli drukkerekkel rogyásig megtöltötte a pályát és környékét, vasárnapra pedig nemcsak a jó eredmény maradt el (a 11. helyen végzett), hanem a kritikák is megszaporodtak. Vele kapcsolatban megszólalt egyébként Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatója is, aki „üdítőnek” titulálta Verstappen jelenlétét, Hamiltonhoz és Sennához hasonlította, ugyanakkor megjegyezte: „Mostanáig az FIA nem büntette, csak a versenyzői eligazításokon élt át nehéz perceket. Lehet, hogy legközelebb még nehezebb percei lesznek ott. Jómagam csak attól tartok, hogy egy nagyon csúnyán megüti magát...”
A nap bukása: Kevin Magnussen
Semmi kétség, Kevin Magnussené az érdem, aki úgy zúzta le a Renault-t a Raidillonnál, hogy arról sokaknak Jacques Villeneuve 1999-es, a BAR-ral bemutatott gigabukása jutott eszébe. A dán maga hibázott, amit alátámaszt az is, hogy a csapat nem számolt be műszaki okokról, ráadásul az utóbbi években egyáltalán nem lehetett ilyen eseteket látni az évek óta padlógázos Eau Rouge-Raidillon szekciónál. A pilótát kórházba szállították, ahonnan azóta már távozott és felettesei bizakodóak azzal kapcsolatban, hogy a jövő heti, monzai szereplése nem forog veszélyben. Valószínűsíthetően a rommá tört autót is újjá tudják építeni, információink szerint rendelkeznek elegendő mennyiségű tartalékalkatrésszel.
A nap poénja: Ricciardo és Webber pezsgőzése
Ricciardo és Mark Webber mókája a dobogón: Hockenheimben a Red Bull pilótája a saját maga húzta meg a cipőjébe öntött pezsgőt a pódiumon, ezúttal pedig az interjúkat készítő honfitársát kínálta meg a valószínűleg bűzös koktéllal. Le a kalappal Webber előtt, hogy belement, de mint megtudtuk, az ausztráloknál ez már csak így megy…
A nap kellemes meglepetése: Fernando Alonso
Amilyen ocsmányul indult a hétvégéje (három installkör után megadta magát a továbbfejlesztett Honda erőforrás), olyan kellemesen zárult. Szombat délután, az időmérőt követő sajtóértekezletén egyértelművé tette, hogy semmi jóra nem lehet számítani, ehhez képest sokáig az 5. helyen haladt, végül pedig a 7. pozícióban intették le. „Higgyetek nekem, néhány hónapja ugyanez, ugyanitt még elképzelhetetlen lett volna. Ez fejlődés, valódi fejlődés! Ma végre szerencsénk is volt a balszerencsés kezdés után…” – örvendezett a kétszeres vb-első.