DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 20. péntek
F1

Massa jobb, mint valaha - Monzai statisztikák

Lewis Hamilton olyasmit tett, amire legutóbb csak Mika Hakkinen volt képes, a Red Bull és a Renault hétéves mélypontra jutott, Felipe Massa pedig erősebb formát nyújt, mint hinnénk. Az Olasz Nagydíj statisztikai összegzése.

Az Olasz Nagydíj végkifejletével Lewis Hamilton már tényleg hajszálra került attól, hogy beállítsa Ayrton Senna legfontosabb eredményeit. A brit 40. futamgyőzelmét húzta be, és csapattársa kiesése után pontelőnye is kényelmesre nőtt, így a harmadik bajnoki cím is látótávolságon belülre került számára. Mi több, a címvédő zsinórban már hetedik pole-ját szerezte, és e tekintetben is már csak eggyel van elmaradva a mindenkori leghosszabb időmérős sikersorozattól, amit Senna 1988-89 során állított fel nyolc egymást követő rajtelsőséggel.

Összességében ez már Hamilton 49. pole-ja volt, és nem kell nagy jósnak lennünk ahhoz, hogy megállapítsuk: ha a Mercedes lendülete 2016-ra is kitart, a brit már jövőre veszélyt jelenthet Senna egy ideig utolérhetetlennek hitt 65 első rajthelyére, na meg Michael Schumacher 68-as rekordjára.

Hamilton a hétvégén ráadásul második grand slamjét is begyűjtötte a tavalyi Malajziai Nagydíj után, mivel a pole, a győzelem és a futam összes körének vezetése mellett a leggyorsabb kör is az övé lett. Rajta kívül korábban csak egy valakinek sikerült Monzában grand slamet elérnie, mégpedig Sennának 1990-ben. De még ezt is lehet fokozni, hiszen Hamilton a hétvége összes szabadedzésén, és az időmérő mindhárom szakaszán is a tabella élén végzett. Legutóbb az 1998-as Brazil Nagydíjon Mika Hakkinen volt képes valami hasonlóra, hiszen a grad slam mellett ott ő is első lett minden egyes eseményen, ahol az időt mérték.

Dppi_00000238_038



A Mercedes listavezetője 25,042 másodperces előnnyel győzött - köszönhetően csapata futamvégi buzdításának is -, ami idén eddig a legnagyobb különbség a célban az első és a második helyezett között, a monzai pályán pedig 1998 óta ez a legfölényesebb győzelem. Akkor, 17 évvel ezelőtt Michael Schumachert Eddie Irvine több mint 39 másodperces lemaradással követte.

Az évek óta sikereket halmozó britnek egész mostanáig volt még egy nagy statisztikai hiányossága: sohasem tudott még diadalmaskodni az aktuális szezon 12. állomásán. Most ezt az átkot is megtörte, hiszen idén az Olasz Nagydíj volt a 12. forduló a naptárban. Már csak a 20.-ról nem rendelkezik még győzelemmel, de ennyit eddig még csak egyszer, 2012-ben rendeztek.

A második és a harmadik rajthely megszerzésével a Ferrari legjobb időmérőjét teljesítette a 2013-as Malajziai Nagydíj óta, de ha száraz pályás kvalifikációt keresünk, akkor egészen a 2011-es Kanadai Nagydíjig kell visszamennünk egy hasonlóan erős eredményért.

Dppi_00115013_566

A Ferrari mindazonáltal már 60 verseny óta nem állt az első rajthelyen, ami negatív rekord a csapat életében. Az utolsó alkalom a 2012-es Német Nagydíj volt számukra.

Kimi Raikkönen szombaton még szintén örülhetett, hiszen második rajthelyet csak egyszer szerzett azóta, hogy 2012-ben visszatért az F1-be: 2013-ban Sanghajban.

Felipe Massa tavaly után idén ismét dobogóra állhatott Monzában. Ez az egyetlen pálya, ahol 2009-es balesetéből való felépülése óta már háromszor is ott volt a pódiumon. A brazillal ráadásul egész F1-es pályafutása során először fordult elő, hogy öt egymást követő versenyen is csapattársa előtt ért célba (az olyan futamokat figyelembe véve, amelyeket mindketten befejeztek). Nem túl hízelgő adat Valtteri Bottas számára.

Csak most, a szezon 12. fordulóján fordult elő idén először, hogy a dobogóra három különböző csapat pilótái álltak fel. Sohasem kellett még erre ilyen sokáig várni.

Dppi_00115010_691

A két Red Bull ugyan motorcsere miatt mindenképp a mezőny végéről indult, viszont az időmérőn sem voltak túl acélosak. A csapattal a 2008-as Brazil Nagydíj óta először történt meg, hogy egyik autójával sem jutott be a Q3-ba egy kvalifikáción, ezzel pedig egy majdnem hét éven át tartó sorozatuk ért véget. Mi több, a Toro Rosso sem kvalifikált a legjobb tíz közé, arra pedig a 2008-as Bahreini Nagydíjon találjuk a legutóbbi példát, hogy az energiaitalosok négy autójának egyike sem volt az időmérő utolsó szakaszának résztvevője. Az pedig ugyanebben az évben Szingapúrban fordult elő utoljára, hogy egyetlen Renault-motoros autó sem szerepelt a szombati legjobb tízben.

 

A Lotus kálváriáját csak még tovább mélyítette az a rendkívüli balszerencse, hogy nem sokkal a rajt után ismét elveszítették mindkét autójukat. Idén Melbourne és Silverstone után már harmadszor történt meg, hogy sem Romain Grosjean, sem Pastor Maldonado nem jutott el a második versenykör végéig.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: