DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Elfelejtett versenypályák: Österreichring

Az 1950-es évek végén Zeltweg város néhány autósport rajongója tárgyalást folytatott arról, hogy engedélyezzék a versenyzést a helyi katonai bázis repülőterén és gurulóútjain.

Az L formájú pálya vonalvezetését szalmabálákkal és bójákkal övezték és nemzetközi sportautó pilótákat hívtak meg az első, 1958-as versenyre. A futamot Wolfgang von Trips nyerte a Porschéval, de a pályát túl unalmasnak és huplisnak találták a pilóták. Ez nem gátolta abban a szervezőket, hogy 1959-ben Formula-2-es versenyt rendezzenek, melynek mezőnye 1960-ban újra a pályára látogatott. Az 1960-as versenyt Stirling Moss nyerte a Porsche 718-as autóval. Az osztrákok szerettek volna Formula-1-es versenyt is rendezni, de 1961-ben csak egy világbajnokságon kívüli futamig jutottak. A versenyt a Lotust kormányzó Innes Ireland nyerte. A futamra 1963-ban is sor került, melyet Jack Brabham nyert meg.

Az első Formula-1-es verseny a fiatal osztrák pilótát, Jochen Rindtet arra ösztönözte, hogy a sportba kerüljön és az 1960-as évek közepére nemzetközi szinten ismert pilótává vált. Ez lehetőséget biztosított az osztrákok számára arra, hogy 1964-ben világbajnoki futamot rendezzenek. A durva felszín miatt a legtöbb Formula-1-es autó kiesett. A Ferrari pilótája, Lorenzo Bandini első és egyetlen Formula-1-es versenyét nyerte. A Formula-1 úgy döntött, nem tér vissza a helyszínre és 1965-ben a legnagyobb esemény egy sportautó verseny volt, melyet Rindt nyert a Ferrarival.

Rindt sikereinek köszönhetően az autóversenyzés iránt nőtt az érdeklődés és sikerült összeszedni annyi pénzt, amennyiből egy pályát lehetett építeni a Mura folyó melletti dombokon. Az eredmény egy mágikus, gyors pálya lett, amely az österreichring nevet kapta. Az első Osztrák Nagydíjat Zeltwegben 1970 augusztusában rendezték - Rindt dominált a Team Lotusszal. Rindt nem tudott győzni - a győzelmet Jacky Ickx szerezte meg a Ferrarival és néhány nappal később Rindt életét veszítette Monzában egy baleset során. Ebben az évben a világbajnokságot történetében első alkalommal posztumusz bajnokot hirdettek.




Az osztrákok abban reménykedtek, Rindt helyére egy másik pilóta kerül, akiért szurkolni lehet. Nem csalódtak, mert gyorsan egy fiatal tehetség bukkant fel, akit Niki Laudának hívtak és 1974 elején a Ferrarihoz csatlakozott. A következő években az osztrákok abban bíztak, hogy Lauda futamot tud nyerni, helyette azonban váratlan meglepetések szólettek. Vittorio Brambilla nyert a March autóval 1975-ben és 1976-ban John Watson a Penskével első és egyetlen Formula-1-es győzelmét aratta az österreichringen. 1977-ben egy újabb meglepetés történt, Alan Jones a Shadow-val tudott győzni, 1978-ban azonban már az élcsapatok pilótái kezdték el megnyerni az Osztrák Nagydíjakat. 1982-ben újabb meglepetés született, Elio de Angelis Keke Rosberget feltartóztatva váratlan győzelmet aratott. Végül 1984-ben Lauda - aki visszavonult, majd visszatért - végre hazai közönségét győzelemmel ajándékozta meg.

Addigra egy új osztrák sztár is felnőtt, de Gerhard Berger szerencséje az österreichringen ugyanolyan rossz volt, mint Laudáé.

A pálya biztonsága miatt egyre többször aggódtak és a helyi farmerekkel folyamatosan egyeztettek a parkolási lehetőségekkel. Miután 1987-ben több baleset is történt, úgy döntöttek elég volt. Ebben az időben a Budapest melletti Hungaroring is szeretett volna augusztus közepén versenyt rendezni. A megegyezés megszületett és Ausztria kikerült a versenynaptárból.

A pályán továbbra is rendeztek más versenyeket, de folyamatosan használódtak el a létesítmények és ez mindaddig így is volt, amíg egy privát vállalakozó meg nem vásárolta a pályát. Az osztrák telefontársaság fizette a felújítási munkálatok nagy részét és a pályát A1 Ringgé nevezték át. Az új pálya nagyon eltért a régitől, 2003-ig rendeztek itt futamokat, majd a sport hátat fordított a helyszínnek. A létesítményt 2004-ben a Red Bull mogul, Dietrich Mateschitz vásárolta meg, felújította a helyszínt és Red Bull Ringre nevezte át, amely 2014-ben újra helyet kapott a versenynaptárban.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: